زمان انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۶ -

مرگ ۵۰ معتاد با تریاک آغشته به سرب

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: پارسال ۵۰ مصرف‌کننده تریاک به صورت خوراکی، بر اثر مصرف این مواد جان باختند.

سرای نور؛محمدرضا قدیرزاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره علت فوتی‌های مصرف مواد مخدر و روانگردان در سال ۹۵ اظهار کرد: تمام آمار جانباختگان مواد مخدر و روانگردان به ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های ذیربط اعلام می‌شود و اکثر افراد فوت شده در این رابطه در منزل جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: اکثر افراد فوت شده مواد مخدر در منزل و یا مراکز درمانی جان خود را از دست داده‌اند؛ اینکه تصور می‌کنیم آمار کارتن‌خوابها بالا بوده است اینچنین نبوده و تعداد مصرف کنندگانی که براثر افزایش مصرف و یا مسمومیت جان خود را از دست داده‌ا ند بیشتر بوده است.

قدیرزاده درباره مصرف کنندگانی که براثر تریاک با سرب جان خود را از دست داده‌اند خاطرنشان کرد:‌ اکثر کسانی که سال گذشته تریاک را به صورت خوراکی مصرف کردند به این مشکل گرفتار شدند که ۵۰ مورد فوتی براثر تریاک با سرب گزارش شده است.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه تعدادی فوتی‌های بر اثر مواد مخدر و روانگران افزایش یافته توضیح داد: در گذشته نیز فقط تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر مطرح بوده اما در سالهای اخیر مصرف کنندگان روانگردانها به آن اضافه شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر الگوی مصرف مواد مخدر به سمت تریاک‌، گل و مشتقات حشیش تغییر پیدا کرده و یکی از مهمترین دلایل فوت در این حوزه نیز به سوء مصرف بازمی‌گردد.

قدیرزاده اظهار کرد: در بحث سوءمصرف مواد مخدر شاهد افزایش جانباختگان هستیم و اکثرا بر اثر افزایش بیش از اندازه مصرف (اوردوز) مطرح بوده و موضوع ناخالصی در مواد نیست.

* تعدادی از پیکرهای حادثه پلاسکو براساس سوختگی فوت نکرده بودند

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی درباره برخی از اجساد کشف شده حادثه پلاسکو که بدون سوختگی فوت کرده بودند اظهار کرد: برخی از اجساد کشف شده در ساختمان پلاسکو سالم بودند و هیچ آثاری مبنی بر تنفس دوده و یا آثار سوختگی در مجاری تنفسی آنها وجود نداشت که البته نشان می‌دهد این افراد به دلایل دیگری همچون سقوط از ارتفاع، و یا آسیب‌دیدگی مختلف در این حادثه فوت شده اند.

وی تصریح کرد: تمام پیکرهای کشف شده در حادثه پلاسکو به صورت کاملا علمی شناسایی و کالبدگشایی شده بود و مراحل شناسایی و روند آزمایشات نیز انجام گرفت.

قدیرزاده خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی کارشناسی‌ها و صحبت‌ها مسائل جناحی ورود می‌کنند که این مسائل به هیچ عنوان درست نیست و پزشکی قانونی برنامه‌های علمی و کارشناسی خود را به طور کامل انجام داده است.

* بیشترین آمار خودکشی مربوط به سنین ۳۰ تا ۳۹ سال

مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی بیشترین آمار خودکشی در سال ۹۵ را مربوط به سنین بین ۳۰ تا ۳۹ سال دانست و گفت: ۲۵٫۳ درصد آمار خودکشی‌های سال ۹۵ را سنین ۳۰ تا ۳۹ سال تشکیل دادند.

قدیرزاده افزود: خودکشی در سنین زیر ۱۸ سال ۷٫۵ درصد، ۱۸ تا ۲۴ سال ۲۱٫۹ درصد، ۲۵ تا ۲۹ سال ۱۵٫۳ درصد و بالای ۵۰ سال ۱۶٫۱ درصد بوده است.

وی با اشاره به شیوه‌های خودکشی در سال ۹۵ خاطرنشان کرد: ۵۲ درصد به شیوه حلقه‌آویز کردن، ۱۷ درصد مصدومیت با سم، ۷ درصد مصدومیت دارویی، ۶٫۶ درصد سلاح گرم، ۶٫۵ درصد سوختگی و ۴٫۲ درصد براثر سقوط از بلندی خودکشی کردند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو