زمان انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۶ -

توقف طرح جامع مدیریت شهری/ طرح مجلس با لایحه دولت ادغام می‌شود

روز گذشته طرح جامع مدیریت شهری در کمیسیون‌های تخصصی متوقف ماند تا لایحه دولت در این زمینه نهایی و به مجلس ارائه شود.

به گزارش سرای نور،طرح جامع مدیریت شهری روز گذشته در کمیسیون انرژی مجلس با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف و برخی از طراحان طرح مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

موافقان و مخالفان این طرح با اصل این موضوع که باید در مدیریت شهری تجمیعی صورت بگیرد و فرماندهی واحدی در مدیریت شهری وجود داشته باشد تا بتوانند با اختیارات، امکانات و مسئولیت واحد اعمال مدیریت کنند موافق بودند اما با تصویب این طرح به دلایلی مخالف بودند.

یکی از دلایل مخالفان طرح، لایحه‌ای بود که با همین موضوع در دولت در دست بررسی است. به گفته نمایندگان حاضر در جلسه با توجه به اینکه دولت در حال تهیه لایحه‌ای در خصوص مدیریت شهری است، این طرح متوقف شود تا دولت لایحه خود را در این زمینه به مجلس ارائه دهد.

دلیل موافقان برای تصویب این طرح تجمیع، ایجاد مرکز فرماندهی واحد، کاهش هزینه‌ها و خدمات رسانی هرچه بیشتر به مردم بود و دلایل مخالفان برای رد این طرح تغییر ساختار، افزایش هزینه‌ها، ایجاد بار مالی برای دولت و مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی بود. به دلیل اینکه برخی دستگاه‌های اداری در شهرهای جدید التاسیس که چند صد شهر بوده وجود ندارند، عملاً موضوع جامع مدیریت شهری با یک تناقضی روبه رو می‌شود و شهردار مرکز یک شهرستان یا یک استان نمی‌تواند مدیریت برخی دستگاه‌ها در برخی شهرهای دیگر را برعهده بگیرد.

به اعتقاد مخالفان طرح دولت با ارائه لایحه در برخی از انتزاع‌ها و الحاق‌ها آسان‌تر عمل و در بحث تأمین اعتبارات و بودجه‌های موردنیاز با توجه به اینکه ارائه لایحه از سوی دولت است با اصل ۸۵ قانون اساسی مغایرت ندارد.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مجلس نیز درخصوص طرح جامع مدیریت شهری که روز گذشته تدوین آن در مجلس متوقف شد به مهر توضیح داد: طرح جامع مدیریت شهری توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح شد که به دلیل آنکه مشابه چنین طرحی در دولت نیز در حال بررسی و نهایی شدن است، این موضوع در مجلس متوقف شد.

وی ادامه داد: در کمیسیون تخصصی که طرح مدیریت جامع شهری در حال بررسی بود به این نتیجه رسیدیم که اگر این موضوعات در قالب لایحه مطرح شود به سرانجام بهتری خواهد رسید؛ بنابراین طرح در کمیسیون‌ها متوقف شود تا لایحه دولت نیز به مجلس ارسال شود و این طرح و لایحه با هم ادغام شوند و طرح جامع قوی در خصوص قوانین شهری که سالهاست در آن تجدیدنظر نشده تدوین شود.

لاهوتی افزود: ما سال‌هاست که در خصوص مدیریت یکپارچه شهری صحبت می‌کنیم اما تاکنون عملیاتی نشده است و مواردی که باید دولت به شهرداری‌ها واگذار کند همچنان بلاتکلیف است.

به گفته وی، سه لایحه در خصوص قوانین شهرداری‌ها در دولت در حال بررسی است که لایحه استخدامی شهرداری‌ها به مجلس ارسال شده و مراحل نهایی را در کمیسیون‌ها طی می‌کند و دو لایحه درآمد پایدار شهری و لایحه جامع مدیریت شهری نیز در دولت مراحل نهایی بررسی را سپری می‌کند. طرح مجلس نیز در خصوص مدیریت شهری، طرح خوبی است اما نمایندگان منتظر ارائه لایحه به مجلس هستند.

لاهوتی اظهار داشت: طرح مجلس بر اصلاح قوانین تأکید دارد و لایحه دولت به جز اصلاح قوانین، موارد جدیدی را نیز اضافه کرده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۸ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو