زمان انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ -

طرح “کارورزی” مغایر فصل ۵ قانون کار است

حسین حبیبی گفت:در حال حاضر مشکل بیکاری فارغ التحصیلان ما عدم مهارت نیست.تعداد زیادی از فارغ التحصیل مهارت دارند اما کار ندارند.

سرای نور؛

حسین حبیبی، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران درباره جلسه روز گذشته  نمایندگان شواری عالی کار با معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت کار گفت: ما معتقد هستیم که طرح کارورزی تکرار همان طرح های قبلی اشتغالزایی از جمله طرح استاد شاگردی است. اما نمایندگان دولت بیان می کردند که طرح کارورزی متفاوت از سایر طرح های اشتغالزایی است.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران ادامه داد: منظور از کارورز یا کارآموز منظور فردی است که به صورت تئوری دوره های آموزشی را سپری کرده است و در حال حاضر به مرحله ای رسیده است که می تواند وارد بازار کار شود.

حبیبی با بیان اینکه لازمه فعالیت فرد در هر شغلی داشتن مهارت مرتبط با آن رشته است افزود:در حال حاضر مشکل بیکاری فارغ التحصیلان ما عدم مهارت نیست.هستند تعداد زیادی از فارغ التحصیلانی که مهارت لازم را دارند اما گلایه از نبودن پتاسیل لازم برای فعالیت و کسب درآمد دارند.

وی بیان کرد: اولین گام در جهت حل مشکل اشتغال ایجاد بستر مناسب در بازار کار است. یعنی پس از آنکه بستر لازم را فراهم کردیم آنگاه شرط داشتن مهارت را برای متقاضیان مطرح کنیم. اما در حال حاضر اجرای طرح کارورزی قبل از فراهم کردن بستر مناسب برای اشتغال است. در دولت های گذشته طرح های بنگاه های زودبازده ، کارگاه کمتر از ۱۰ نفر، نوسازی صنایع و نساجی را داشتیم، با وجود معافیت هایی که به کارفرمایان در این طرح ها داده شد اما این طرح ها موفق نشد و در حال حاضر بعد از گذشت سال ها همچنان مشکل اشتغال باقی است.

وی بیان کرد: در جلسه روز گذشته تمام مسائل را بیان کردیم در نهایت مقرر شد تا هفته آینده دستورالعمل ایجاد اشتغال پایدار به ما داده شود و پس از مطالعه آن وقت نظر نهایی را نسبت به این طرح بتوانیم بیان کنیم.

حبیبی با بیان اینکه طرح کارورزی فعلی مغایر با فصل ۵ قانون کار است گفت: از دیدگاه ما طرح کارورزی فصل ۵ قانون کار از کار می اندازد. در فصل ۵برای کارآموز تعریف شده است. اما در بحث کارورزی چنین تعریفی وجود ندارد و هیچ تضمینی برای ادامه همکاری نیروی کار بعد از پایان دوره آموزشی اش وجود ندارد

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۹ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو