زمان انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ -

میراث کمالوند، گسترش را میلیاردر کرد

باشگاه گسترش فولاد تبریز مبلغ قابل توجهی از فروش بازیکنان جوان خود به دست می آورد؛ مبلغی که بخش اعظمی از هزینه های جاری این باشگاه را حل خواهد کرد.

سرای نور؛

وقتی حق پخش تلویزیونی که منبع اصلی درآمد اکثر تیم های فوتبال دنیا است، در ایران به باشگاه ها پرداخت نمی شود، باید راه های دیگری برای درآمدزایی اتخاذ شود؛ راه هایی مثل بازیکن سازی و فروش بازیکنان با رقم های کلان.

گسترش فولاد تبریز به عنوان یکی از معدود باشگاه های خصوصی در فوتبال ایران در سال های گذشته روند روبه رشدی را در پیش گرفته است؛ این باشگاه تبریزی همواره بر اساس برخی اصول خاص حرکت کرده و حالا به نظر می رسد اقدامات چند سال گذشته نتیجه داده است. گسترش فولاد با برنامه های بلند مدتی در مسیر بازیکن سازی قدم برداشته و حالا یک راه خوب برای تامین بخش اعظمی از هزینه های خود پیدا کرده است.

در روزهایی که باشگاه های بزرگ و اسمی فوتبال ایران بازیکنان با سنین نه چندان بالا را با رقم های آنچنانی به خدمت می گرفتند، گسترش فولاد با جذب جوانان جویای نام و خوش تکنیک، آینده نگری کرد. این باشگاه در سال های گذشته بازیکنان زیادی را از تیم های رده پایین تر و حتی پایه به تیم بزرگسالان آورد و حالا با فروش همین نفرات سود بالایی را به دست خواهد آورد.

بازیکنانی مانند سعید آقایی، داریوش شجاعیان، علیرضا نقی زاده و … همگی محصول اعتماد گسترش فولاد به جوانان است که حالا مشتریان پر و پا قرص دارند و با انتقالشان سود قابل توجهی را به باشگاه می رسانند.

در این مسیر از نقش فراز کمالوند نباید غافل شد؛ مربی جوان ۳ سال گذشته گسترش فولاد همواره در جهت موفقیت باشگاهش گام برداشت. جذب بازیکنانی مانند داریوش شجاعیان نیز با نظر کمالوند به گسترش فولاد انجام شد و حالا بازیکنی که این مربی از لیگ دسته دوم به گسترش آورد و پدیده لیگ شد، با قیمتی نجومی راهی استقلال می شود. به عبارت بهتر می توان گفت کمالوند میراثی بزرگ برای گسترش فولاد برجای گذاشت و رفت که از نظر مالی بسیار باشگاه را منتفع می کند. همین حالا علاوه بر نفراتی که نامشان بر سر زبان ها افتاده، بازیکنان دیگری در گسترش فولاد حضور دارند که با اعتماد کمالوند به ترکیب اصلی رسیدند و در لیگ برتر بازی کردند و قطعا در سال های آینده بازهم به باشگاه سود می رسانند. بازیکنانی نظیر یوسف سیدی، نیما مختاری، امین درویشی، پیمان بابایی، کوروش ملکی و … که همگی با وجود سن کم توانایی زیادی دارند و می توانند به تیم های بزرگ برسند.

***

در کنار همه این مسائل گسترش فولاد در نقل و انتقالات امسال به سود مالی قابل توجهی رسیده که در ادامه به مرور آن می پردازیم:

۱-سعید آقایی اگرچه با گسترش فولاد قرارداد نداشت اما سال قبل وقتی می خواست رضایتنامه اش را از مسئولان این باشگاه برای تراکتورسازی بگیرد، چک ضمانتی به مبلغ ۱٫۵ میلیارد به گسترشی ها داد و امسال برای حضور در سپاهان مجبور شده حدودا یک سوم این پول را به گسترش فولاد بدهد تا چک خود را پس بگیرد؛ رقمی در حدود یک میلیارد تومان!

۲- داریوش شجاعیان پس از کش و قوس های فراوان سرانجام راهی استقلال تهران شد؛ انتقال او به سادگی انجام نگرفت و گسترشی ها در ازای صدور رضایتنامه این بازیکن رقمی در حدود ۱٫۵ میلیارد تومان دریافت کردند که سود قابل توجهی برای باشگاه به حساب می آید.

۳- مگنو باتیستا بازیکن برزیلی گسترش فولاد که یک سال دیگر با این باشگاه قرارداد داشت، مورد توجه نفت آبادان قرار گرفت و با پرداخت مبلغی قراردادش را فسخ کرد و راهی نفت آبادان شد.

۴- علیرضا نقی زاده مورد توجه باشگاه ذوب آهن قرار گرفته و گفته می شود مسئولان گسترش فولاد برای صدور رضایتنامه این بازیکن رقمی در حدود ۸۰۰ میلیون تومان درخواست کردند که این رقم فاصله چندانی با پیشنهاد ذوب آهنی ها ندارد. پس بعید نیست این انتقال هم صورت بگیرد.

۵- فرناندو دخسوس دروازه بان برزیلی آبی های تبریز با پیشنهاد خوب باشگاه فولاد خوزستان مواجه شده است؛ از این رو فولادی ها برای جذب دخسوس درخواست کتبی ارسال کردند و منتظر پاسخ گسترش فولاد هستند. بعید به نظر می رسد گسترش فولاد برای صدور رضایتنامه دخسوس هم رقم اندکی از فولادی ها درخواست کنند. اگر موضوعی که هوشنگ نصیرزاده درباره مبلغ رضایتنامه شجاعیان اعلام کرد را درباره دخسوس هم در نظر بگیریم (دو برابر مبلغ قرارداد)، احتمالا رقم رضایتنامه این دروازه بان برزیلی در حدود ۱٫۴ میلیارد تومان خواهد بود.

***

با وجود اینکه گسترش فولاد با فروش بازیکنان کلیدی خود در ترکیب خود ضعف پیدا می کند اما این تیم پشتوانه قوی از نظر بازیکنان جوان دارد و امیدش به این نفرات است. از سوی دیگر لوکا بوناچیچ که در گذشته ثابت کرده ابایی از کار کردن با جوان ها ندارد، قصد دارد بدون ستاره ها تیمی قدرتمند را روانه مسابقات کند. باید دید گسترش تا چه حد در لیگ هفدهم موفق عمل خواهد کرد؛ آیا جدایی ستاره ها به ضرر آبی های تبریز می شود؟

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو