زمان انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ -

صنایع دستی نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد

اشتغال‌زایی، صادرات محصولات غیر نفتی، افزایش سرانه تولید ملی تنها بخشی از ظرفیت صنایع دستی در اقتصاد کشور است که نیاز به حمایت بیشتر دولت دارد.

به گزارش خبرنگار سرای نور،اشتغال‌زایی، صادرات محصولات غیر نفتی، افزایش سرانه تولید ملی تنها بخشی از ظرفیت صنایع دستی در اقتصاد کشور است که نیاز به حمایت بیشتر دولت دارد.

به گزارش سرای نور، تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جهان طی دوره‌های اخیر به ویژه در زمینه افزایش جمعیت، گسترش شهرنشینی، توسعه راه‌های ارتباطی، افزایش اوقات فراغت و بهبود رفاه اجتماعی، منجر به توسعه گردشگری در مناطق مختلف می‌شود.

گردشگری روستایی جزئی از صنعت گردشگری که می‌توان نقش عمده‌ای درتوانمندسازی مردم محلی و تنوع بخشی به اقتصاد از طریق رونق صنایع دستی و صنایع بومی  محلی با سایر بخش‌های اقتصادی ایفا کند.

 

امروزه واژه صنایع روستایی و صنعتی شدن روستاها در ادبیات برنامه‌ریزی توسعه در کشورهای مختلف دنیا از جایگاه ویژه‌ای  برخوردار بوده و این مقوله سهم چشمگیری در ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و بهبود معیشت روستانشینان ایفا می‎کند.

مهدی احمدی کارشناس صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه ایران نیز پس از انقلاب اسلامی و طی دو دهۀ گذشته از طریق وزارت جهاد سازندگی، مقوله صنایع روستایی را بیش از گذشته مورد توجه قرار داد، گفت: کشورمان با اهدافی همچون کمک به عمران و توسعه پایدار روستاها براي بهبود وضع اقتصادی اجتماعی روستانشینان و تولید و تأمین بخشی از کالاهاي مورد نیاز کشور و کمک به افزایش صادرات غیرنفتی صنایع دستی و هنرهای بومی بازتاب نگرش معنوي و تظاهرات روحی، قومی و بومی اقوام مختلف ایرانی به دنبال افزایش اقتصاد خود بود.

احمدی افزود: از این رو شناسایی این محصول فرهنگی و راهکارهای رشد و توسعه آن در نواحی روستایی نیاز به تأمین سر منشأ ظهور این آثار و به دنبال آن قابلیت عرضه آن در بازارهای داخلی و جهانی دارد.

وی تصریح کرد: کشورهای درحال توسعه با مشکلاتی نظیر بیکاری بالا، محدودیت منابع ارزی و تک محصولی بودن اقتصاد مواجه هستند،

 

این کارشناس یادآور شد: توجه به توسعه اقتصادی صنعت گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که کشورمان به درآمدهای حاصل از صادرات نفت وابستگی بالایی دارد و نوسانات قیمت جهانی نفت در طول زمان متغیرهای کلان اقتصادی نظیر تولید ملی، سرمایه گذاری‌های ناخالص، اشتغال و درآمدهای ارزی را تحت تأثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: به منظور تنوع بخشیدن به منابع رشد اقتصادی، درآمدهای ارزی و همچنین ایجاد فرصت‌های مختلف شغلی در کشور، توسعه صنعت گردشگری از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

معصومه ذاکری تولید کننده صنعت گلیم در مازندران در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان اینکه صنعت گلیم اگر زمینه برای فروش وجود داشته باشد بسیار خوب است، گفت: از طریق صنایع دستی من می‌توانم مایحتاج زندگی خود را تأمین کنم و از این طریق گردشگران زیادی هم برای تماشا و نیز خرید محصولاتم به سراغم می‌آیند.

 

وی افزود: با توجه به اینکه فرزندرانم تحصیل کرده بودند اما نتوانستند در زمینه رشته‌ای که تحصیل کردند شغلی برای خود ایجاد کنند و آنان نیز به سراغ صنایع دستی آمدند.

ذاکری تصریح کرد: مهمترین مشکلاتمان نبود مرکز فروش است و اگر مسئولان تلاش کنند تا محصولاتمان را به نمایشگاه‌های داخلی و خارج از کشور ارسال کنند بسیار برایمان به صرفه است.

در دنیای امروز رویکرد غالب کشورهای توسعه ‌یافته بر رشد و فراگیری صنایع خلاق مثل صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی است درحالی که بسیاری از آنها بر خلاف کشور ما ظرفیت های بومی در این حوزه ندارند.

 

باید از تمام ظرفیت‌های تولیدی کشور استفاده شود و اگر در برخی از صنایع بزرگ با موانعی جدی مواجه شویم و یا نیازمند تکنولوژی خارجی باشیم، باید بتوانیم از ظرفیت‌های درونی خود از جمله صنایع دستی که ریشه در فرهنگ و سنن مردم ایران دارد بهره‌مند شویم.

اشتغال زایی، صادرات محصولات غیر نفتی، افزایش سرانه تولید ملی تنها بخشی از ظرفیت صنایع دستی در اقتصاد کشور است که نیاز به حمایت بیشتر دولت دارد.

زمان انتشار: ۱۹ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو