زمان انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ -

همه دانستیهای آزمون ۹۶؛

آغاز چهل و هفتمین ماراتن کنکور از فردا/ صف پشت کنکور شلوغ شد

چهل و هفت سال از برگزاری آزمون سراسری در کشور می گذرد اما این سد همچنان پابرجا است و تنها رنگ صندلی دانشگاه ها تغییر کرده و بازهم باید برای دکتر و مهندس شدن، با یک میلیون نفر رقابت کرد.

به گزارش سرای نور،آزمون سراسری سال ۹۶ چهل و هفتمین دوره آزمون سراسری است که به منظور پذیرش دانشجو برای دوره های روزانه، شبانه (نوبت دوم)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی، پردیس های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کدرشته های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود.

در سال های اخیر به دلیل کاهش تعداد دانش آموزان، تعداد داوطلبان کنکور نیز کاهش داشت، اما امسال رشدی حدود ۷.۵ درصد در تعداد داوطلبان کنکور سال ۹۶ نسبت به داوطلبان سال های گذشته شاهد هستیم.

ثبت‌نام در آزمون سراسری سال ۹۶ از ۱۹ بهمن ۹۵ آغاز شد و با احتساب تمدید و فرصت مجددی که برای داوطلبان در نظر گرفته شد تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر معادل ۵۸.۹۶ درصد زن و ۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر معادل ۴۱.۰۴ درصد مرد هستند.

آمار داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون سراسری سال ۹۶ با تعداد ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب نسبت به آمار سال ۹۵ که ۸۶۰ هزار و ۴۳۷ نفر بوده است تعداد ۶۹ هزار و ۷۷۱ نفر یا معادل ۷.۵ درصد بیشتر است.

پیشتازی پسران در گروه ریاضی و فنی و دختران در گروه های علوم انسانی و تجربی

در سال های اخیر تعداد دختران داوطلب کنکور سراسری از پسران پیشی گرفته است اما در گروه های آزمایشی مختلف وضعیت متفاوتی حاکم است. در آزمون سراسری سال ۹۶ پسران در گروه علوم ریاضی و فنی و دختران در سایر گروه ها از جمله علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و زبان های خارجی پیشتاز هستند.

گروه آزمایشی تعداد داوطلبان تعداد داوطلب زن درصد داوطلب زن تعداد داوطلب مرد درصد داوطلب مرد تعداد کارت آزمون تعداد کارت  زنان درصد کارت زنان تعداد کارت مردان درصد کارت مردان زمان برگزاری آزمون
علوم ریاضی و فنی ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر ۵۲ هزار و ۵۳۱ نفر ۳۵.۳۷ درصد ۹۵ هزار و ۹۶۹ نفر ۶۴.۶۳ درصد ۱۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر ۵۲ هزار و ۵۳۱ نفر ۳۵.۳۷ درصد ۹۵ هزار و ۹۶۹ نفر ۶۴.۶۳ درصد صبح پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۹۶
علوم انسانی ۱۸۴ هزار و ۱۹۵ نفر ۱۱۵ هزار و ۴۶۶ نفر ۶۲.۶۹ درصد ۶۸ هزار و ۷۲۹ نفر ۳۷.۳۱ درصد ۱۸۴ هزار و ۱۹۵ نفر ۱۱۵ هزار و ۴۶۶ نفر ۶۲.۶۹ درصد ۶۸ هزار و ۷۲۹ نفر ۳۷.۳۱ درصد صبح پنجشنبه ۱۵ تیرماه ۹۶
علوم تجربی ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ نفر ۳۶۷ هزار و ۷۹۳ نفر ۶۳.۳۵ درصد ۲۱۲ هزار و ۷۷۷ نفر ۳۶.۶۵ درصد ۵۸۰ هزار و ۵۷۰ نفر ۳۶۷ هزار و ۷۹۳ نفر ۶۳.۳۵ درصد ۲۱۲ هزار و ۷۷۷ نفر ۳۶.۶۵ درصد صبح جمعه ۱۶ تیرماه ۹۶
گروه هنر ۱۰ هزار و ۶۷۵ نفر ۸ هزار و ۴۹ نفر ۷۵.۴۰ درصد ۲ هزار و ۶۲۶ نفر ۲۴.۶۰ درصد ۶۱ هزار و ۹۸۵ کارت (با احتساب علاقمندی سایر گروه ها) ۴۳ هزار و ۸۸۳ نفر ۷۰.۸۰ درصد ۱۸ هزار و ۱۰۲ نفر ۲۹.۲۰ درصد بعدازظهر پنج­شنبه ۱۵ تیرماه ۹۶
زبان های خارجی ۶ هزار و ۲۶۸ نفر ۴ هزار و ۵۹۵ نفر ۷۳.۳۱ درصد یک هزار و ۶۷۳ نفر ۲۶.۶۹ درصد ۱۱۸ هزار و ۴۶۷ کارت (با احتساب علاقمندی سایر گروه ها) ۷۸ هزار و ۲۱۰ نفر ۶۶.۰۲ درصد ۴۰ هزار و ۲۷۵ نفر ۳۳.۹۸ درصد بعدازظهر جمعه ۱۶ تیرماه ۹۶
جمع کل ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر ۵۸.۹۶ درصد ۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر ۴۱.۰۴ درصد یک میلیون و ۹۳ هزار و ۷۱۷ کارت ۶۵۷ هزار و ۸۸۳ کارت ۶۰.۱۵ درصد ۴۳۵ هزار و ۸۳۴ کارت ۳۹.۸۵ درصد

سد یک میلیون نفری که هرگز شکسته نمی شود !

اما سد کنکور همچنان پابرجا است و تنها در این میان رنگ و بوی صندلی های دانشگاه ها تغییر کرده است. رقابت همچنان برای دکتر شدن در میان تجربی ها و مهندس شدن در میان ریاضی ها برقرار است.

با وجود تغییرات قانونی که هر ساله درباره کنکور مطرح می شود و هر از چندی بحث حذف و تغییر آن مطرح می شود اما کنکور حذف شدنی نیست چرا که رقابت اصلی میان دانش آموزانی که می خواهند بهترین باشند و در بهترین دانشگاه ها و رشته ها تحصیل کنند به اندازه یک رتبه و نمره برقرار است و چه بسا هنوز قرار گرفتن در میان نفرات اول، آرزوی این روزهای بسیاری از سخت کوشان است.

چهل و هفت دوره آزمون سراسری در روزهای گرم بهار و تابستان برگزار شده و با اینکه در این سال ها با فراز و نشیب های زیادی مواجه شده است اما همچنان سرنوشت یک میلیون نفر با چهارخانه های صورتی که باید با مداد سیاه شوند، تعیین می شود.

با وجود اینکه مسئولان آموزش عالی و کارشناسان بارها تاکید کرده اند که کنکور همه چیز نیست، اما هنوز برای بسیاری آنقدر قبولی در کنکور مهم است که به بهای جان شان تمام می شود!

در سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را به تصویب رساند که بر اساس آن پذیرش دانشجو در دانشگاه ها به روش ظرفیت رشته ـ محل و تقاضای داوطلبان بر اساس «سابقه تحصیلی» یا «سابقه تحصیلی و آزمون (عمومی یا عمومی ـ اختصاصی)» صورت گیرد.

بر اساس تبصره ۴ ماده ۵ این قانون، در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود. البته بر اساس ماده ۶ دانشگاه ها می توانند حد نصاب نمره لازم جهت پذیرش در رشته ـ محل های خود را پیشنهاد دهند و در صورت تصویب نسبت به پذیرش دانشجو اقدام شود.

همین موضوع موجب شده است که در این سال ها چهره کنکوری ها هم تغییر کند. زمانی تنها دانش آموزان و یا به اصطلاح دیپلمه های ۲ یا ۳ ساله در کنکور شرکت می کردند اما اکنون با وجود امکان شرکت همه افرادی که دارای سوابق تحصیلی و دیپلم و پیش دانشگاهی هستند بازهم صندلی هایی خالی می مانند . این تغییر چهره به مدد افزایش کمی آموزش عالی صورت گرفته تا جایی که سال گذشته ۳۰۰ هزار ظرفیت دانشگاه ها به ویژه شهریه پردازها خالی ماند.

از سوی دیگر قبولی در دوره های روزانه که آموزش در آنها رایگان محسوب می شود نیز یکی از مهمترین دلایل حذف نشدن کنکور است. هنوز دانشگاه های بزرگ و معتبر کشور بخش عمده ای از ظرفیت خود را به آموزش عالی رایگان اختصاص داده اند و با توجه به اینکه ظرفیت دوره های روزانه در آموزش عالی حدود ۱۲۵ هزار نفر است، همین مسئله ورود به دوره روزانه را سخت تر می کند.

شخصی‌سازی دفترچه‌های کنکور

در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ همچون سال های گذشته دفترچه‌های کنکور شخصی سازی شده و مشخصات داوطلبان بر روی پاسخنامه و جلد دفترچه سوالات درج شده است.

در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ به هر داوطلب در کلیه گروه های آزمایشی یک پاسخنامه و ۲ دفترچه سوال (آزمون عمومی«دفترچه شماره ۱» و آزمون اختصاصی «دفترچه شماره ۲») در قالب دو بسته نایلونی داده می‌شود. این بسته‌ها شخصی سازی شده و مشخصات داوطلبان بر روی پاسخنامه و جلد دفترچه سوالات درج شده است.

داوطلبان شاغل در شغل بهیاری که دارای دیپلم بهیاری هستند در گروه آزمایشی علوم تجربی و داوطلبان دارای مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی علوم و معارف اسلامی در گروه آزمایشی علوم انسانی علاوه بر پاسخگویی به سوالات دفترچه‌های عمومی (دفترچه شماره ۱) و اختصاصی (دفترچه شماره ۲) باید به سوالات دفترچه اختصاصی شماره ۳ نیز پاسخ دهند.

داوطلبان در تمام گروه های آزمایشی باید پاسخ سوالات دفترچه‌های عمومی و اختصاصی را در همان یک برگ پاسخنامه تحویل شده علامتگذاری کنند.

ممنوعیت دستبند هوشمند برای داوطلبان

در سال های اخیر استفاده از ابزارهای الکترونیک هوشمند و استفاده از آن در میان جوانان بسیار مورد توجه بوده است. این موضوع تا آنجا اهمیت پیدا کرده که برگزار کنندگان کنکورها و آزمون های سراسری را بر آن داشته که نسبت به استفاده از این ابزار هشدار دهند.

در هشدار به داوطلبان گفته شده است که باید از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک دستی، هرگونه دستگاه ارتباطی (از قبیل پیجر، تلفن همراه، تبلت، قلم نوری، ساعت هوشمند، دستبند هوشمند، انگشتر هوشمند و …)، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه نُت و یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.

برگزاری آزمون در  ۳۷۲ شهرستان و ۴۷۸ حوزه امتحانی

در برگزاری آزمون سراسری همیشه یک بسیج عمومی صورت می گیرد. از اورژانس و نیروی انتظامی گرفته تا مراقبان و ناوگان ترابری کشور. چهل و هفتمین آزمون سراسری در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۹۶ در  ۳۷۲ شهرستان و ۴۷۸ حوزه امتحانی برگزار می شود.

درب حوزه­­ های امتحانی صبح­ آزمون ها رأس‌ ساعت‌ ۷:۰۰ (هفت) صبح و بعدازظهرها رأس ساعت ۱۴:۳۰ (دو و نیم بعدازظهر) بسته خواهد شد و شروع فرآیند برگزاری آزمون صبح­ ها راس‌ ساعت‌ ۷:۳۰ (هفت و سی دقیقه) و بعداز ظهرها راس ساعت ۱۵:۰۰ (سه بعدازظهر) آغاز می­ شود. از ورود داوطلبان پس از بسته شدن درب حوزه­ های امتحانی ممانعت به عمل خواهد آمد.

در ساعات آزمون، والدین و همراهان داوطلبان کنکور دست به دعا در انتظار نتیجه مثبت فرزندان شان می نشینند و با اینکه اطمینان دارند دلبندشان هر آنچه در توان داشته در صفحه سفید نوشته اما بازهم اصل «کمک خداوند متعال» فراموش نشدنی است.

اما کار آزمون سراسری با برگزاری آزمون در پنجشنبه و جمعه تمام نمی شود، پس از تصحیح برگه های آزمون به صورت ماشینی، نتیجه اولیه به صورت کارنامه تنظیم و در دهه دوم مرداد ۹۶ بر روی سایت سنجش منتشر می شود و حال نوبت انتخاب رشته، یکی از حساس ترین برنامه های زندگی دانش آموزان می رسد.

نتایج نهایی کنکور سراسری امسال، شهریورماه اعلام می شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها: , ,
زمان انتشار: ۱۴ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو