زمان انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ -

امام جمعه هادی‌شهر:

زمین‌های مردم هادی‌شهر بازگردانده شود/ اگر مسئولان رسیدگی نکنند، با واکنش شدید مردم مواجه می‌شوند

امام جمعه هادی‌شهر با انتقاد از عدم بررسی پرونده زمین‌های وقفی مردم هادی‌شهر، گفت: اگر هر چه زودتر مسئولان ذی‌ربط به این موضوع رسیدگی نکنند، با واکنش شدید مردم مواجه می‌شوند.

به گزارش سرای نور؛ حجت‌الاسلام حسین آزادی‌کناری طی گفت‌وگویی با اشاره به اداره وضعیت کشور در دوران قبل از انقلاب به شکل ارباب رعیتی، اظهار کرد:  منطقه هادی‌شهر در دوران قبل از انقلاب خانی داشت که بسیاری از زمین‌های منطقه در اختیار او بود اما با ایجاد قانون اصلاحات ارضی یا الغای رژیم ارباب رعیتی، این خان مجبور شد زمین‌های خود را واگذار کند.

وی افزود: خان منطقه هادی‌شهر، برای اینکه از واگذاری زمین‌های خود خودداری کند، تصمیم گرفت زمین خود را وقف خاص کند و همانطور که می‌دانیم، وقف خاص وقفی است که اختصاص به افراد معینى به طور تعقب داشته باشد، مثل وقف بر اولاد و احفاد، به عنوان مثال، مالکى مال غیرمنقول یا مال منقول قابل دوام را وقف می‌کند تا فرزندان او از منافع مال بهره ببرند که فرد مورد نظر دو دانگ از زمین‌های شهر هادی‌شهر را که بالغ بر ۷۰۰ هکتار بود وقف فرزندان خود کرد.

امام جمعه هادی‌شهر با بیان اینکه بخش دیگر زمین‌های این خان با ایجاد قانون اصلاحات ارضی به زارعان واگذار شد، تصریح کرد: زارعان زمین برای اینکه صاحب زمین شوند، این زمین‌ها را از فرزندان خان خریداری کرده و با پول حاصل از آن، دو منزل در بابل برای فرزندان خان خریداری کردند.

آزادی‌کناری اضافه کرد: زارعان برای اینکه با مشکلی مواجه نشوند، در آن زمان تقاضانامه‌ای به اداره اصلاحات ارضی (جهاد کشاورزی کنونی) برای تبدیل به احسن این زمین‌ها نوشتند که بر آن اساس هر کشاورز به طور جداگانه زمین فوق را با رضایت فرزندان خان خریداری کند و با کل مبالغ به دست آمده دو دستگاه منزل را تقدیم فرزندان خان کردند.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام راحل تاکید کردند تمام زمین‌های وقفی که به دستور شاه از وقفیت درآمد، باید دوباره به وقفیت برگردانده شود، گفت: این سخنان امام خمینی در سال ۶۳ در مجلس به عنوان قانون تصویب و در سال ۷۳ مصوب شد تمام زمین‌هایی که وقف عام هستند دوباره برگردانده شوند اما این زمین که وقف خاص بود، شامل این قانون نبود.

امام جمعه هادیشهر با اشاره به اینکه در سال ۹۱ در کمیسیون حقوقی مجلس قانون ابطال اسناد و فروش رقبات که در قانون سال ۷۱ تنها به موقوفات عام اختصاص داشت، موقوفات خاص نیز اضافه شد، افزود: براساس این قانون فرزندان خان تصمیم گرفتند زمین‌های خود را بازپس‌گیری کنند.

آزادی‌کناری تصریح کرد: به دنبال این قانون نامه‌ای به اداره ثبت ارسال شد که در این نامه اجازه صدور سند برای زمین‌های مورد نظر لغو شد که بر این اساس کشاورزانی که برای دریافت سند به اداره ثبت مراجعه کردند با جواب منفی مواجه شدند که این امر موجب خشم و انتقاد شدید مردم هادی‌شهر شده بود.

وی با بیان اینکه جو بسیار سنگینی در سطح شهر به‌وجود آمد به‌طوری که بارها مردم منطقه تصمیم گرفتند با تحصن در مقابل فرمانداری شهرستان بابلسر و مسدود کردن راه عبور محور مواصلاتی بابل به بابلسر واکنش و اعتراض خود را به این امر نشان دهند، خاطرنشان کرد: وقتی از این موضوع مطلع شدیم بلافاصله به نزد آنها رفته و فضای حاکم را آرام کردم و از آنها خواستم با کمی تحمل اجازه پیگیری این موضوع را بدهند.

آزادی‌کناری اضافه کرد: به دنبال پیگیری این موضوع بلافاصله کارگروهی با حضور مسئولان شهرستانی و شهری تشکیل شد که در این کارگروه مدارکی جمع‌آوری شد، که بر طبق این مدارک حتی بر فرض تفسیر شمول بر وقف خاص، قانون مورد نظر شامل حال این زمین‌ها نمی‌شود و این اسناد نشان می‌دهد مردم مالک این زمین‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در وقف‌نامه، واقف ذکر کرده است اگر روزی نگهداری این زمین‌ها برای صاحبان زمین دارای معارض بود، می‌توانند بفروشند یا تبدیل به احسن کنند و به آن تاکید کرد، افزود: تمام مردمی که صاحب این زمین هستند دارای رضایت نامه‌ای از سوی مالکان مبنی بر تبدیل به احسن این زمین‌ها هستند و این یک سند است.

امام جمعه هادی‌شهر با بیان اینکه برای حل این موضوع به نزد رئیس سازمان اوقاف کشور رفتیم و او از ما خواست لایحه دفاعیه‌ای آماده کرده و تمام اسناد و مدارک را برای رسیدگی کامل و بررسی مجدد به نزد وی ببریم، اظهار کرد: بعد از اینکه وارد استان شدیم بلافاصله جلسه‌ای با حضور مدیرکل اوقاف مازندران و فرماندار بابلسر در دفتر کاری فرماندار بابلسر تشکیل شد، که در این جلسه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قول مساعد داد تا قبل از اینکه لایحه دفاعیه به طور کامل آماده نشد، اجازه برگزاری کمیسیون ماده دو داده نشود.

آزادی‌کناری با اعلام اینکه در فاصله کوتاهی دبیرخانه کمیسیون ماده دو رای خود را به نفع خانواده مالک صادر کرد، بیان کرد: بعد از صدور رای مردم بار دیگر در مسجد جامع هادی‌شهر به بهانه اعتراض تجمع و تحصن کردند که بار دیگر با صحبت، مردم را راضی کردیم به منازل خود برگردند.

وی تصریح کرد: برای پیگیری بیشتر این موضوع بار دیگر به نزد رئیس سازمان اوقاف کشور رفتیم و در آنجا ذکر کردیم آیا قرار نبود رای شما بعد از تنظیم لایحه دفاعیه ما صادر شود، چگونه دبیرخانه شما بدون دریافت مدارک رای را صادر کرده است.

آزادی‌کناری در پایان با بیان اینکه رئیس اوقاف کشور قول مساعد داد شخصا این پرونده را پیگیری کند، گفت: به نظر می‌رسد افرادی ذی‌نفع برای منافع شخصی خود از این افراد دفاع می‌کنند، اما اگر هر چه زودتر مسئولان ذی‌ربط به این موضوع رسیدگی نکنند، با واکنش شدید مردم مواجه می‌شوند.

منبع:مشهدسر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۸ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو