زمان انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ -

معاون‌اول رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حمایت‌های جدی دولت از دو مقوله مهم را تشریح کرد.

حمایت دولت از یک هنر و یک جاده

سرای نور؛

اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به نقش مؤثر صنایع‌دستی در اشتغال‌زایی و توسعه صادرات غیرنفتی، اظهار داشت: صنایع‌دستی نماد فرهنگی ایران است و یکی از سیاست‌های اصلی دولت حمایت از بخش صنایع‌دستی و توسعه فعالیت‌ها و برنامه‌های این بخش است.

معاون‌اول رئیس‌جمهوری همچنین، با اشاره به یکی از دستورات جلسه «تدوین طرح گردشگری جاده ابریشم»، اظهار کرد: جاده ابریشم از نظر فرهنگی، گردشگری و اقتصادی از اهمیت فراوانی برای ایران برخوردار است و ایران باید بتواند نقش خود را به‌صورت فعال در زمینه احیای جاده ابریشم ایفا کند.

به گزارش میراث فرهنگی، در این جلسه که وزیر آموزش‌وپرورش، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و مشاور رئیس‌جمهوری و دبیر ستاد اقتصادی دولت نیز حضور داشتند، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسات گذشته شورا ارائه کرد.

در این نشست، تدوین و اجرای نظام جامع آماری و حساب‌های اقماری گردشگری به‌عنوان یکی از مصوبات پیشنهادی مطرح شد که پس از بحث و بررسی و ارائه گزارش توجیهی، مقرر شد مرکز آمار ایران با محوریت سازمان میراث‌فرهنگی و با همکاری دستگاه‌های مرتبط به استقرار و اجرای نظام آماری و حساب‌های اقماری گردشگری تا پایان سال ۹۷ اقدام و سازمان برنامه‌وبودجه نیز اعتبار موردنیاز این طرح را تأمین کند.

تدوین طرح گردشگری جاده ابریشم و تشکیل دبیرخانه دائمی آن در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این جلسه بود که مقرر شد این طرح به کمیسیون دولت ارجاع شود و به‌صورت دقیق‌تر به آن پرداخته و درنهایت برای تصویب در جلسه هیئت‌وزیران مطرح شود.

در ادامه این جلسه در موضوع سامان‌دهی بیمه اجتماعی قالی‌بافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت که قرار شد این موضوع در کارگروهی با محوریت سازمان برنامه‌وبودجه بررسی و به یک تفاهم‌نامه تبدیل شود.

برنامه‌ریزی برای توسعه شهرهای صنایع‌دستی دیگر مصوبه پیشنهادی این جلسه بود که براساس آن مقرر شد دستگاه‌های اجرایی به تأمین زیرساخت‌های شهرهای جهانی صنایع‌دستی برمبنای اعلام اولویت‌ها ازسوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقدام کنند و گزارش سالانه اقدامات خود را ارائه دهند.

در این نشست دستورالعمل اجرایی تجارت اموال فرهنگی‌تاریخی و هنری منقولِ مجاز و دستورالعمل اجرایی اعطای پروانه موزه‌های خصوصی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از طرح دیدگاه‌های مختلف، مقرر شد که این موضوعات در جلسه‌ای با محوریت سازمان میراث‌فرهنگی و با عضویت سازمان برنامه‌وبودجه کشور، وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط بررسی و جمع‌بندی جلسه مذکور به‌عنوان مصوبه شورا تلقی و ابلاغ شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۴ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو