زمان انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ -

پیروزی راهبردی در عراق و سوریه

دکتر رضا سراج در مطلبی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد به تحلیل پیروزی های اخیر در عراق و سوریه پرداخت.

سرای نور؛پس از آنکه نیروهای بسیج مردمی عراق به مرز سوریه رسیدند؛ نیروهای متحد در سوریه نیز موفق به حضور در مرز مشترک با عراق (در شمال گذرگاه التنف) شدند. علیرغم تعیین منطقه ممنوعه توسط آمریکا در محدوده ۵۵ کیلومتری گذرگاه التنف و اقدام نظامی برای ممانعت از ورود نیروهای متحد به این منطقه، پیروزی استراتژیک در عراق و سوریه به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود. ایران، سوریه و روسیه ابتدا با آزادسازی و تثبیت حلب به عنوان دروازه راهروی کردی در منطقه، کریدور غرب به شرق را برای گسترش ناتو به شرق مسدود نمودند که در نوع خود یک پیروزی راهبردی در جهت تامین امنیت ملی بود.

ائتلاف ایران در ادامه نبرد استراتژیک، از دو محور عراق و سوریه تلاش کردند تا کریدور شرق به غرب را بازگشایی کنند. این کریدور، مسیر پکن، کابل، تهران، بغداد، دمشق تا مدیترانه را به یکدیگر متصل کرده و ایران را به چهارراه شرق به غرب و شمال به جنوب (مرکزِ مرکز) تبدیل می‌کند. این شرایط، تحولات شگرفی در حوزه ژئو اکونومیکی و ژئوپلتیکی به دنبال خواهد داشت و نظم جدیدی را با محوریت ایران در منطقه غرب آسیا پایه‌گذاری می‌کند.

با نهایی شدن این پیروزی استراتژیک و تثبیت آن، ترتیبات امنیتی جدیدی با محوریت ایران در منطقه ایجاد می‌گردد و تراز قدرت ایران از قدرت برتر (هژمون) منطقه‌ای به قدرت جدید جهانی تبدیل خواهد شد. اکنون و در شرایطی که منطقه با خلاء قدرت آمریکا مواجه است و ناتوی عربی نیز تنها یک نقاشی روی کاغذ می‌باشد؛ اسرائیل شاهد قدرت‌نمایی رزمندگان مقاومت و فرزندان آخرالزمانی امام خمینی (ره) از «کربلا تا قدس» است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو