زمان انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۶ -

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: وزارت دادگستری از ظرفیت قانون اقدام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات جنایت امریکا علیه ایران استفاده می‌کند.

دولت به تهیه راهبرد جامع مقابله با تهدیدات آمریکا مکلف می‌شود

سرای نور؛کاظم جلالی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در تشریح جزئیات طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا با بیان اینکه این طرح شامل ۲۳ ماده و یک مقدمه است، اظهار داشت: در این طرح بیشتر به نوع رفتار ایالات متحده آمریکا پرداخته شده که هم منطقه را به خطر می‌اندازد و هم سیاست خصمانه‌ای را علیه ایران اتخاذ کرده و همچنین اقدامات ماجراجویانه‌ای در منطقه با حمایت از تروریسم و افراطی‌گرایی خشن در پیش گرفته است.

**طرح ۲۳ ماده‌ای مقابله با آمریکا در جهت کمک به حفظ ثبات منطقه‌ای است

وی افزود: از طرف دیگر، از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران خود را موظف به حراست از منافع و امنیت ملی خود در جهت کمک به حفظ ثبات و صلح منطقه‌ای می‌داند، در مقابل این اقدامات غیرمسئولانه آمریکا باید تدابیری اتخاذ کند که بر این اساس یک طرح۲۳ ماده‌ای را تهیه کردیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین تصریح کرد: در راستای به حراست از منافع و امنیت ملی، بحث‌های مفصلی را در مرکز پژوهش‌ مجلس شورای اسلامی و برخی نهادهای مرتبط داشتیم و با مشورت آنها این طرح را تهیه کردیم.

**بخش دوم طرح مقابله با آمریکا نیروهای نظامی آمریکایی تعریف شده است

جلالی بر همین اساس اضافه کرد: بخش دوم این طرح شامل تعاریف است که برای دقت نظر رعایت بیشتر، نیروهای نظامی آمریکایی را تعریف کردیم.

جلالی نیروهای اطلاعاتی آمریکایی، منطقه، مشارکت مؤثر، اشخاص و شخص و فهرست تحریم را ۶ مفهومی عنوان کرد که در ماده یک  طرح مذکور تعریف شده‌اند.

** دولت به تهیه راهبرد جامع مقابله با تهدیدات آمریکا مکلف می‌شود

وی ادامه داد: در بخش سوم این طرح، ضرورت تدوین راهبرد را مشخص کردیم که دولت مکلف است ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون، و پس از آن هر سال، نسبت به تهیه راهبرد جامعه، مقابله با تهدیدات آمریکا و فعالیت‌های ایذایی آن علیه جمهوری اسلامی ایران و سیاست ماجراجویانه تروریستی و تفرقه‌افکنانه آن کشور در منطقه و تقویت نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا از تروریسم، افراط‌گرایی و همچنین سیاست‌های سلطه‌طلبانه آمریکا در سطح جهانی اقدام و به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

جلالی بر همین اساس اضافه کرد: در این رابطه ما این راهبرد را مشخص کردیم که دارای ۸ محور اصلی است که یکی از آنها خلاصه اهداف، طرح‌ها و ابزارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و شناسایی کشورهایی که در تحقق این اهداف با امریکا همکاری دارند.

**فعالیت‌های ماجراجویانه تروریستی و خصمانه آمریکا در منطقه توسط ایران ارزیابی می‌شود

وی همچنین ارزیابی ظرفیت و استعداد نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا و تحرکات آنها در منطقه، ارزیابی فعالیت‌های ماجراجویانه تروریستی و خصمانه آمریکا در منطقه شامل تأمین مالی، ارائه تسلیحات و آموزش به رژیم دیکتاتور سرکوبگر منطقه همچون رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و بحرین را از محورهای اصلی و راهبردی این طرح عنوان کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ارزیابی از میزان تلفات و خسارات مردم مسلمان منطقه به ویژه در فلسطین، سوریه، بحرین، عراق و یمن ناشی از حمایت نیروهای نظامی و اطلاعاتی امریکا از نیروها و رژیم های سرکوبگر، ارزیابی پشتیبانی و حمایت مالی و تسلیحاتی آمریکا از گروه های خشونتگرا خاورمیانه به ویژه داعش و جبهه النصره و گروهک منافقین، ارزیابی ازمیان قربانیان تروریستی در منطقه که با حمایت نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا صورت گرفته است را از دیگر محورهای اصلی و راهبردی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا خواند.

** اهداف جنگ سایبری، اقدامات تبلیغاتی و جنگ روانی آمریکا پیگیری خواهد شد

«ارزیابی گستردگی و اهداف جنگ سایبری و اقدامات تبلیغاتی و جنگ روانی آمریکا، خلاصه‌ای از اقدامات جمهوری اسلامی از اقدامات خصمانه آمریکا و تأمین امنیت ملی از جمله ممانعت از جمل سلاح برای گروهک های تروریستی،تدوین امیت خلیج فارس و حمایت از مردم مستضعف منطقه، حمایت از نیروهای محور مقاومت، مبارزه با گروه های تروریستی، پشتیبانی از ثبات در منطقه از جمله کشورهای عراق، سوریه و لبنان و همجنین حمایت مردم فلسطین و مبارزه با رژیم صهیوینستی در این طرح به عنوان عناصر اصلی راهبردی قید شده است.

**گزارش غیرمحرمانه طرح مقابله با آمریکا می‌تواند ضمائم محرمانه داشته باشد

وی همچنین یادآور شد: این گزارش باید به شکل غیرمحرمانه به مجلس ارائه شود اما می‌تواند ضمائم محرمانه داشته باشد. همچنین کلیه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران هم برای جمع‌آوری این گزارش باید همکاری کنند. قرائت این گزارش به دست هیأت رئیسه است اما غیرمحرمانه بودن آن بدین معناست که این گزارش می تواند به شکل اصل گزارش و ارائه آن به شکل غیرمحرمانه باشد اما می‌تواند ضمائم محرمانه داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: بخش چهارم این طرح به بحث حمایت آمریکا از تروریسم می‌پردازد که عنوان می‌کند دولت آمریکا و نظام اطلاعاتی آن کشور از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند کما اینکه وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعتراف کرده بود که ما داعش را خودمان به وجود آوردیم، لذا ما مجازات‌هایی را برای افراد ذیل مشخص کرده‌ایم:

**ایران برای نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا مجازات در نظر گرفته است

۱ـ نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا شامل فرماندهان و مقامات ارشد که در تأمین مالی، اطلاعاتی، نظامی، تسلیحاتی، پشتیبانی و آموزشی از گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه از جمله داعش و النصره نقش مؤثرش داشتند.

۲ـ اشخاص آمریکایی که عالمانه و عامدانه در فعالیت های نظامی و اطلاعاتی آمریکا مذکور در بند یک این ماده مشارکت مؤثر داشته‌اند.

۳ـ اشخاص امریکایی عالمانه و عامدانه در سازماندهی، تأمین مالی،‌ راهبری یا ارتکاب اقدامات تروریستی علیه منافع دولت با اتباع جمهوری اسلامی ایران مشارکت مؤثر دارند.

۴ـ اشخاص امریکایی که عالمانه عامدانه از گروهک تروریستی منافقین یا سایر گروه‌های افراطی و تروریستی از جمله داعش و جبهة النصره به طور مستقیم یا غیرمستقیم از جمله از طریق ارائه کمک‌های مالی و سیاسی حمایت می‌کنند.

۵ـ اشخاص امریکایی که عالمانه و عامدانه از تروریست دولتی، رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و لبنان حمایت کرده و نقش مؤثری در آن دارند.

** وزارت خارجه به همراه نهادهای مرتبط موظف به شناسایی گروه‌های حامی و تامین‌کننده تروریسم می‌شود

جلالی ادامه داد: در ادامه این گزارش عنوان کردیم که وزارت خارجه با همکاری نیروی قدس سپاه و وزارت دفاع و همچنین وزارت اطلاعات موظف است اشخاص مذکور را شناسایی کرده و لیست آنها را در فهرست تحریم ثبت و منتشر کند و این نیز هر سال یک بار و در صورت لزوم به شکل موردی به روز شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: همانگونه که امریکایی لیست تحریم دارند ما هم لیست تحریم داریم و مرتب اینها در لیست تحریم قرار می گیرند و باید به روزرسانی شود. همچین در راستای اجرای حکم مقرر در مواد ۸ و ۹ قانون مجازات اسلامی، قوه قضائیه را موظف کردیم که شعبه یا شعبی از دادسراها و دادگاه های کیفری یک را برای رسیدگی به جرائم تروریستی موضوع بندهای یک قانون مذکور که توسط افراد و سازمان‌های تروریستی موردحمایت آشکار و پنهان آمریکا و دیگر کشورهای متخاصم علیه ایران ارتکاب می‌یابد، اختصاص دهد.

**همانگونه که امریکایی لیست تحریم دارند ما هم لیست تحریم داریم

جلالی ادامه داد: بر اساس طرح تهیه شه و در ادامه بخش مزبور تأکید شده که هرگونه همکاری با دولت و نیروی نظامی و اطلاعاتی آمریکا در جرائم تروریستی، مستوجب محکومیت و حداکثر مجازات مقرر در ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دیگر جزئیات طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا عنوان کرد: بخش پنجم این طرح نقض حقوق بشر توسط امریکا را یادآور می‌شود که در ماده ۴ آن به صورت مفصل به آن پرداخته‌ایم.

**لیست تحریم ایران هر ساله به روز می‌شود

وی بر همین اساس اضافه کرد: در این بند ذکر شده از آنجایی که دولت آمریکا از طریق نیروهای نظامی و اطلاعاتی خود مرتکب نقض حقوق بشر در صحنه جهانی، منطقه‌ای و حتی در خود ایالات متحده امریکا نسبت به شهروندانش می‌شود مانند نابود کردن گروه دیویدیان و از طرفی از ناقضان حقوق بشر به خصوص حکومت‌های دیکتاتور و خشن در دنیا حمایت می کند، اشخاص ذیل مشمول مجازات‌های مندرج در بخش ۶ این قانون قرار می‌گیرند:

۱ـ نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا و مسئولانی که در نقض حقوق مردم آمریکا از جمله مسلمانان نقش داشتند به ویژه براساس فرامین اخیر ترامپ درباره مسلمانان مهاجر و از جمله نابود کردن گروه دیویدیدان و سرخپوستان.

۲ـ‌ شخص و اشخاصی که در آمریکا در قبال افراد ذیل مسئول قتل خارج از رویه قضائی، شکنجه و نقض فاحش حقوق بشر شناخته می‌شوند:

*اشخاصی که به دنبال رشته فعلایت های غیرقانونی مقامات ایالتی مردم آمریکا باشند یعنی کسی فعالیت های غیرقانونی دولت را افشا کرده باشد و مورد شکنجه و نقض حقوق بشر قرار گرفته باشد.

*اشخاصی که به دنبال افشای شکنجه و جنایات امریکا در اشغال عراق اقدام کرده‌اند.

*اشخاصی که بدنبال افشای شکنجه و جنایت امریکا و اشغال افغانستان اقدام کرده‌اند.

*اشخاصی که به دنبال فساد و تقلب در انتخابات اخیر امریکا بودند.

*اشخاصی که در حمایت از حقوق و آزادی‌های پیروان ادیان مختلف به ویژه مسلمانان بوده‌اند.

*اشخاصی که به افشای جنایات امریکا به ویژه سیاه‌پوستان و نظیر دیویدیان پرداختند.

*اشخاصی که در جهت مبارزه غیرانسانی اخیر رئیس جمهور آمریکا در قانون مهاجرت مسلمانان اقدام کردند. این اشخاص کسانی هستند که ما از آنها حمایت می کنیم. در حقیقت اگر کسی اینها را غیرقانونی شکنجه کرده و یا نقض حقوق بشر انجام داد، مجازات می‌شود.

۳- اشخاص امریکایی که عالمانه و عامدانه در ارتکاب نقض قواعد اساسی و اصول بنیادین حقوق بین الملل از جمله حقوق بین الملل بشردوستانه و حقوق بشر علیه مردم منطقه و به ویژه اقدامات سرکوب گرایانه رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربستان سعودی و بحرین مشارکت مؤثر دارند.

**گزارش لیست تحریم‌ها می‌تواند به مجلس ارائه شود

جلالی یادآور شد: وزارت امور خارجه مکلف است ظرف سه ماه با همکاری وزارت اطلاعات و حقوق بشر قوه قضائیه نسبت به شناسایی اشخاص موضوع ماده فوق، اقدام کرده و نام آنها در فهرست تحریم ثبت و منتشر کند. فهرست تحریم هر سال یکبار و در صورت لزوم به صورت موردی به روز می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا با به روز شدن این گزارش از سوی وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ارائه خواهد شد یا خیر، گفت: این گزارش می‌تواند هر سال به کمیسیون امنیت ارائه شود و وزارت خارجه موظف است آن را منتشر کند؛ مجازات‌هایی که برای لیست در نظر گرفته می‌شود به شکل اتوماتیک باید انجام شود و هر سال به روز می‌شود.

**افرادی که نسبت به افشای رفتارهای غیرقانونی و نقض حقوق بشر توسط امریکا مبادرت می‌کنند از سوی ایران حمایت‌ می‌شوند

وی ادامه داد: دولت در تبصره ۲ این بخش موظف است افرادی که نسبت به افشای رفتارهای غیرقانونی و نقض حقوق بشر توسط دولت و نیروهای نظامی و اطلاعاتی امریکا مبادرت کنند را در صورت لزوم طبق قانون تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار دهد.

وی با بیان اینکه بخش ششم این طرح مربوط به مجازات‌ها است، تصریح کرد: براساس تبصره ۵ این بخش، صدور روادید ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای اشخاص مندرج در فهرست تحریم تهیه شده طبق تبصره‌های مواد ۳ و ۴ این قانون ممنوع است و قوه قضائیه هم موظف است کلیه اموال و دارایی‌های اشخاص مندرج در فهرست تحریم تعریف شده در قلمرو تحت نظارت جمهوری اسلامی ایران را توقیف کند.

**وزارت اقتصاد تراکنش‌های مالی اشخاص مندرج در فهرست تحریم‌های ایران را متوقف و مسدود می‌کند

جلالی افزود: همچنین ماده ۷ این بخش یادآور می‌شود که وزارت امور اقتصاد و دارایی هم مکلف است که کلیه تراکنش‌های مالی مربوط به اشخاص مندرج در فهرست تحریم تهیه شده طبق تبصره‌های مواد ۳ و ۴ این قانون را در نظام مالی و بانکی جمهوری اسلامی ایران متوقف و حساب های بانکی آنها را مسدود کند.

**برای گسترش فعالیت‌های موشکی ایران، یک هزار میلیارد تومان دراختیار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

جلالی اضافه کرد: بخش هفتم این طرح، شامل حمایت از نیروهای مسلح کشور می‌شود که براساس آن، برای گسترش فعالیت‌های موشکی یک هزار میلیارد تومان دراختیار وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح قرار می‌گیرد و همچنین به منظور مبارزه با تروریسم در منطقه هم مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار خواهد گرفت. وزارت دفاع هم موظف است که پس از یک ماه از تصویب این قانون، طرح عملیاتی مربوط به افزایش توان و بازدارندگی کشور در حوزه موشکی را تهیه و به همراه پیشنهادات خود به شورای عالی امنیت ملی تقدیم کند.

**مقابله با تحریم‌های اقتصادی امریکا بر اساس برجام اجرا می‌شود

وی با اشاره به اینکه در این طرح همچنین به یکی از بندهای برجام تأکید شده است، گفت: در اصل بند ۷ برجام را یادآور می‌شود که براساس قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، دولت و قوای مسلح کشور به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدان در منطقه موظف هستند تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی‌های دفاعی ایران در همه زمینه های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی و ایجاد پدافند در مقابل حملات هسته‌ای و ساخت پیشرانه‌ها، باطری‌های هسته ای، تصویربرداری نوترونی و پزشکی ـ هسته ای با قوت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به بخش هشتم طرح مذکور، خاطرنشان کرد: بخش فوق مقابله با تحریم‌های اقتصادی امریکا را تأکید می‌کند که بر این اساس دولت موظف است همکاری اقتصادی خود را با کشورهایی که مطابق برجام با جمهوری اسلامی ایران همکاری اقتصادی دارند در ابعاد مختلف گسترش دهد و همچنین همکاری اقتصادی خود را با کشورهایی که با تحریم های غیرعادلانه از سوی امریکا مواجه‌اند در ابعاد مختلف افزایش دهد؛ یعنی با کشورهایی که با ما کار می‌کنند و همچنین تحت تحریم قرار می گیرند-مانند روسیه- همکاری اقتصادی داشته و این همکاری را گسترش می‌دهیم.

**راهکارهای مقابله با آثار تحریم‌های امریکا علیه ایران به مجلس ارائه خواهد شد

وی ادامه داد: وزارت امور اقتصاد و دارایی هم موظف شده است سه ماه پس از تصویب این قانون، با هماهنگی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، راهکارهای مقابله با آثار تحریم‌های امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را با محوریت عملیاتی سازی هر چه دقیق‌تر و مؤثرتر سیاست اقتصاد مقاومتی به کمیسیون امور اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

جلالی ادامه داد: در ماده ۴ این بخش وزارت اقتصاد و دارایی موظف شده با هماهنگی وزارت امور خارجه تمهیدات لازم را برای حمایت از اشخاص و شرکت‌های ایرانی که به تبع و بهانه فعالیت‌های اقتصادی خود مورد تحریم امریکا قرار گرفته‌اند اتخاذ کرده و متولی مشخصی را در این وزارتخانه برای پیگیری امور مرتبط تعیین کند؛ در حقیقت این بند برای حمایت از شرکت‌ها و افرادی است که آمریکا آنها را تحریم می‌کند.

** وزارت دفاع با اولویت داخلی از همکاری سایر کشورها بهره گیرد

وی با اشاره به ماده ۱۵ بخش ذکر شده، یادآور شد: بر اساس این ماده، وزارت اقتصاد موظف است با هماهنگی وزارت خارجه عملکرد کشورها و شرکت های خارجی را از حیث تبعیت از تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران رصد کرده و تنظیم برنامه‌ها و تعاملات تجاری اقتصادی ایران را به شرکت‌هایی اولویت دهد که اینگونه تحریم‌ها را تبعیت نمی‌کنند.

« بر این اساس؛ وزارت دفاع هم موظف است درباره تسلیحات مورد نیاز کشور، با اولویت داخلی از همکاری سایر کشورها بهره گیرد و همچنین عنوان کردیم که کشورهای همکاری کننده در این خصوص از اولویت همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران برخوردار هستند.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: بخش نهم این طرح ، حمایت از اتباع ایران را یادآور می‌شود که وزارت امور خارجه با همکاری وزارت اطلاعات ظرف دو ماه پس از تصویب این قانون، فهرستی از ایرانیانی که به اتهام نقض تحریم‌های غیرقانونی امریکا در زندان‌های این کشور محبوس بوده و یا تحت تعقیب قرار دارند تهیه کند. همچنین فهرستی از ایرانیانی که در سایر کشورها به بهانه نقض تحریم‌های فوق الذکر تحت تعقیب قرار داشته یا تقاضای استرداد آنها از سوی دولت امریکا صورت گرفته تهیه و برای تصمیم مقتضی و به شورای امنیت ملی ارائه کند.

**وزارت دادگستری از ظرفیت قانون اقدام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات جنایت امریکا علیه ایران استفاده می‌کند

جلالی ادامه داد: در این طرح همچنین قوه قضائیه مکلف شده است که در صورت لزوم شعبه یا شعب ویژه به منظور حمایت از حقوق اتباع ایرانی که از ناحیه تحریم های غیرقانونی امریکا یا اقدامات ماجراجویانه تروریستی این کشور صدمه یا خسارت می‌بینند ایجاد کنند؛ وزارت دادگستری هم موظف است در این خصوص هر سه ماه یکبار به کمیسیون امنیت ملی گزارش دهد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بر همین اساس اضافه کرد: همچنین وزارت دادگستری هم موظف است با همکاری وزارت امور خارجه از ظرفیت قانون اقدام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات جنایت امریکا علیه ایران و اتباع ایرانی برای احقاق آنها که از ناحیه طرح های غیرقانونی امریکا یا اقدامات ماجراجویانه تروریستی این کشور در منطقه از جمله گروه ها و اقدامات سازمان های تروریستی مورد حمایت امریکا صدمه یا خسارت می‌بینند استفاده کند.

**وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه موظف می‌شوند اقدامات تروریستی و ماجراجویانه امریکا را در منطقه رصد کنند

وی با بیان اینکه بخش دهم این طرح سه ماده دارد که بیشتر برای هماهنگی است، افزود: یکی از ماده‌ها عنوان می‌کند که وزارت امورخارجه به همراه وزارت اطلاعات و نیروی قدس سپاه موظفند که اقدامات تروریستی و ماجراجویانه امریکا را در منطقه رصد و با نیروهای مقاومت و کشورهای مستقل در این خصوص رایزنی و تبادل نظر کنند.

جلالی ادامه داد: همچنین از کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواسته شده که تحرکات امریکا شامل دولت و کنگره را مرتباً رصد کند و اقدامات تکمیلی متناسب را به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دهد.

**طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا سه‌شنبه به صحن ارائه می‌شود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ماده آخر  طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا،‌گفت: این ماده عنوان می کند که هیأت نظارت در برجام موظف‌اند اقدامات امریکایی‌ها را در خصوص نقض برجام مرتباً رصد کرده و اقدامات موثر و تصمیمات لازم را به شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد دهند.

وی در خاتمه اعلام کرد که طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا فردا از سوی نمایندگان به امضا خواهد رسید و احتمالا سه‌شنبه و جهارشنبه برای ارائه به صحن علنی مجلس آماده خواهد بود و یک یا دو فوریت آن بستگی به نمایندگان و هیأت رئیسه دارد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۰ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو