زمان انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ -

اسناد آستان قدس از مرز ۱۳ میلیون برگ گذشت

در سه ماه نخست سال جاری، بیش از هزار سند مکتوب و غیرمکتوب از طریق اهدا و خریداری جذب مرکز اسناد آستان قدس رضوی شد که با این تعداد، شمار اسناد مکتوب این مرکز از مرز ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار برگ گذشت.

سرای نور؛کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد این سازمان گفت: در سه ماه نخست سال ۱۳۹۶، بیش از هزار سند مکتوب و غیر مکتوب از طریق اهدا، خریداری و تولید به مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزوده شده است که با این تعداد، شمار اسناد مکتوب این مرکز از مرز ۱۳ میلیون و ۳۷۷ هزار برگ گذشت.

وی توضیح داد: از میان اسنادی که در این سه ماه جذب این مجموعه شده، بیش از ۴۰۰ برگ و فایل دیجیتالی مربوط به اسناد مکتوب است که حدود ۳۶۲ برگ از این میان به صورت اهدایی و افزون بر ۵۰ برگ و فایل دیجیتالی خریداری شده است.

کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد این سازمان افزود: همچنین، افزون بر ۴۷۰ قطعه سند تصویری به صورت فایل دیجیتال و آنالوگ در این سه ماه به این مجموعه افزوده شده که بیش از ۳۶۰ برگ و فایل دیجیتالی به صورت اهدایی، ۱۰ قطعه سند تصویری خریداری شده و افزون بر یکصد برگ و فایل دیجیتالی نیز از بافت قدیم شهر مشهد و انتخابات، توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری بخش تاریخ شفاهی این مرکز تولید شده است.

حسامی ادامه داد: همچنین، اسناد دیداری و شنیداری در قالب ۲۵۶ ساعت در این سه ماه خریداری شده و ۲۵ حلقه و فایل دیجیتالی سند دیداری شنیداری به مرکز اسناد اهدا شده است.

کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد این سازمان با بیان اینکه حفظ و نگهداری این اسناد از دغدغه‌های مهم این مرکز است، افزود: در این راستا در سه ماهی که گذشت، از اسناد مکتوب این مرکز حدود ۳۷ هزار و ۳۰۰ صفحه، نسخۀ پشتیبان تهیه شده، سه هزار شماره از اسناد مکتوب، بالغ بر ۱۰۰ عنوان سند دیداری و شنیداری و ۲۶۰ قطعه سند تصویری نیز ثبت شده است.

وی در همین راستا اضافه کرد: همچنین ۳۵ برگ و ۲۷ سند طوماری بزرگ از اسناد مکتوب مرمت و آفت‌زدایی شده و بیش از ۹۰ شماره مربوط به شناسایی و عنوان‌گذاری اسناد تصویری دیجیتالی بوده و بالغ بر ۵۶ هزار صفحه، صفحه‌شماری شده است.

اسناد موجود در این مرکز، دارای تاریخی ۵۰۰ ساله است و در این میان، اسنادی از دوره افشاریه، قاجاریه و مجموعه‌ای ۷۰ هزارصفحه‌ای از اسناد دوره صفویه وجود دارد که بیشترین اسناد مربوط به دوره صفویه در سطح جهان بوده و به عنوان میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شده است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو