زمان انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۶ -

فنر فشرده نرخ ارز دروغ است

رئیس اتاق بازرگانی ایران با رد فنری بودن و احتمال افزایش یکباره نرخ ارز در بازار گفت: نرخ واقعی ارز تنها کمی بالاتر از نرخ فعلی است و نباید آن را سرکوب کرد.

سرای نور؛غلامحسین شافعی اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور به نظر نمی‌رسد که نرخ ارز دارای فنری فشرده باشد که به یک مرتبه آزاد شده و نرخ آن بالا برود و نرخ واقعی ارز کمی بالاتر از نرخ فعلی است.

وی با بیان اینکه سرکوب نرخ ارز نیز در هیچ شرایطی کار صحیحی نیست، افزود: با تغییرات نرخ ارز باید به صورت منطقی و اصولی مواجه شد؛ در گذشته برنامه‌ای ارائه شده بود که هر ماهه تفاوت تورم داخلی و خارجی به نرخ ارز اضافه شود در این شرایط تنها ماهانه ۵ تا ۱۰ تومان به نرخ ارز افزوده می‌شد. اجرای این طرح شاید برنامه حرکتی منطقی باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در هر صورت نوسانات شدید نرخ ارز صدمات بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و تک نرخی کردن ارز در شرایط فعلی به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.

شافعی تصریح کرد: دولت قول داده بود که تا پایان سال ۹۵ ارز تک نرخی شود اما در مقام عمل اجرا نشد و اکنون نیز امیدواریم که دوباره دولت به فکر تک نرخی شدن ارز باشد هرچند که قول جدیدی در این ارتباط تا به امروز نداده است.

وی در پایان گفت: برای جلوگیری از نوسانات ارز باید به سمت تک نرخی شدن آن حرکت کرد که این امر باعث کمک به آرامش و ثبات اقتصادی و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود.

بنابراین گزارش برخی از کارشناسان اقتصادی نرخ ارز را بالاتر از قیمت فعلی می‌دانند به طوری که در اظهارات برخی شنیده می‌شود که نرخ واقعی ارز ۵ هزار تومان است و امکان افزایش یکباره قیمت آن وجود دارد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۴ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو