زمان انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ -

معمای تاریخ معاصر در «از یادها رفته»

سریال «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان به سفارش شبکه پنج سیما ساخته می‌شود.تصویربرداری مجموعه تلویزیونی از یادها رفته بزودی آغاز می‌شود.

سرای نور؛

سریال «از یادها رفته» به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان به سفارش شبکه پنج سیما ساخته می‌شود. این ملودرام تاریخی در۵۰قسمت روایتگر زندگی دختری جوان در سال ۱۳۱۹ شمسی است که به دلیل نداشتن شناخت از وضعیت کشور و آداب و رسوم دچار بحران شدیدی می‌شود، اما با کشف حقیقت آداب و سنن به آرامش در زندگی می‌رسد.

تصویربرداری مجموعه تلویزیونی از یادها رفته بزودی آغاز می‌شود و گروه سازنده هم اکنون در حال آماده‌سازی لوکیشن و همچنین انتخاب بازیگران است. تا به امروز حضور بازیگرانی همچون سعید راد، بیتا فرهی، رضا یزدانی، مائده طهماسبی، رسول نجفیان، الهام حمیدی، کامران تفتی، حبیب دهقان‌نسب، سیما تیرانداز، علیرام نورایی، یوسف مرادیان، سیدمهرداد ضیایی، جهانبخش سلطانی، علی اوجی، سیامک اطلسی، مهدی سلوکی، ارسلان قاسمی، انوش معظمی، نیلوفر پارسا، امین ایمانی، مهرداد ضیایی، حسین ملکی، هادی ساعی، روزبه معینی، صحرا اسداللهی، آهو فرشچی، فرید نوروزی و فرزانه طهماسبی در این سریال قطعی شده است. تصویربرداری این سریال علاوه بر تهران در سایر شهرستان‌ها و در لوکیشن‌های مختلف انجام خواهد شد.

تقابل بین خانواده‌ها

غلامرضا الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج درباره تولید مجموعه از یادها رفته و این‌که چه مفاهیمی در این اثر قرار است به مخاطب انتقال داده شود، گفت: از یادها رفته یک ملودرام خانوادگی است که در بستر تاریخ و سال ۱۳۱۹ می‌گذرد. این مجموعه روایتگر قصه زندگی دو خانواده ارباب و رعیت است که بچه‌های خانواده اول برای تحصیل به خارج از کشور رفته و حالا برگشته‌اند. یکی از دخترها با تفکر تمدن غرب و روحیات این تیپی به ایران بر می‌گردد و با فردی به نام خسرو آشنا می‌شود و همین آشنایی منجر به رخ دادن ماجراهایی می‌شود تا این‌که در اثر اتفاقاتی، تفکرات این دختر تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: در این مجموعه مفاهیمی همچون روابط انسانی مطرح می‌شود. با توجه به این‌که بستر قصه در تاریخ می‌گذرد در این اثر به مباحثی همچون مبارزه با استعمار هم اشاره می‌شود. البته این سریال یک ملودرام تاریخی است و به هیچ وجه سریال سیاسی نیست و ما مشخصا به جریانات سیاسی هم نمی‌پردازیم. سعی می‌کنیم اوایل تیر ماه سریال را کلید بزنیم.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج درباره انتخاب بهرام بهرامیان برای کارگردانی این سریال عنوان کرد: معمولا برای انتخاب کارگردان ملاک‌هایی به لحاظ فنی، اجرا و محتوا در نظر گرفته می‌شود. بهرامیان درام را خیلی خوب می‌شناسد؛ در کار جزئی‌نگر است و درباره طراحی صحنه و لباس تبحر دارد. به نظرم بهترین گزینه برای کارگردانی این مجموعه است.

معمای تاریخ معاصر ایران

بهرام بهرامیان، کارگردان مجموعه از یادها رفته در پاسخ به این پرسش که فضای این مجموعه در تاریخ معاصر می‌گذرد، این اثر چه ویژگی‌هایی داشت که شما را برای کارگردانی ترغیب کرد، توضیح داد: تاریخ معاصر ایران سرشار از معما و معناست. قصه آدم‌ها انگار در طول مطول تاریخ عین هم و در نزدیکی با نسل و فضای جدید ما اتفاق افتاده است. اسلاف ما برای با هم بودن همان سرشت را طی کرده‌اند که ما. حرکت انسان در مسیر این قرن برایم جذاب بود و مخصوصا قصه سریال از یادها رفته که حکایت نسلی برای جوشش و نزدیکی به شناخت هم است، در شرایط آن زمان و با سرنوشتی جذاب، حوادثی از مولفه اجتماعی آن زمان و شرایط کشور در آن مقطع.

وی درباره انتخاب بازیگران و گریم متفاوت آنها نیز گفت: گریم و انتخاب بازیگران یک اثر، به قصه و نوشته آن بازمی‌گردد. بدیهی است بازیگران طالب ایفای نقش‌ها با قصه و شخصیت متفاوت هستند و هر نوشته‌ای که این امکان را برایشان فراهم کند به بازی در آن اهتمام می‌ورزند. از این رو انتخاب قصه توسط شبکه پنج و تهیه‌کننده، امتیاز حضور بازیگران است و گریم آنها دستورات سناریو به گروه سازنده.

حشمت خان، شاید

سعید راد، بازیگر مجموعه از یادها رفته درباره پذیرش نقش در این اثر گفت: در این مجموعه قرار است نقش حشمت خان را بازی کنم. احتمال دارد که نام این شخصیت تغییر کند. حتما نقشی را که در این مجموعه به من پیشنهاد شده دوست داشتم که آن را پذیرفتم، زیرا من هر چند ماه یک‌بار نقشی را می‌پذیرم و باید خیلی آن را بپسندم تا انتخابش کنم. وی ادامه داد: نقشم در مجموعه از یادها رفته حال و هوای ماجراجویی دارد و بیشتر با زبان بدن کار دارد. این‌طور نیست که فقط دیالوگ بگویم، بلکه حرکت و فرم هم در نقش وجود دارد و همین موارد برایم جذاب است. این بازیگر با اشاره به این‌که دست بازیگر در کارهای تاریخی باز است، توضیح داد: دست بازیگر در آثار تاریخی نسبت به کارهای شهری بازتر است، زیرا پرودکشن‌ها بزرگ‌تر است، اما کارهای شهری به آپارتمان و خیابان منتهی می‌شود. البته منظورم این نیست که بازی در کار‌های شهری را دوست ندارم، بلکه منظورم فضای کار کردن است.

یک خیاط عاشق

رسول نجفیان، بازیگر مجموعه تلویزیونی از یادها رفته درباره نقش‌اش توضیح داد: در این مجموعه نقش پرویز را بازی می‌کنم که یک خیاط عاشق و سرگشته است که یک دختر دارد. فیلمنامه را خیلی دوستش داشتم. بویژه قصه در دهه‌ای اتفاق می‌افتد که من در آن دوره به دنیا آمده ام. بنابراین فضای قصه مورد علاقه‌ام است. ضمن این‌که کارهای قبلی بهرامیان را دیده بودم و دوست داشتم. وی ادامه داد: فیلمنامه این مجموعه خیلی زیبا نوشته شده و صحنه‌های عاطفی‌اش را دوست دارم. یکی دیگر از ویژگی‌های سریال حضور بازیگران توانمند و حرفه‌ای است. در گذشته یکی دو بار نزدیک بود که با بهرامیان کار کنم، اما قسمت نشد و خوشحالم در این پروژه با این کارگردان توانمند همکاری خواهم داشت. به نظرم بهرامیان هم در کارهای سینمایی و هم سریال‌های تلویزیونی موفق است، حتی وقتی به دخترم که در آمریکا مشغول خواندن ادبیات تطبیقی است، گفتم که قرار است در کار آقای بهرامیان بازی کنم، خیلی خوشحال شد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو