زمان انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ -

فرود «قیام» و «ذوالفقار» در لیله القدر بر سر داعش

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته در پاسخ به اقدامات تروریستی عناصر تکفیری داعش در تهران، مقر این تروریست‌ها را در منطقه دیرالزور سوریه موشک‌باران کرد.

به گزارش سرای نور،در ساعات پایانی روز گذشته، روابط عمومی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با انتشار اطلاعیه ای، از حمله موشکی به دیرالزور سوریه که مرکز تجمع فرماندهی و پشتیبانی گروهک تروریستی تکفیری داعش است، خبر داد.

در این حمله که از مبدا پایگاه های موشکی سپاه در کرمانشاه و سنندج انجام شد، موشک های بالستیک سپاه با طی فاصله حدودا ۶۵۰ کیلومتری بر سر تروریست ها در شهر دیرالزور فرود آمد.

با انتشار اولین تصاویر و فیلم ها از این عملیات مشخص شد که نیروی هوافضای سپاه، از هر دو نوع موشک های خود یعنی موشک های سوخت مایع و سوخت جامد استفاده کرده است؛ که با توجه به برد مورد نیاز در این عملیات، موشک ذوالفقار از خانواده موشک های فاتح به عنوان موشک سوخت جامد و موشک قیام از خانواده موشک های شهاب بعنوان موشک سوخت مایع مورد استفاده قرار گرفته است.

موشک ذوالفقار

موشک ذوالفقار که برای نخستین بار در رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شد، موشکی است یک مرحله ای با سوخت جامد مرکب که با افزایش برد و دقت آن به موشکی میانبرد و دقیق برای استفاده علیه اهداف زمینی طراحی شده. سر جنگی نیم تنی ذوالفقار آن را قادر می سازد تا حجم وسیعی از منطقه مورد اصابت را تخریب کند.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع در مراسم رونمایی از خط تولید این موشک برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادار گریزی، قابلیت نقطه زنی، سبک و تاکتیکی بودن را از دیگر ویژگی های موشک ذوالفقار عنوان کرد.

اما دیگر موشکی که با سر جنگی ۶۵۰ کیلوگرمی خود بر سر داعشی ها در دیرالزور خراب شد، موشک قیام بود که در مرحله نهایی رزمایش موشکی «اقتدار ولایت» نیروی هوافضای سپاه، با موفقیت تست شد.

موشک قیام

این موشک ۶ تنی که با ایده سردار شهید حسن طهرانی مقدم توسط صنایع موشکی وزارت دفاع با هدف انهدام پایگاه های آمریکایی در اطراف ایران و با برد ۸۰۰ کیلومتر طراحی شده است، قادر است با سرجنگی ۶۵۰ کیلوگرمی خود منطقه وسیعی را تخریب کند.

قیام از جمله موشک های خانواده شهاب با سوخت مایع است که نسبت به موشک های خانواده شهاب، دقت بیشتر و سطح مقطع راداری کمتری را به خود اختصاص داده است. حذف بالک های هدایت کننده در این موشک، شلیک آن از انواع لانچرهای را ممکن می سازد.

حمله موشکی شب گذشته سپاه به مواضع تروریست های تکفیری و مورد حمایت آمریکا و اسرائیل بدون شک جمهوری اسلامی ایران را یک قدم به تحقق وعده نابودی اسرائیل نزدیک تر کرد. بر روی مزار سردار شهید حسن طهرانی مقدم که نمایش اقتدار شب گذشته سپاه، حاصل مجاهدت های او و همرزمانش در دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری موشکی بود، نوشته شده است «اینجا مدفن کسی است که می‌خواست اسرائیل را نابود کند».

در هفته گذشته نیز نیروهای قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه با همکاری وزارت اطلاعات عناصر گروهک تروریستی انصارالفرقان را در جنوب شرق کشور تحت ضربه خود قرار دادند که باعث هلاکت و دستگیری کلیه اعضای این گروهک تروریستی شد. به نظر می رسد پازل ضربه زدن به تروریست های تکفیری در داخل کشور با اقدامات سپاه، ناجا و وزارت اطلاعات با ضربه مستقیم به مقر تروریست ها در دیرالزور در حال تکمیل شدن است، پازلی که در روزهای آینده باید منتظر تکمیل شدن آن و رونمایی از دیگر گزینه های جمهوری اسلامی ایران بود.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۳۰ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو