زمان انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ -

بارسلونا و بازگشت به سندرم چیگرینسکی

تابستانی دیگر و دشواری های جدید بارسلونا برای خرید بازیکنان باکیفیت. این روزها سرگیجه در بارسا برای جذب ستاره های مد نظر والورده ادامه دارد.

سرای نور؛

از شروع قرن ۲۱ تا به امروز، نگاهی به خریدهای بارسلونا نشان می دهد که آبی اناری ها با ناکامی نسبی روبرو بوده اند.

این روزها در حالی که دشمن قدیمی(رئال) با داشتن یک مجموعه غنی از بازیکن بزرگ، تنها در پی این است که امباپه یا دوناروما را این تابستان جذب کند یا سال بعد، در جبهه آبی اناری ها سرگیجه برای به خدمت گرفتن بازیکنان مدنظر والورده همچنان ادامه دارد.

 

 

 

 

وراتی، بیرین و دمبله در فهرست شماره یک بارسا قرار دارند و جذب هر سه به نظر غیرممکن می رسد. در فهرست دوم، ژان میشل سری ، سمدو و سائول قرار دارند که جذب آنها نیز روی هوا قرار دارد و در فهرست سوم نیز نام هایی چون لیما و پائولینیو به چشم می خورند.

برخی از پیشرفت مذاکرات بارسا با مهره های موردنظر خبر داده اند و برخی منابع نیز ادعا می کنند که حتی مذاکرات اولیه نیز شروع نشده است.

 

 

 

 

از سال ۲۰۰۰ تاکنون، بارسلونا ۷۶ بازیکن جدید به خدمت گرفته و عجیب اینکه ۳ خرید از هر ۴ خرید این تیم با شکستی نسبی روبرو شده است.

رونالدینیو، رافا مارکز، اتوئو، دکو، آبیدال، آلوس، پیکه، ماسکرانو، آلبا، نیمار و سوارز، بی شک از جمله خریدهای بسیار موفق بارسا بوده اند. خریدهایی که یک دوره پرافتخار را در بارسا رقم زده و برخی هنوز هم برای این تیم بازی می کنند اما در مجموع، مدیریت ورزشی بارسا کارنامه ای موفق نداشته است. در این بین تنها تیکی بگیریستین در دوران مدیریت لاپورتا توانسته کارنامه ای موفق داشته باشد و در مقطعی نیز زوبی زارتا.

 

در ۱۷ سال اخیر، ۳۰ بازیکن از ۷۶ بازیکن جذب شده توسط بارسا نتوانسته اند بیش از ۲ سال در این باشگاه دوام بیاورند و ۱۹ تای آنها نیز پس از یک سال جدا شده اند. در این مدت بارسا ۱٫۲۲۶ میلیون یورو برای جذب ۶۱ بازیکن خارجی و ۱۵ اسپانیایی هزینه کرده است.

 

 

 

 

لیست خریدهای فاجعه بار بارسلونا بسیار پررنگ تر از خریدهای موفق است. به این بازیکنان دقت کنید: بوگارد، دوتروئل، پتی، روچمباک، کریستانوال، ریکلمه، کوارشما، روشتو، فن بومل، هلب، کازرس، کوکو، چیگرینسکی و…

در این بین البته بوده اند بازیکنانی مثل داویدز، سورین، مندیتا و آلبرتینی که با قرارداد قرضی به بارسا آمده بودند و بند خرید قطعی نیز در قراردادشان بود که مدیران بارسا ترجیح دادند از این بند استفاده نکنند.

 

 

 

 

از خریدهای بد اخیر بارسا می توان به ویدال، آردا، داگلاس و فرمالن اشاره کرد.

روبرت فرناندز، مدیر ورزشی بارسا تابستان گذشته ۱۲۰ میلیون یورو برای خرید بازیکن هزینه کرد که تنها اومتیتی توانست ارزش های خود را نشان دهد. مابقی طبق آمار ترانسفرمارکت نسبت به سال گذشته افت قیمت هم پیدا کرده اند. بازیکنانی چون دنیس سوارز و دینیه ارزشی مشابه سال قبل دارند و ارزش گومس، سیله سن، آردا و ویدال  نسبت به گذشته کاملا افت کرده است.

بدترین خرید قرن ۲۱ بلوگرانا نیز کسی نیست جز چیگرینسکی اوکراینی که به توصیه گواردیولا با رقم ۲۵ میلیون یورو جذب شد و تنها ۱۴ بازی برای بارسا انجام داد. از شواهد پیداست که هنوز آثار سندرم چیگرینسکی در بارسلونا از بین نرفته است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۷ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو