زمان انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۶ -

افشای سیاستهای حقوق بشر آمریکایی

در اختتامیه دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی سخنگوی شورای نگهبان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و پژوهشگر مسائل آمریکا به افشای سیاستهای حقوق بشر آمریکایی پرداختند و از پژوهشگران، نویسندگان و هنرمندان ارزشی تقدیر به عمل آمد.

سرای نور؛مراسم اختتامیه دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی شب گذشته، چهاردهم تیرماه با حضور چهره‌هایی همچون عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، آیت‌الله حسینی همدانی امام جمعه کرج، مهدی چمران عضو سابق شورای شهر تهران، سردار نقدی فرمانده سابق نیروی مقاومت بسیج، پروفسور گلاسکاپ پژوهشگر مسائل آمریکا، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، فواد ایزدی تحلیلگر مسائل آمریکا و… در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم اسفندیار قره‌باغی خواننده سرود «آمریکا! آمریکا!» گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم روزی عمر ما تمام می‌شود چه در بستر طلایی و چه با کیفیت افتخارآمیزی همچون شهادت به وسیله شلیک ناو آمریکایی؛ به فرمانده ناو نشان لیاقت هم داده می‌شود؛ اگر لیاقت همان است که آمریکایی‌ها می‌گویند همان بهتر که در خون خود بغلتیم و به فرهنگ آمریکایی تن ندهیم.

سپس از این خواننده ارزشی تجلیل به عمل آمد و لوح یادبود جشنواره به وی اعطا شد.

در ادامه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: غربی‌ها مدعی هستند که حقوق بشر خاستگاه غربی دارد و نقش دیگران در ایجاد آن را نفی می‌کنند؛ البته در این زمینه مخالفتی نداریم و آنچه آنها ادعا دارند را به خودشان وامی‌گذاریم و دفاع از مبانی اصیل خود را به وقتی دیگر موکول می‌کنیم.

کدخدایی تصریح کرد: روشن‌ترین تاریخ ایجاد حقوق بشر اعلامیه ۱۹۴۸ و میثاقین ۱۹۶۶ است. با ورق‌زدن تاریخ شاهد این واقعیت هستیم که آمریکا بیش از آن که مدافع حقوق بشر باشد سرکوبگر مردم آزادی‌خواه در جوامع مختلف بوده است نمونه بارز آن جنگ ویتنام است که طی آن مردم آنقدر با خشونت سرکوب شدند که حتی در خود آمریکا دودستگی پیش آمد؛ با این وجود در دوره بعد یعنی اواخر دهه هفتاد کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا دم از احقاق حقوق بشردوستانه از طریق اقدامات مسالمت‌آمیز زد!

عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: دوره بعدی حقوق بشر آمریکایی را می‌توانیم از سال ۲۰۰۳ به بعد بررسی کنیم که طی آن جرج بوش به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر آن فجایع را رقم زد.

کدخدایی تاکید کرد: حقوق بشر آمریکایی در سال‌های ۱۹۱۷، ۱۹۷۷ و ۲۰۰۳ همگی یک هدف داشت و آن تامین منافع ملی آمریکا از هر راه ممکن بود نه فقط از طریق روشهای مسالمت‌آمیزی که کارتر ادعا می‌کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره ویژگی‌های حقوق بشر آمریکایی که همگی ضد مفاد اعلامیه حقوق بشر هستند گفت: اولین ویژگی تبعیض‌آمیزبودن و منفعت‌طلبانه بودن است که در حال حاضر مسائلی همچون سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم بحرین، مسائل یمن و همچنین حمایت آمریکا از فرقه جنایتکار رجوی به خوبی بیانگر این ویژگی هستند؛ ویژگی دوم مخالفت با عدالت و برابری است که مخالفت آمریکا با تشکیل دیوان کیفری بین‌الملل نمایانگر این مسئله است؛ ویژگی سوم توسل به زور جهت تامین منافع است که استحضار دارید آمریکا با توان نظامی، سیاسی و اقتصادی خود اعمال قدرت می‌کند در صورتی که مفاد اعلامیه حقوق بشر باید با رضایت کشورها اجرا شود نه با اعمال قدرت به عنوان مثال آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر آمریکایی‌ها منتظر محکمه و مجازات عاملان حادثه نماند و بلافاصله مردم بیگناه افغانستان را به خاک و خون کشیدند؛ ویژگی چهارم بی‌توجهی به توصیه‌ها و دستورات سازمانهای بین‌المللی و ویژگی پنجم مقدم شمردن منافع ملی بر اصول و قواعد حقوق بین‌الملل است.

کدخدایی اضافه کرد: حقوق بشر کنونی محصور خواسته‌های غیرمشروع آمریکا شده و آمریکا و غرب حتی نتوانستند قوانین حقوق بشر که خودشان در دهه ۴۰ تدوین کرده‌اند را تاب بیاورند چون علیه منافعشان است.

در ادامه مراسم از حسین کرمی هنرمند جوان و علی بهادری مولف مقاله‌ای با موضوع علل حقوق بشر آمریکایی تجلیل شد و سپس از سالنامه «نشان افتخار» رونمایی به عمل آمد.

همچنین امیر کربلایی‌زاده به اجرای استندآپ کمدی با موضوع بیان خاطرات از زبان یک تروریست‌ داعشی پرداخت.

در ادامه این جشن محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: حقوق بین‌الملل فارغ از ملیت و رنگ و نژاد است؛ حقوق ذاتی بشر یعنی آدمی از آن رو که آدم است دارای حقوق والاست.

وی ادامه داد: حقوق بشر، خاص یک منطقه نیست که بخواهیم از آن با عنوان حقوق بشر آمریکایی یا غربی تعبیر کنیم اما نگاه خاص مقام معظم رهبری به این مقوله به معنی آن است که آمریکا حقوق بشر را دستاویزی برای دستیابی به منافع نامشروع خودش کرده است.

عباسی بیان کرد: اساساً پس از استقلال آمریکا از بریتانیا نطفه تبعیض آمریکایی منعقد شد که پس از آن آمریکایی‌ها به کشتار سرخپوستان و سیاهپوستان و سرکوب اعتراضات آنان در خاک آمریکا پرداختند و امروز شاهد برخورد افسارگسیخته پلیس آمریکا و کشتار حدود ۲۰۰ نفر با شلیک اسلحه توسط پلیس‌های آمریکایی هستیم.

وی افزود: کشتار هیروشیما و ناکازاکی، جنایات جنگ جهانی دوم با کشتار بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، مداخله درجنگ کره شمالی و کره جنوبی، جنایات و قتل عام در جنگ ویتنام با بیش از ۵ میلیون کشته، استفاده از سلاح‌های شیمیایی در جنگ افغانستان و عراق، شلیک موشک به هواپیمای ایرباس به بهانه فاجعه لاکربی، حمله به جزایر خلیج فارس، اشغال پاناما، تجاوز به عراق با بیش از یک میلیون کشته و رسوایی‌های ضد حقوق بشر در گوانتانامو، ابوقریب و بگرام همگی نشانه‌های حقوق بشر آمریکایی هستند.

معاون حقوقی وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمینه‌های تشکیل «اتحادیه حقوقدانان جهان اسلام» فراهم شده که حرکت بسیار خوبی است و امیدواریم طی آن ندای مظلومیت مردم منطقه به گوش جهانیان برسد و راهی نو فراروی بشریت قرار داده شود.

در ادامه جشن حسن اسحاقی شاعر به دکلمه شعری درباره حقوق بشر آمریکایی با این مطلع پرداخت «بخوان به نام سیاست بخوان به نام دروغ / که عصر عصر شعار است و ازدحام دروغ»

گفتنی است که اسحاقی این شعر را به محض بیان درخواست رهبر معظم انقلاب از شاعران مبنی بر سرودن شعر هجو با موضوع مسائل سفر ترامپ به عربستان سروده است.

در ادامه پروفسور گراسکاپ از ایالات متحده آمریکا گفت: حوزه تخصصی من علوم سیاسی است و در هنر، تخصصی ندارم اما واقف به قدرت هنر در ابراز عقاید سیاسی هستم؛ هنرمند می‌تواند زبان بیان بسیاری از مسائل باشد.

این پژوهشگر مسائل آمریکا گفت: حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی در اختیار آمریکا است که جهت نیل به اهداف سیاسی خود از آن بهره می‌جوید؛ نمونه آن، تغییر رفتار آمریکا با کشور شما ایران در زمان قبل و بعد از انقلاب است که این مقایسه را به شما واگذار می‌کنیم.

گراسکاپ بیان داشت: در داخل آمریکا نیز حقوق بشر به این معناست که یک شخص هر چقدر اموال و دارایی بیشتری داشته باشد به همان میزان از حقوق بیشتری برخوردار است.

در پایان این مراسم از نویسندگان کتب با موضوع حقوق بشر آمریکایی تقدیر به عمل آمد که اسامی آنها را در ادامه می‌خوانید

خیرالله پروین به خاطر نگارش کتاب «حقوق بین‌الملل از نظر تا عمل»

علی الفت‌پور به خاطر نگارش کتاب «بدذات»

مرتضی رفیعی بصیری به خاطر نگارش کتاب «تحریم ایران در دوره اوباما»

محمدصادق کوشکی به خاطر نگارش کتاب طنز «تاریخ مستطاب آمریکا»

سپس از نویسندگان مقالات برگزیده و هنرمندان برگزیده دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی در بخشهای اینفوگرافی، موشن‌گرافیک، پوستر و نمایشنامه‌های رادیویی تقدیر شد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو