زمان انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۶ -

خیابانی: اگر مقدمه فتح الله‌زاده بد بود اعدامم کنید!

جواد خیابانی گزارشگر باسابقه فوتبال در مورد کتابی که نوشته و ترجمه کرده است توضیحاتی ارائه داد.

سرای نور؛این کتاب ۹۸۰ صفحه‌ای نوشته مارتی پرارنائو است که ۲۰۰ صفحه از آن نوشته خیابانی است. با او در خصوص این کتاب صحبت کردیم که خیابانی حرف‌های جالبی زد. در این یکی‌دو روز هم حرف و حدیث‌هایی در مورد چاپ این کتاب مطرح شد که خیابانی در مورد آنها توضیحات کاملی دارد.

 

قصاص قبل از جنایت

از خیابانی ابتدا در خصوص این سوال می‌کنیم که روی کتاب نوشته شده «نویسنده و مترجم: جواد خیابانی» که این موضوع باعث شد تا برای خیلی‌ها این سوال پیش بیاید که آیا این کتاب را خود خیابانی نوشته است. او در این خصوص می گوید: نمی‌دانم چرا بعضی‌ها قصاص قبل از جنایت می‌کنند، ابتدا بهتر از دوستان این کتاب را بخوانند بعد نظر بدهند یا قضاوت کنند.آیا قصاص قبل از جنایت خودش جنایت نیست؟ این کتاب در واقع یک سه‌گانه است که قرار بود جداگانه منتشر شود اما در نهایت در یک کتاب ۹۸۰ صفحه‌ای منتشر شد. کتاب اول  تولد اسطوره نام دارد که نویسنده‌اش خودم هستم و ۱۷۰ صفحه است.کتاب دوم محرمانه پپ نام دارد که نویسنده‌اش مارتی پرارنائو است و من آن را ترجمه کردم وکتاب سوم هم تکامل جوزپه گواردیولا است که این کتاب را هم پرارنائو نوشته و بنده ترجمه کردم.در مورد ترجمه و اینکه از چه منابع و مراجعی برای نوشتن این کتاب استفاده کردم، توضیحات کامل را هم در کتاب ارائه دادم.

 

۷۵ هزار تومان گران نیست؟

قیمت این کتاب ۷۵ هزار تومان است که شاید تهیه آن برای برخی کمی سخت باشد.از خیابانی در این خصوص سوال می کنیم که او می گوید: قیمت کتاب که اصلا به من مربوط نیست و این موضوع دست ناشر است، همه هم این را می‌دانند. درضمن این کتاب ۵۰ صفحه رنگی هم دارد. من الان دکترای دانشگاه آزاد می خوانم که ۸۰ میلیون هزینه دارد و می خواهم انصراف بدهم چون نمی‌توانم از عهده هزینه ها بربیایم. من هم با حرف شما موافقم و ای کاش امکان داشت که کتاب را مجانی به مردم بدهم. شما ناشر پیدا کنید که این کتاب مجانی یا خیلی ارزان به دست مردم برسد. متاسفانه همه چیز که دست من نیست.

 

نتوانستم وزیر را ببینم

او در قسمت دیگری از حرف‌هایش می‌گوید: من چند بار می خواستم وزیر محترم ارشاد را ببینم که وقت ندادند و این امکان فراهم نشد. من هم دوست دارم که ۳۰۰۰ نسخه یا بیشتر چاپ شود و قیمت هم طوری باشد که مردم آن را بخرند. کاش همه چیز ارزان بود، کاش گوشت هم ارزان بود، کاش دلار هم ارزان بود، کاش ماشین هم ارزان بود تا مردم بتوانند راحت‌تر باشند. البته اعتقاد من این است که فرهنگ نباید قیمت داشته باشد.

 

مقدمه فتح‌الله‌زاده

از خیابانی در این خصوص سوال می کنیم که چرا مقدمه این کتاب را علی فتح‌الله‌زاده نوشته است و او می گوید: قرار بود اگر سه کتاب چاپ شود، من و آقایان فتح‌الله‌زاده و عابدینی هر کدام یک مقدمه بنویسیم که در نهایت یک کتاب چاپ شد و امکان نداشت بیشتر از یک مقدمه بنویسیم.در نهایت هم آقای فتح‌الله زاده مقدمه دو و نیم صفحه‌ای را نوشت که خیلی هم خوب شد. من این مدیران را که برای این فوتبال زحمت کشیدند دوست دارم و خیلی مدیران دیگر را هم دوست دارم. شما مطمئن باشید که اگر مقدمه این کتاب را مثلا آقایان تاج یا کفاشیان می نوشتند، دوباره خیلی‌ها می‌گفتند چرا تاج یا کفاشیان نوشته‌اند؟ اگر انصاری‌فرد مقدمه می نوشت می پرسیدند چرا انصاری‌فرد نوشته است.

 

مقدمه بد بود اعدامم کنید

خیابانی تاکید می کند: من به خیلی از دوستان خودم از بازیکن، مربی و روزنامه‌نگار این را سپردم که مقدمه را بنویسند ولی مقدمه فتح‌الله‌زاده از همه بهتر بود. ایشان سال‌ها است که کار مطبوعاتی و انتشاراتی می‌کند و اگر او این مقدمه را نمی نوشت پس چه کسی باید می نوشت؟ اصلا اگر این مقدمه بد بود اعدامم کنید.حالا اگر دوستان از مقدمه کتاب خوششان نمی‌آید آن را نخوانند یا اگر نوشته مرا دوست ندارند نخوانند ولی ۷۰۰ صفحه نوشته پرارنائو را که می توانند بخوانند.من از مربیان، فوتبالیست‌ها و مدیران می‌خواهم که حتما این کتاب را بخوانند و ببینند که رفتار پپ در درون و بیرون زمین، به عنوان یک مربی تاثیرگذار چگونه بوده است. اینکه گواردیولا به یک نفر اجازه داده تا یک سال در کنارش باشد در نوع خودش موضوع جالبی است و بهتر است کتاب را بخوانید و با این مربی بزرگ بیشتر آشنا شوید.

 

اول کتاب را بخوانید

خیابانی در پایان حرف هایش می گوید:‌از طرف من به دشمنانم سلام برسانید و به آنها بگویید که اول کتاب را بخوانید بعد قضاوت کنید. قرار است مراسم رونمایی از این کتاب هم ساعت ۱۷ چهارشنبه ٢١ تیر ١٣٩٦ در بزرگراه حقانی، نرسیده به خروجی همت است، کتابخانه ملی ایران، سالن کنفرانس اندیشگاه فرهنگی برگزار شود. دو کتاب بعدی من هم در مورد آنتونیو کونته و زیدان هستند که کونته به آخرهای کار رسیده و قرار است این دو کتاب را تا پایان سال بیرون بدهم.

 

حرف آخر…

خیابانی در پایان حرف‌هایش می‌گوید: امیدوارم سوال‌های ناشی از ناآگاهی برخی از همکاران محترم و روشنفکرنما در مورد دوستان خودشان نیز صادق باشد. گستره بینش این آدم‌ها بیشتر از دایره یک اتاق بدون اکسیژن نیست و اینها نمی‌توانند موفقیت دیگران را بیرون از چهارچوب‌های کم بنیاد و منحصر به اندیشه خودشان ببینند. اینها نمی‌دانند که فرهنگ چیست و کار فرهنگی در راستای ساختارسازی و سالم سازی جامعه از هر منظری می‌تواند بروز پیدا کند و از هر منبعی هم مجاز است در جهت تحریک بلوغ یک جامعه بهره ببرد. آنهایی که همواره شعار را جار می‌زنند، به اندازه توخالی بودن همان شعار موثر هستند. اما آنهایی که بدون صدا ،بی مبالغه و با انصاف تمام در صندوقخانه‌های نورانی ذهن و دلشان عشق را با تمام نماها و نمایش هایش به اشتراک می گذارند، نیازهای واقعی جامعه و تشنگی روحی و گرسنگی روانی انسانیت را برطرف می‌سازند. پایندگی و قوام هستی برای انسانهای صبور و عملگراست نه حراف و سخن چین.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو