زمان انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ -

سقوط هواپیمای ایران و شهادت هموطنان‌مان سند آشکاری از جنایت‌های آمریکا است

سقوط هواپیمای ایران و شهادت هموطنان‌مان سند آشکاری از جنایت‌های آمریکا و نقص حقوق بشر از سوی این کشور است.

به گزارش خبرنگار سرای نور،در دوازدهم تیرماه سال ۱۳۶۷، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دبی بود، بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره “هنگام” مورد هجوم یگان‌های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب‌های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما در زمانی که ایران در نبرد با متجاوزان بعثی که مورد حمایت شرق و غرب قرار داشت با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر و جنایت‌پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت حامل ۲۹۸ مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند.

در میان سرنشینان هواپیما، ۶۶ کودک زیر ۱۳ سال، ۵۳ زن و ۴۶ تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند، ساقط کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی، در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با ملت بزرگ ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهه های جنگ بود.

مهدی پورذبیح مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با سرای نور، اظهار کرد: سقوط هواپیمای ایران و شهادت هموطنان‌مان سند آشکاری از جنایت‌های آمریکا و نقص حقوق بشر از سوی این کشور است.

 

 

وی با بیان اینکه پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان کردند، گفت: آمریکا که به دنبال انحراف افکار عمومی بود تلاش کرد تا این واقعه را اشتباه جلوه دهد اما اینگونه نبود.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: پس از این واقعه مدال شجاعت بر گردن ناخدای مستکبر انداختند تا این جنایت نیز در کنار جنایات بی شمار دولت آمریکا، در پرونده سیاه استکبار جهانی ثبت شود و لکه ننگ دیگری بر تارک آن جنایت پیشگان نقش بست.

پورذبیح با اشاره به اینکه ویلیام راجرز فرمانده وینسنز با دستور مستقیم مقامات ارشد دولت آمریکا و برای فشار به ایران دست به این اقدام زده است،‌ اقداماتی که از ده ماه قبل شروع شده و امروز به اوج خود رسیده بود، تصریح کرد: در سانحه هوایی انهدام هواپیمای مسافربری ایرانی، نقض تعهد بین‌المللی دولت ایالات متحده از طریق نقض ماده ۳ مکرر کنوانسیون شیکاگو و نیز عرف مسلم بین المللی قابل احراز است.

امیر زارع کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌و‌گو با سرای نور، اظهار کرد: جنایت‌های آمریکا آنقدر زیاد است که در اندازه یک گزارش زمان کافی برای بیان آن نیست.

وی با اشاره به اینکه حقوق بشر دستاویزی برای منفعت طلبی آمریکایی‌ها است، تصریح کرد: حقوق بشر فقط برای منافع آمریکایی‌ها استفاده ابزاری می‌شود و در این میان جان و مال انسان‌ها برایشان اهمیتی ندارد.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: دولت آمریکا با کارنامه‌ای مملو از جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر در داخل و خارج این کشور خود را محکی برای سنجش حقوق بشر در کشورهای دیگر می‌داند و با همین سنگ محک کشورهای غیرهمسو با سیاست‌های واشنگتن را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند.

زارع خاطرنشان کرد: سال‌ها تهاجم سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی دولت امریکا علیه ملت بزرگ ایران، کافی است تا آشکار شود کاخ سفید هر بهانه و ابزاری را برای  اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران برای خود مجاز می‌داند.

به گزارش سرای نور، هیچ کشوری در جهان معاصر وجود ندارد که بخشی از فهرست بلند رفتارهای ضد انسانی دولت آمریکا نباشد. برنامه‌ریزان آمریکایی گاه در رفتارهای ضد بشری در دیگر کشورها گوی سبقت را از خشن‌ترین نظام‌ها ربوده‌اند که از جمله آن می‌توان به حملات هواپیماهای بدون سرنشین به غیرنظامیان در پاکستان و سومالی، دایر کردن زندان‌های مخوف و بدنامی همچون گوانتانامو و ابوغریب و همچنین بازداشتگاه‌های مخفی در دیگر کشورها اشاره کرد.

زمان انتشار: ۱۴ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو