زمان انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ -

پنبه تراریخت در انتظار دریافت مجوز/ مصوبات جدید قانون ایمنی زیستی

سرپرست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: تولید و کشت پنبه و برنج تراریخته برای سال ۹۵ در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد و در انتظار دریافت مجوز رهاسازی این محصولات هستیم.

به گزارش سرای نور؛ درخصوص برنامه های سال ۹۵ پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از ارائه درخواست برای دریافت مجوز تولید و کشت پنبه تراریخته به کمیته تراریخته خبر داد و گفت: درخواست خود را قبل از پایان سال ۹۴ به این کمیته داده‌ایم اما هنوز مجوز رهاسازی این محصول را دریافت نکرده ایم.

وی با بیان اینکه آزمایشات مربوط به تولید پنبه تراریخته به صورت آزمایش گلخانه ای انجام شده و کشت آن در مزارع محصوره صورت گرفته است ادامه داد: نتایج تولید آزمایشگاهی این محصول و ریسک آنالیز آن را برای بررسی نهایی به کمیته تراریخته ارسال کرده ایم که پس از بررسی وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست، مجوز تولید گیاه پنبه تراریخته صادر خواهد شد.

خوش خلق سیما با تاکید براینکه پس از دریافت مجوز کشت پنبه تراریخته، درخواست دریافت مجوز برای محصول برنج تراریخته را ارائه خواهیم کرد گفت: هم اکنون گیاه برنج تراریخته در شرایط کشت آزمایشگاهی به سر می برد.

سرپرست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه به ترتیب در حال تست مطالعاتی و آزمایشگاهی محصولات تراریخته برای ارائه مدارک به کمیته تراریخته هستیم اضافه کرد: آزمایشات مزرعه ای تولید سیب زمینی تراریخته حدود ۲ سال زمان خواهد برد و به نظر می رسد برای سال ۹۶ پس از مزرعه آزمایشی، بتوانیم این محصول را برای دریافت مجوز رهاسازی آماده عرضه کنیم. پس از تولید سیب زمینی تراریخته، امکان انجام مطالعات برای تولید و کشت گیاهانی چون نخود، سویا، کلزا و سالیکورنیا نیز وجود خواهد داشت که به طور قطع زمان بر بوده و نمی توان زمان دقیقی برای آن اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مهندسی ژنتیک کشاورزی معطوف به تولید گیاهان تراریخته است تاکید کرد: با وجودی که قرار است تا سال ۱۴۰۴ کشور ما در بخش مهندسی ژنتیک، رتبه اول منطقه را کسب کند اما متاسفانه تاکنون یک وجب کشت محصولات تراریخته کشاورزی نداشته ایم و هیچ شرکت دانش بنیانی در این زمینه وجود دارد.

خوش خلق سیما با تاکید بر لزوم پرداختن به اهداف مدنظر اسناد بالادستی نظام ادامه داد: خوشبختانه با تعاملات بین المللی که چندی است با برخی کشورها داشته ایم و نیز بکارگیری محققان در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، پیش بینی می کنیم که در سال ۹۵ بسیاری از عقب افتادگی ها در این عرصه را جبران کنیم.

وی به دریافت مجوز کشت برنج تراریخته در سال ۸۳ اشاره کرد و گفت: آن زمان با وجودی که قانون ایمنی زیستی وجود نداشت اما تولید گیاه برنج تراریخته براساس قوانین بین المللی، موفق به دریافت مجوز شد و حتی در سال ۸۴ یک قسمت از آن به زیر کشت رفت. در آن سال، حدود ۱۲۰ پوند تولید بذر اتفاق افتاد که اگر گسترش می یافت هم اکنون در زمینه تولید محصولات تراریخته حرفی برای گفتن داشتیم. اما متاسفانه با تغییر دولت، جلوی این اقدام گرفته شد و بذرهای برنج از بین رفت.

سرپرست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به عدم اجرای قانون ایمنی زیستی در کشور که در سال ۸۸ به تصویب مجلس رسیده است نیز تصریح کرد: این قانون از آن سال تاکنون، گرفتار دست اندازهای آیین نامه اجرایی شد اما به نظر می رسد به تازگی مصوبات جدیدی به وزارتخانه های مرتبط داده شده است تا هم واردات و هم تولید محصولات تراریخته در کشور، مشمول این قانون شود و بر تراریخته بودن و یا نبودن محصولات کشاورزی نظارت صورت گیرد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو