زمان انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ -

تفاوت مرگ مغزی و کما

فوق تخصص جراحی قلب و عروق و پیوند گفت: در مرگ مغزی، امکان برگشت به زندگی وجود ندارد و یکی از تفاوت‌های مرگ مغزی و کما این است که در کما مردمک چشم به نور رفلکس دارد.

سرای نور؛ علی صادق‌پور فوق تخصص جراحی قلب و عروق و پیوند  در خصوص تفاوت مرگ مغزی با کما گفت: کما یک بیهوشی و خواب عمیق است که مغز یا قسمتی از آن هنوز دارای فعالیت است.

وی افزود: فعالیت مغز در کما را می‌توان با نوار مغز، تست بالینی (توسط متخصص نورولوژی انجام می‌شود)، علامت چشم عروسکی، تست گوش و فعالیت مردمک چشم،تشخیص داد. در کما مردمک چشم به نور رفلکس دارد، اما در مرگ مغزی مردمک چشم گشاد و بدون پاسخ به نور می‌ماند.

فوق تخصص جراحی قلب و عروق و پیوند اضافه کرد: کما درجات خفیف و متوسطی دارد، عامل کما رفتن یک فرد ممکن است عوامل داخلی و خارجی همچون مصرف الکل، مسمومیت با آسپرین، داروها یا  گاز CO2 باشد.

وی ادامه داد: گاهی امکان دارد فردی قندش بالا رفته و باعث کما شود و در صورتی که درمان نشود، به دلیل مشکلات متابولیسمی ضایعات داخلی مغزی برایش به وجود می‌آید، در اینجا رفلکس وجود دارد اما مغز آسیب دیده است و در صورتی که سلول‌ها بتوانند خود را ترمیم کنند بیمار از کما خارج می‌شود؛ در غیر اینصورت فشار بالا رفته و کل سلول‌های مغز از بین خواهد رفت.

صادق‌پور گفت: کما عمیق می‌تواند با ایست قلبی و تنفسی همراه شود، هم اکنون در کشور ما  اعضایی همچون کلیه، قلب، کبد و قرنیه اهدا می‌شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو