زمان انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۶ -

نگاهی ساده به اجرای کنوانسیون برن در ایران

نصب ویندوز یک اداره کوچک دولتی ۵۰۰ میلیون تومان/ تکرار تجربه آفریقا

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، بر اساس شنیده ها دولت یازدهم مایل است در راستای پیوستن به معاهده های جهانی (فرقی نمی کند چه باشد) مثل ۲۰۳۰ اینبار به کنوانسیون "برن" بپیوندد.شرایطی که کنوانسیون برن بر سر کشور می آورد به زبان ساده و در قالب چند نمونه در این مطلب آمده است.

به گزارش سرای نور، به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، بر اساس شنیده ها دولت یازدهم مایل است در راستای پیوستن به معاهده های جهانی (فرقی نمی کند چه باشد) مثل ۲۰۳۰ اینبار به کنوانسیون “برن” بپیوندد..فارغ از بررسی کارشناسی و موشکافانه نکات مثبت یا منفی این موضوع، آنچکه به صورت دم دستی می توان به آن اشاره کرد موارد زیر است:

ترجمه های فارسی اکثر کتب دانشگاهی یا چاپ افست و… نسخه های لاتین آنها مطلقا جمع می شود و باید برای استفاده از  کتابی مثل فیزیک هالیدی که همه رشته های مهندسی به آن نیازمندند، هزینه گزاف آن به دلار ضربدر قیمت کنونی ارز پرداخت شود یا ترجمه مورد تایید نویسنده و ناشر خارجی با هزینه  بسیار بالاتر از وضعیت کنونی خریداری شود و تولید، توزیع یا خرید نسخه های افست و ترجمه های عادی موجود جرم است.

نرم افزارهای دم دستی را مثل ویندوز، فتوشاپ، آفیس و.. که امروز به راحتی دانلود می شود یا با هزینه های کم قابل خریداری است باید به قیمت اصلی خرید و دانلود رایگان، تکثیر آن یا خرید مجموعه نرم افزارهای کرک شده و… با قیمت پایین جرم است.

برای نمونه وینذوز ۱۰ رقم پایه نسخه حرفه ای ۱۵۰ دلار و نسخه خانگی ۱۱۰ دلار بود که با توجه به قیمت ۳۸۰۰ تومانی دلار در شرایط کنونی ۵۷۰ هزارتومان و ۴۱۸ هزار تومان می شود. همین را در مورد یک اداره با هزار کامپیوتر محاسبه کنیم به فرض تخفیف برای خرید عمده ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تنها برای راه اندازی ویندوز روی آنها باید هزینه کرد.

برای افیس ۲۰۱۶ نسخه  Office Home & Student قیمت ۱۴۹ دلار، نسخه Office Home and Business با قیمت ۲۲۹ و نسخه Office Professional هم ۳۹۹ دلار قیمت دارد که به ترتیب ۵۶۶,۲۰۰، ۸۷۰,۲۰۰ و ۱,۵۱۶,۲۰۰ می شود همین را در مقیاس یک اداره با ۱۰۰۰ کامپیوتر محاسبه کنید!

محکومیت آفریقای جنوبی برای خرید داروی مشابه

افریقای جنوبی که توافق مادر Tripsشامل کنوانسیون برن را امضا کرده بود و با توجه به آمار بالای ایدز و هزینه های چند ده هزار دلاری داروهای اصلی و نمونه های مشابه هندی و… بهره جسته بود که قیمت پایینی داشت، از سوی شرکتهای سازنده اصلی به دلیل نقض قوانین مالکیت محکوم به توقف خرید و پرداخت هزینه های هنگفت شد.

البته به دلیل بحران انسانی و فشار افکار عمومی شرکتهای سازنده اصلی بعدها قدری عقب نشینی کردند.

همین را برای حوزه های مختلف علمی با قائل شدن ۵۰ سال برای مالکیت معنوی محاسبه کنید.

کنوانسیون برن خط اخر نیست و کنوانسین مادر یعنی Trips که لازمه عضویت در سازمان تجارت جهانی است همه حوزه های صنعتی، علمی، فکری، فناوری و… را پوشش می دهد.

منبع:مرصادنیوز

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو