زمان انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ -

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث:

فقه و حدیث شیعه مدیون مجاهدت علمی امام باقر (ع) است

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث گفت: فقه و حدیث شیعه برای همیشه مدیون مجاهدت علمی باقرالعلوم(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی ضمن تبریک ولادت باسعادت امام باقر(ع) اظهار داشت: این امام هُمام اولین امامی بودند که بعد از دوره اختناق و فشار سیاسی و اجتماعی ناشی از حاکمیت بنی امیه توانستند به صورت جدی به ترویج حدیث شیعه بپردازند.

وی افزود: در واقع در دوران ایشان بود که چیرگی امویان بر جامعه اسلامی شکسته شد و در این مقطع زمانی اضمحلال بنی امیه رخ داد.

رییس انجمن حدیث حوزه علمیه قم یادآور شد: امام باقر(ع) با مجاهدت بالای علمی، علوم اسلامی را از پایه اصیل خود ایجاد کرده و به درستی، ایشان را باقرالعلوم(ع) یعنی شکافنده علوم می دانند که یک وجه این مساله ناظر به حدیث و فقه شیعه است که ایشان تجلی بخش حدیث و معارف و فقه شیعه بودند.

وی گفت: بسیاری از شاگردان امام صادق (ع) شاگرد پدر بزرگوار ایشان امام باقر(ع) بوده اند مثل زراره و محمد بن مسلم که از این ها از بزرگان و ارکان حدیث شیعه به شمار می روند.

این استاد حوزه اضافه کرد: ایشان در آن زمان به خوبی توانستند مذهب شیعه را در عرصه فکری به عنوان یک مکتب نظام مند پیش ببرند و از همین طریق با برخی از بزرگان اهل سنت به بحث می پرداختند و با دلایل، برهان و بیان قوی و شیوا آنها را جذب معارف اهل بیت(ع) و شیعه می نمودند.

منبع:حوزه

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو