زمان انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ -

در هشتمین روز کاوش اتفاق افتاد؛

کشف اسکلت ۳۰۰۰ ساله در تپه تاریخی شریف گرگان

در هشتمین روز کاوش و تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی شریف، اسکلت انسانی و ظروف سفالی متعلق به سه هزار سال قبل کشف شد.

به گزارش  سرای نور،از حدود ۱۰ روز قبل حفاری باستان‌شناسی و گمانه‌زنی‌ها در ۵۰۰ متری شمال روستای مریم‌آباد گرگان در تپه شریف آغاز شد.

هرچند برخی از آثار کشف‌شده باستانی در استان گلستان بیش از هفت هزار سال قدمت دارند اما این اثر که در اوایل دهه ۹۰ به ثبت ملی رسیده حتی برای گلستانی‌ها هم کمتر شناخته‌شده است و کشف آثار متعلق به عصر آهن می‌تواند فصل جدیدی را در حوزه باستان‌شناسی گرگان رقم بزند.

سرپرست هیئت کاوش تپه تاریخی شریف دراین‌باره  گفت: حدود یک هفته قبل گمانه‌زنی تعیین عرصه و حریم این اثر تاریخی آغازشده است.

 

 

گمانه‌زنی اضطراری

حبیب اله رضایی افزود: این گمانه‌زنی حالت اضطراری داشته و در راستای انتقال خطوط لوله نفت آغاز شد.

وی به جزییات دلایل این گمانه‌زنی اضطراری اشاره کرد و ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از انتقال لوله نفت از عرصه این تپه تاریخی، میراث فرهنگی گلستان خواستار تغییر مسیر خطوط انتقال شد و برای تعیین و مشخص شدن مسیر لوله گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسی آغاز شد.

به گفته سرپرست هیئت کاوش تپه تاریخی شریف هدف اصلی ا آغاز گمانه‌زنی‌ها، تعیین عرصه و حریم این اثر ثبتی بود تا در مسیر اجرای پروژه خط انتقال نفت به این اثر تاریخی آسیبی وارد نشود.

وی اضافه کرد: یک هفته قبل تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی شریف وارد فاز اجرایی شد و تاکنون آثاری متعلق به عصر آهن تا دوره اشکانی و ساسانی کشف‌شده است.

رضایی بابیان اینکه آثار کشف‌شده تا این لحظه حدود سه هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارند، تصریح کرد: صبح جمعه یک اسکلت انسانی و سه ظرف سفالی کشف‌شده و کار حفاری و عملیات باستان‌شناسی ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: از شاخصه‌های این دوره (عصر آهن) تدفین انسان همراه با اشیاء فلزی مانند شمشیر و سرنیزه است که نوع اشیاء به جنسیت و جایگاه اجتماعی فرد تدفین شده، بستگی دارد.

سرپرست هیئت کاوش تپه تاریخی شریف بیان کرد: هنوز جنسیت اسکلت کشف‌شده و علت فوت آن مشخص نیست و با حضور متخصص انسان‌شناسی جسمانی تیم، جنسیت اسکلت، سن و … مشخص می‌شود.

کاوش ادامه دارد

رضایی بابیان اینکه هنوز کار کاوش در این تپه تاریخی ادامه دارد، اظهار کرد: حدود یک هفته دیگر عملیات حفاری و تعیین عرصه و حریم این اثر ادامه دارد و ممکن است اشیاء بیشتری کشف شود.

لازم به ذکر است؛ استان گلستان دارای حدود ۲۰۰ تپه تاریخی است که تنها نیمی از آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۹ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو