زمان انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ -

جدول ۲۰ گانه حقوق سال ۹۵ کارگران/ حق مسکن دوباره معوق شد؟

ادارات کار در حالی جدول ۲۰ گانه حقوق و مزایای امسال حداقل بگیران قانون کار را اعلام کرده‌اند که حق مسکن از سال گذشته قرار بود ۴۰ هزارتومان شود ولی هنوز در جدول رقم ۲۰ هزارتومان دیده می‌شود.

به گزارش سرای نور؛ اسفندماه ۹۴ شورای عالی کار میزان افزایش حداقل دستمزد امسال کلیه گروه های مشمول قانون کار را ۱۴ درصد تعیین و تصویب کرد. طبق مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد امسال کارگران از ۷۱۲ هزار تومان به ۸۱۲ هزار تومان افزایش یافت که البته افزایش ناچیز دستمزدها مورد انتقاد و گلایه بسیاری از گروه های کارگری قرار گرفت.

با این حال، قرار است در سال جاری افزایش ۱۴ درصدی حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار به مرحله اجرا گذاشته شود. به صورت کلی، افزایش های اعمال شده در بخش های مختلف از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها در قالب جداولی تهیه و ارائه شده است.

حق مسکن باز هم خبرساز شد

یکی از بندهای جنجالی و پُرحاشیه مربوط به مزایای جانبی حقوق و دستمزد نیروی کار، افزایش ۲۰ هزارتومانی حق مسکن مشمولان قانون کار است که این تصمیم از سال گذشته مطرح و دنبال شده است. یکبار عنوان شد وزارت کار در سال گذشته پس از توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی نامه ای را تهیه و به دولت ارسال کرد، اما دولت با افزایش حق مسکن از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزارتومان مخالفت کرد؛ در عین حال مطرح شد که وزارت کار از اساس نامه را متوقف و آن را به هیات وزیران ارائه نکرده بود.

اما با وجود این ابهامات و حواشی، چیزی که مشخص است اینکه در سال گذشته توافق شورای عالی کار برای افزایش حق مسکن کارگران از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان عملیاتی نشد و در حرکتی جالب، یکبار دیگر به عنوان یکی از وعده های امسال نمایندگان دولت در شورای عالی کار مطرح شد!

نمایندگان کارگری اخیرا عنوان کرده اند وزارت کار قول داده بزوی مصوبه افزایش حق مسکن از ۲۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان را از هیات وزیران دریافت کند و قرار است زمینه عملیاتی شدن آن از فروردین ماه امسال فراهم شود، اما پیگیری های از برخی ادارات کار نشان می دهد که هنوز چنین موضوعی مطرح نیست و این به آن معنی است که حق مسکن کارگران همچنان از سال ۹۳ به بعد ۲۰ هزار تومان مانده و خبری از افزایش آن نیست.

آیا به نظر دولت و وزارت کار افزایش ۲۰ هزارتومانی حق مسکن کارگران آنچنان تاثیری می تواند در افزایش نقدینگی جامعه داشته و یا بر قیمت مسکن تاثیر داشته باشد که هنوز نتوانسته اند در اینباره به جمع بندی برسند؟ در صورتی که ۲۰ هزار تومان حتی قدرت پوشش هزینه اجاره و رهن چند سانتیمتر مسکن در شهرهای بزرگ را نیز نخواهد داشت!

با ۲۰ هزار تومان چند سانتیمتر خانه می‌خرید؟

علاوه بر این شاید مطرح باشد ۲۰ هزار تومان افزایش حق مسکن در توان کارفرمایان نیست که تاکنون متوقف مانده که باید گفت آنها در سال گذشته این میزان افزایش را پذیرفته بودند. در هر صورت به احتمال بسیار بالا کارگران با حقوق فروردین ماه امسال خود نیز افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن را نخواهند داشت و مشخص نیست سرانجام افزایش ناچیز حق مسکن مشمولان قانون کار به کجا خواهد کشید؟

البته وزارت کار در قالب صورتجلسه شورای عالی کار مطرح کرد افزایش حق مسکن امسال مشمولان قانون کار توسط وزارت کار از دولت پیگیری خواهد شد ولی در اینباره در ابلاغیه بسته حقوق و دستمزد سال ۹۵، چیزی عنوان نشده است.

به هر صورت، جدول امسال افزایش های حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار که توسط ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها ارائه شده به این شرح است:

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۸ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو