زمان انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ -

طلاب جهادی نباید به حال خود رها شوند/ وهابیت به شدت در حال فعالیت فرهنگی و اعتقادی در کشور است

مدیر گروه تبلیغی جهادی فداییان ولایت گفت: رویکرد جهادی و تبلیغی نیازمند بودجه و حمایت است؛ اگر بخواهیم همیشه در صحنه باشیم باید از سوی نهادهای تبلیغی و اجرایی و فرهنگی حمایت شویم.

حجت الاسلام  محمد رضا فراهانی از فعالان فرهنگی تبلیغی و جهادی    گفت: هر ساله طلاب بسیاری در گروه های تبلیغی – جهادی راهی مناطق محروم کشور از جمله کرمان  می شوند و با خلوص نیت در روزهایی که همه مردم در تفریح و گشت و گذار هستند، وقت و عمر و جان خود را صرف خدمت رسانی به محروم ترین اقشار می کنند.

وی افزود: این طلاب، نمونه طلاب وظیفه شناس و متدینی هستند که شکاف هایی که در عرصه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ایجاد شده است را مشاهده کرده و با دردآشنایی به خدمت این مردم آمده اند تا ذره ای از این همه محرومیت را بکاهند و با تامین شرایط مناسب برای تبلیغ مبلغان و برگزاری برنامه های فرهنگی و حتی اقتصادی، مردم این مناطق را با نور معارف قرآن کریم و فرهنگ آل الله آشنا کنند.

مدیر گروه تبلیغی جهادی فداییان ولایت گفت: به عنوان کسی که بیش از ده سال در فعالیت هیا عمرانی و تبلیغی و جهادی فعالیت دارم، اعتقاد دارم که این طلاب نیازمند توجه بیشتری هستند تا بتوانند به مسئولیت های خود به خوبی عمل کنند.

وی اظهارکرد: وقتی که لفظ جهادی برای یک طلبه و مبلغ و یک سرباز وظیفه شناس به کاربرده می شود به این معنی نیست که جامعه و نهادهای مسئول درباره آنها مسئولیتی ندارند؛ طلاب جهادی باید از نظر مالی تامین شوند و این تامین برای زودن لایه های محرومیت از بین مردم ضروری است.

این طلبه جهادگر بیان کرد: طلبه ای که از توان ، انرژی و وقت  خود و خانواده و فرزندان و همسر می کاهد و برای تبلیغ و ساخت یک مسجد و حسینیه و خانه عالم و حمام و… در دورترین مناطق محروم حضور می یابد، باید از نظر مالی تامین شوند؛ طلبه ای که از وقت درسی خود می گذرند تا به خلق الله کمک کنند قطعا نیازمند شرایطی برای فعالیت بهتر هست.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان یک طلبه جهادگر که سالها در مناطق محروم کشور فعالیت کرده است چه فرمولی برای حل دائمی مشکلات فرهنگی و اجتماعی در این مناطق پیشنهاد می دهد، گفت: به نظر بنده، برای اینکه این مناطق از نظر فرهنگی بازیابی شوند، باید شرایطی در نظر گرفته شود که روحانیون بتوانند در این مناطق مستقر شوند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه یک یا چند طلبه پنج روز یا ده روز در مناطق محروم حاضر می شوند، دردی را دوا نمی کند، اگرچه برکات خاص خود را نیز به همراه دارد، ولی وقتی یک طلبه یک سال و یا دو سال در یک منطقه فعالیت مستمر داشته باشد، می تواند افرادی را تربیت کند که همین شاگردان، فعالیت های فرهنگی را در مناطق خود توسعه دهند.

مدیر گروه تبلیغی جهادی فداییان عدالت گفت: نکته دوم این است که در این زمینه به طلابی نیازداریم که به معنی واقعی کلمه جهادی باشند و به شکلی کار کنند که با کمترین امکانات و فرصت ها، بیشترین بهره وری ها را داشته باشند.

وی اظهارکرد: در این بین شاهد آن هستیم که نهادهایی چون سازمان و دفتر تبلیغات، فرهنگ و ارشاد و اوقاف و… نسبت به اعزام مبلغ اقدام می کنند، ولی نکته منفی آن این  است که این مراکز هنوز یک سازوکار مشخص ندارند که در بلند مدت یا کوتاه و میان مدت به چه وضعیتی برسند.

این فعال فرهنگی گفت: در این بین شاهد آن هستیم که این گروه های اعزامی به مناطق مختلف می روند، ولی هر کسی هرچه احساس می کند که باید بیان کند، همان مطلب را بیان می کند بدون اینکه به شرایط قبل و بعد از خود توجه کند و این مساله مطلوب نیست.

وی اظهارکرد: در این زمینه باید یک متولی کلی در امر تبلیغ مشخص شود تا این فعالیت ها را سامان دهی کند و استراتژی قوی و دقیق تبلیغی را مشخص نماید؛ اگر امروز بسیاری از تصمیم گیرندگان کشور بدانند که در مناطق محروم ما چه شرایطی حاکم است و این مردم با چه مشکلاتی دست به گریبان هستند و دشمنان چه فعالیت هایی در این زمینه انجام می دهند آن وقت بهتر می توانند در این زمینه تصمیم گیری کنند.

این فعال فرهنگی و تبلیغی بیان کرد: برخی از مدیران و کارشناسان فرهنگی، تنها یک منطقه محروم شنیده اند و هیچ نمی دانند که در این مناطق چه خبر است؛ وقتی طلاب در این مناطق حضور می یابند با صحنه هایی مواجه می شوند که باور آن برای آنها مشکل است.

در برخی مناطق مردم حتی از احکام عادی و متداول خود نیز آگاه نیستند

حجت الاسلام فراهانی گفت: در برخی مناطق کرمان تا زمانی که گروه های طلاب در سالهای اخیر حضور یابند حتی پای یک مبلغ به این مناطق باز نشده بود؛ در برخی مناطق مشاهده می کنیم که مردم حتی از احکام عادی و متداول خود نیز آگاه نیستند و این مساله نه مشکل آنها بلکه به دلیل این است که کسی آنها را درنیافته بود.

وی خاطرنشان کرد: بزه کاری های اجتماعی در این مناطق به دلیل شرایط فقر و بیکاری و شکاف های فرهنگی و اجتماعی دیده می شود؛ اینکه برخی از این مردم هنوز نمی دانند که چه حیوانی را باید شکار کنند و گوشت چه حیوانی حرام است، مشکل آنها نیست، زیرا آنها در مناطق محرومی بوده اند که هیچ دسترسی به فعالیت های آموزشی و منابر و … نداشته اند بلکه مشکل از جایی دیگر است.

حجت الاسلام فراهانی بیان کرد: یکی از نکات و آسیب هایی که در این سفرها دیده می شود آن است که بسیاری از طلاب در ابتدا گمان می کردند که باید هرچه توان دارند برای آموزش عوام الناس به کار بگیرند در حالی که امروزه این فکر تغییر کرده است و برخی گروه های تبلیغی کار بهتری را انجام می دهند و آن هم این است که در کنار آموزش عوام، نسبت به گسترش فعالیت های آموزشی در بین نخبگان بومی این مناطق اهتمام ورزیده اند.

وی گفت: نکته اصلی اینجا است که اگر نخبگان ساخته شوند، بهتر می توانند مردم را بسازنند، زیرا این نخبگان، بومی این مناطق هستند و با زیر و بم ذهنی و فرهنگی و اجتماعی این مناطق آشنا تر هستند و بهتر می توانند تاثیرگذاری داشته باشند.

این فعال فرهنگی و بیان کرد: به عنوان مثال گروه  تبلیغی و جهادی منادیان رحمت، یک طرح بومی اجرا کردند که از هر روستا دو سفیر فعال انتخاب می کنند که بومی همان روستا هستند و با شش ماه آموزش مستمر باعث می شوند که همین نخبگان آموزش در این مناطق را به عهده بگیرند و تا کنون صدها نفر با این روش تحت آموزش قرار گرفته اند.

وی گفت: این گونه مدل ها در این مناطق، در حال حاضر بهترین روش است؛ معتقد هستیم که کار فرهنگی باید به سبک زندگی مبدل شود و اگر طلبه نتواند سبک زندگی مردم را تغییر دهد کارش ناقص بوده است.

حجت الاسلام فراهانی بیان کرد: طلاب باید فقه و آموزش قرآن بدهند، ولی کسی که امروز با خانم خود مشکل دارد یا معتاد و بزه کار است نیازمند مانور و فعالیت های بیشتری هستند؛ باید به شکل بالینی آنها را تحت پوشش قراردهند؛ طلاب باید مناطق را به خوبی بشناسند و ایثارگر باشند.

وی گفت: اگر نگاهی به نهادهای تبلیغ وهابیت بیاندازیم از جمله جامعه التبلیغ عربستان،مشاهده می کنیم که در سخت ترین شرایط طلاب خود را پرورش می دهند که جهادی کار کنند؛ در مکتب تشیع نیز از گذشته طلاب در شرایط سخت فعالیت می کردند و امروز نیز باید همین شرایط ایجاد شود، ولی باز تاکید می کنیم که این مساله به معنی رها کردن طلاب جهادی نیست.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد جهادی و تبلیغی نیازمند بودجه و حمایت است؛ اگر بخواهیم همیشه در صحنه باشیم باید از نهادهای تبلیغی و اجرایی و فرهنگی حمایت شویم؛ در رسانه های رسمی کشور نمی توان همه چیز را بیان کرد، ولی به شکل سربسته می توانیم بگوییم که وهابیت به دنبال رسوخ در این جمعیت است و جمعیت شیعیان در این مناطق در سخت ترین شرایط زندگی می کنند؛ اگر این مناطق به خودی خود رها شوند در آینده مشکلات بسیاری ممکن است ایجاد شود؛ با اینکه نباید بی دلیل ذهنیت مردم را نسبت به این مسایل خراب کرد، ولی غفلت از این حرکات دشمنان نیز درست نیست.

منبع:حوزه

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو