زمان انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ -

مدیرکل محیط زیست گلستان: مرگ «هیرکان» قطعی است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان با تایید خبر مرگ هیرکان ماده پلنگ رهاسازی شده در پارک ملی گلستان گفت: به زودی ورکان رهاسازی می شود.

سرای نور؛اسماعیل مهاجر ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: هیرکان، ماده پلنگ که شهریورماه سال گذشته با حضور رئیس سازمان محیط زیست در مارک ملی گلستان رهاسازی شد، قطعا زنده نیست.

وی افزود: تعیین زمان مرگ پس از حضور کارشناسان بین المللی و موسسه تولید کننده قلاده که پایان خرداد به ایران می آیند اعلام می شود.

وی به جزییات این اعلام نظر هم اشاره کرد و ادامه داد: با نصب سیستم ردیاب به نرم افزار و تجزیه و تحلیل داده ها علت مرگ هیرکان و زمان آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اضافه کرد: اینکه عده ای اعلام می کنند هیرکان تنها ۳۵ روز زنده بوده کذب است و بیشتر جوسازی و غوغاسازی برای انتخاب هیئت دولت است.

ورکان هم رهاسازی می شود

وی اضافه کرد: سایت سازمان تحویل پلنگ به باغ وحش نیست و به زودی و پس از اعلام زمان و دلیل مرگ هیرکان، ورکان(پلنگ نر) هم در زیستگاه خودش رهاسازی می شود.

وی تصریح کرد: لاشه هیرکان پیدا نشده و در حالی محیط زیست گلستان را متهم به پنهان کاری می کنند که ما با نصب قلاده از همان ابتدا قصدمان شفاف سازی بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان به موضوع آشوراده هم اشاره کرد و ادامه داد: طرح طبیعت گردی و گردشگری آشوراده در قالب مطالعات تفضیلی و طرح جامع میانکاله انجام شده و در ۲۵ اسفندماه سال گذشته کمیته ارزیابی ماده دو استان گلستان موافقت خود را با مطالعات و اجرای طرح اعلام کرد.

وی اضافه کرد: طرح طبیعت گردی آشوراده باید در کمیته کشوری تبصره دو کشور تایید شود اما هنوز این کمیته تشکیل نشده است.

مهاجر خاطرنشان کرد: امیدواریم با پایان انتخابات، به زودی (پایان خردادماه) این کمیته تشکیل شده و طرح گردشگری آشوراده تعیین تکلیف شود.

وی به موضوع آتش سوزی در آشوراده هم اشاره و تصریح کرد: در اتش سوزی روزهای اخیر ۲٫۵ هکتار در اراضی اشوراده در آتش سوخت و به شدت عرصه های جنگلی استان مستعد اتش سوزی است.

انتقاد به سازمان مدیریت و استانداری

وی بیان کرد: مدیریت بخش قابل توجهی (حدود دو سوم) از  جنگلهای استان گلستان با محیط زیست است اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری گلستات در تخصیص اعتبار به محیط زیست بی توجهی می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان از کاهش ۹۰ درصدی آتش سوزی در عرصه های طبیعی و محیط زیستی استان خبر داد و گفت: در مرداد ماه مانور سراسری اطفاء حریق با حضور استان های خراسان شمالی، سمنان، مازندران و گلستان در پارک ملی گلستان برگزار می شود.

آبی از گلستان به سمنان منتقل نمی شود

وی به موضوع انتقال آب سرچشمه های زرین گل هم اشاره و تصریح کرد: هم اکنون ابی از سرچشمه های استان گلستان به سمت سمنان منتقل نمی شود.

مهاجر افزود: هنوز شکایت محیط زیست گلستان و حق آبه داران علی ابادکتول به قوت خود باقی است.

وی تاکید کرد: هنوز تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده و اگر مردم پیگیر باشند به نتیجه می رسند.

وی به موضوع خروج جاده از پارک ملی گلستان هم اشاره کرد و گفت: اجرای واریانت شمالی ( آزادراه کلاله- آشخانه) بالای هزار میلیارد تومان هزینه دارد و باید به فاینانس گذاشته شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۰ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو