زمان انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۶ -

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه نور:

شرط حکومت به حق یک حاکم مشروعیت است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه نور گفت: شرط حکومت به حق یک حاکم مشروعیت است و مشروعیت از آن خداست که حاکم مطلق است.

به گزارش خبرنگار سرای نور،حجت الاسلام سید احمد حسینیان در مورد سخنرانی رئیس جمهور و اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین که مبنای ولایت و حکومت رأی و انتخاب مردم است اظهارکرد: ولایت در دیدگاه شیعه یک منصب است که از سوی خداوند و به خلیفه خودش داده می‌شود و این منصب الهی انتخابی نیست که با رأی گذاشتن و انتخاب مردم حاصل شود.

 

وی گفت: در زمان پیامبر در بحبوحه انقلاب پیامبر و تبلیغات دین اسلام نیاز به حمایت مردم بود و با توجه به این مسئله برخی قومیت‌ها به پیامبر پیشنهاد دادند اگر شما قول دهید جانشینتان از قوم ما باشد ما حاضریم با تمام وجود شما را یاری کنیم تا دین شما پیروز شود و نکته حائز اهمیت اینجاست که پیامبر (ُس) فرمودند: جانشینی و امامت و ولایت منصبی نیست که بتوانم آن را انتخاب کنم و به شما وعده آن را بدهم بلکه این انتصاب از سوی خداوند است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه نور تصریح کرد: این فرمایش پیامبر و نکته تاریخی به انسان می‌فهماند که بحث جانشینی پیامبر و ولایت ربطی به انتخاب مردم ندارد و رأی مردم در انتخاب حاکم مقبولیت آن را به دنبال دارد و سبب مشروئیت آن نیست.

این مسئول خاطرنشان کرد: مشروعیت به دست ولی فقیه و در واقع به نوعی به دست امام زمان (عج) و به واسطه ولی فقیه است و باید این ۲نکته را از هم متمایز کنیم که مقبولیت یک چیز است و مشروعیت یک چیز دیگر است.

حسنیان گفت: چه بسا حاکمانی که مقبولیت داشته باشند اما مشروعیت در آن‌ها نباشد و حاکمان و وابستگان بنی‌امیه و بنی‌عباس مقبولیت داشتند اما مشروعیت نداشتند و حکومت را به زور از امام گرفتند.

وی گفت: مشروعیت زمانی حاصل می‌شود که امام معصوم بر حکومت صحه بگذارد و اگر زمانی امامی بر تابع بودن حکومت حاکمی تأکید می‌کند به خاطر این است که در میان جامعه دوگانگی و اختلاف به وجود نیاید و شاید در تاریخ نمونه آن را داشته باشیم یا از زبان علی (ع) بیان شده باشد که اگر حاکمی را مردم انتخاب کردند و آن حاکم به من امری را بگوید من اطاعت می‌کنم اما این به این علت بود که زمان علی (ع) از ایجاد زمینه سوءاستفاده دشمنان و اختلاف انگیزان جلوگیری کند وگرنه مسئله مشروعیت حل شده است و زیر بنای اعتقاد ما مسلمانان و به ویژه شیعیان است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه نوراظهارکرد: باید توجه داشته باشیم ۲ نکته مشروعیت و مقبولیت از هم تمیز داده شود و اگر چه در یک برهه حکومت دست علی (ع) نبود اما مشروعیت از آن ایشان بود و بعدها شاهد بودیم که مردم به سوی علی(ع) آمدند ومقبولیت علی (ع) هم ثابت شد و شرط حکومت به حق یک حاکم مشروعیت است زیرا مشروعیت از آن خداست که حاکم مطلق است.

 

این مسئول با اشاره به حکومت علی (ع) افزود: عمده ترین دلیل مشروئیت علی (ع) داستان غدیر خم است و اگر علی (ع) حکم مشروعیت را به واسطه پیامبر(ص) از سوی خدا دریافت نمی‌کرد، نمی‌توانست امام باشد و خداوند علی (ع) را منصوب کرد و وی امام بر حق و الهی شد.

حسینیان با اشاره به سخنان رئیس جمهور در مورد پیشنهاد امام حسن (ع) برای صلح با معاویه تأکید کرد: جای بسی تعجب دارد که یکی از مسائل واضح و مسلم به ویژه برای ما شیعیان از سوی برخی ‌مسئولان طوری بیان شود که گویا از تاریخ و مبانی اسلام خبری ندارند نکته این جاست که آیا امام حسن (ع) پیشنهاد صلح را به معاویه دادند یا معاویه به واسطه بیعت نکردن امام حسن(ع) پیشنهاد صلح را داده و امام با در نظر گرفتن تمام جوانب کار صلح را پذیرا شدند.

 

وی تصریح کرد: کارهای امام معصوم بر اساس عصمت و مورد قبول خداوند تبارک و تعالی است و لازم است آقای رئیس جمهور پیشنهاد صلح یا مذاکره یا قبول هر یک از این موارد را به رهبری که جانشین امام معصوم است ارجاع دهند زیرا زیرمجموعه رهبری و به عنوان یک قوه مجریه برای ولایت هستند و بس و نباید اشتباه در جایگاه برای کسی رخ دهد و خودشان را در جایگاه رهبری قراردهند زیرا جایگاه رئیس جمهور دون جایگاه رهبری است و در این موارد قانون اساسی ما بسیار واضح مطلب را بیان کرد که پیشنهاد جنگ و قبول صلح در قانون اساسی به عهده رهبری و ولایت فقیه است و اینکه رئیس جمهور خودش را با امام حسن مقایسه کند و مذاکره با آمریکا را با صلح امام حسن در شأن رئیس جمهور نمی‌باشد به ویژه رئیس جمهور که خودش به بسیاری از این مسائل آگاه است و این حرف از ایشان جای بسی تعجب است.

 

این مسئول افزود: رئیس جمهور را به سخنرانی رهبری در جمع دانشجویان ارجاع می‌دهم که فرمودند: نباشد که برخی سیاستمداران و حاکمان ما به خاطر مطامع زودگذر دنیوی حکومت یک سری مطالبی را بگویند که بسیار ناپسند است به خاطر این که چند صباحی را در رأس حکومت بنشینند یکسری اظهاراتی داشته باشند و آقای رئیس جمهور باید توصیه‌های حضرت آقا را توتیا چشم خود قراردهد و ازآن استفاده کند.

پیشنهاد صلح و مذاکره و یا جنگ بر عهده ولی فقیه است که شرع مقدس و قانون مشخص کرده و باید رئیس جمهور به عنوان قوه مجریه رهبری جایگاه خود را شناخته و اظهارنظرهای نکند که سبب سوءاستفاده دشمنان و دوگانگی در نظام جمهوری اسلامی شود وزمینه سوءاستفاده دشمنان فراهم شود.

زمان انتشار: ۲ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو