زمان انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ -

آغاز یک نوستالژی؛

خشک‌سالی عطر خوش برنج کامفیروزی را برد/ کشت شلتوک ممنوع

کمبود آب و خشک‌سالی در استان فارس باعث شد که مسئولین دستور توقف کاشت برنج در بخش کامفیروز را صادر کنند.

 

به گزارش سرای نور؛ هیچ‌کس در استان فارس و دیگر استان‌های منطقه جنوب نیست که نام برنج کامفیروزی را نشنیده باشد و یا حتی برای یک‌بار عطر خوش این برنج را استشمام نکرده باشد.

برنج کامفیروزی ازجمله محصولات کشاورزی استان فارس است که در شهرستان مرودشت و بخش کامفیروز تولید می‌شود و همواره کسانیکه به نوع برنج در سبد غذایی خود اهمیت می‌دهند سالانه این محصول را مورداستفاده قرار می‌دهند.

معروفیت این برنج خوش عطروطعم به حدی است که برخی از افراد سودجو در استان‌های دیگر و یا حتی بخش‌های دیگر استان فارس در زمان برداشت شلتوک، محصول خود را به مراکز برنج‌کوبی کامفیروز می‌برند تا در عطر برنج کامفیروزی به محصولات آن‌ها نیز برسد.

با این وضعیت خشک‌سالی‌های مداوم استان فارس و نگاه‌های نوین برای حفظ منابع آب‌های زیرزمینی ممنوعیت کشت برنج در اراضی پایین‌دست چاه‌های آب در فارس صادر شد که در این راستا منطقه کامفیروز نیز به دلیل عدم وجود آب در سد بالادست دیگر نمی‌تواند مانند همیشه کشت شلتوک را داشته باشند.

کشت برنج در اراضی زیردست چاه‌های آب ممنوع

اما رئیس جهاد کشاورزی فارس در خصوص این دستور گفت:متأسفانه خشک‌سالی در استان فارس همچنان ادامه دارد که در این شرایط باید تمامی دستگاه‌ها برنامه‌های جدید با نگاه مربوط به آب را در دستور کار قرار دهد.

محمدمهدی قاسمی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برنامه‌های مختلفی را طی چند سال گذشته در ارتباط با موضوع مصرف بهینه آب در این بخش اجرایی کرده که خوشبختانه جواب مناسب نیز گرفته شد.

وی افزود: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، کنترهای چاه آب و دیگر موارد توانسته بخش زیادی در هزینه کرد آب کشاورزی را کنترل کند.

قاسمی با اشاره به اینکه کشت برخی از محصولات نیز باید برنامه‌ریزی‌شده باشد یادآور شد: از دیگر کارهایی که باید با توجه به جایگاه فارس در بخش کشاورزی کشور آنجا شود برنامه‌ریزی مناسب در کشت است که در این راستا نیز باید کشت برخی از محصولات پرمصرف آب، مدیریت و با برنامه‌ریزی انجام شود.

وی تأکید کرد: یکی از محصولاتی که باید در موضوع کشت آن دقت شود، برنج است که در این راستا قرار بر این شده که اجازه کشت برنج در اراضی زیردست چاه‌های آب داد نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تأکید کرد: شهرستان مرودشت و بخش کامفیروز ازجمله اراضی مهم کاشت برنج است که در سال جاری به دلیل عدم ذخیره آب کافی در مخزن سد ملاصدرا کشت شلتوک مقدور نیست.

معیشت اکثر کشاورزان کامفیروز تولید برنج است

اما باقر زارع یکی از کشاورزان منطقه کامفیروز با اشاره به اینکه کم بود آب را قبول داریم اما معیشت ما کاشت برنج است، گفت: سالیان سال است که اکثر مردم منطقه کامفیروز به کاشت برنج در کنار دیگر محصولات مشغول هستند و امروز نمی توانند که از این کشت دست بردارند.

وی ادامه داد: کامفیروز نیز دارای زمین های مختلفی است که نوع برنج به دست آمده در آنها نیز مختلف است اما اکثرا برنج این منطقه را به اسم کامفیروزی می شناسند و نرخ گذاری می کنند هرچند که مالکین و کشاورزان، نوع آن را به خوبی تشخیص می دهند و متاسفانه امروز با این دستورالعمل زمین های مرغوب را نمی توان کشت کرد و برنج کامفیروز تولید نخواهد شد.

این کشاورز کامفیروزی تصریح کرد: مرغوبیت برنج کامفیروز به حدی است که از سراسر کشور برای مراسمات خاص از این نوع برنج استفاده می کنند و حتی صادرکنندگان برنج نیز نگاه ویژه ای به تولید این منطقه دارند.

زارع با اشاره به اینکه خشکسالی طی این سالهای باعث کاهش سطح زیر کشت شد، گفت: طی سالهای گذشته نیز کمبود آب داشتیم اما به هر ترتیب معیشت خود را گذراندیم اما اگر قرار باشد با کشت برنج در این منطقه برخورد شود به طور حتم ساکنین کامفیروز با مشکلات بسیار مواجه می شوند.

وی تصریح کرد: کشت های دیگری نیز در منطقه وجود دارد اما کار بسیاری از کشاورزان کامفیروز کشت برنج است و نمی توانند تولیدات دیگر را در زمین های خود داشته باشند و زندگی کنند.

این کشاورز کامفیروزی با بیان اینکه برخود قانونی زمانی باید عنوان شود که شما برای زندگی مردم هم فکر کرده باشید، گفت: اینکه در این منطقه کشت برنج ممنوع شود درست نیست زیرا مردم چندین دهه است که برنج می کارند و این زمین ها از پدران به پسران خود رسیده بنابر این مسئولین باید به جای اینکه ممنوعیت را عنوان کنند به فکر راه چاره باشند و برای معیشت برنجکاران نیز فکر کنند.

زارع افزود: طی چند سال گذشته موضوع برنامه ریزی برای مصرف کمتر آب در بخش کشاورزی مطرح بوده و مردم نیز همکاری لازم را داشته اند به طور حتم اگر امروز هم مسئولین راهکار مناسب ارائه کنند ما نیز حمایت و همکاری می کنیم اما باید معیشت و زندگی مردم منطقه نیز در نظر گرفته شود.

بخش کامفیروز در ۸۰ کیلومتری شهر شیراز و در شهرستان مرودشت قرار دارد، جمعیت این منطقه ۲۵۰۰۰ هزار نفر و شغل اصلی انها نیز تولید برنج است

.منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۸ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو