زمان انتشار: ۲۶ تیر ۱۳۹۶ -

دستکاری بدون مجوز بودجه ۹۶ توسط کمیسیون بودجه شورای شهر تهران

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با انتقاد از دستکاری و تغییر بودجه مصوب شورای شهر توسط کمیسیون برنامه و بودجه و ابلاغ نسخه تغییر یافته، خواستار تشکیل کمیته‌ای توسط هیئت رییسه برای رسیدگی به موضوع و جبران تخلفات شد.

سرای نور؛مجتبی شاکری با تاکید بر اهمیت به رسمیت شناختن جایگاه تخصصی کمیسیون‌های شورای شهر، اظهار کرد: متاسفانه در شورای چهارم با پدیده‌ای مواجه بودیم که در آن کمیسیون برنامه و بودجه جایگاه خود را فراتر از جایگاه سایر کمسیون‌ها تصور کرده و به خود اجازه مداخله در برنامه‌ریزی حوزه‌های مختلف فعالیت شهرداری را می‌دهد. در حالی که این کمیسیون صرفا باید در حیطه وظایف تخصصی خود یعنی نظارت بر اجرای بودجه و نیز پایش و تطبیق برش سالانه با برنامه پنج‌ساله شهرداری مبتنی بر نظامنامه‌های کنترل اجرای برنامه‌ و بودجه مصوب ورود کند.

شاکری با بیان اینکه کمیسیون بودجه نباید از جایگاه خود خارج شده و به حوزه تخصصی کمیسیون‌های دیگر ورود کند، گفت: هشت عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با توجه به اشراف و تخصص خود، برای بررسی مفاد بودجه این بخش برای سال ۹۶، طی حدود سه هفته جلسات مطول و تمام وقت متعددی با حضور معاونت فرهنگی، اجتماعی و ادارات تابعه، شهرداران مناطق رئیس سازمان فرهنگی و هنری و دیگر شرکت‌ها و سازمان‌های این حوزه برگزار کردند و نتیجه آن تنظیم بودجه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری در سال ۹۶ بود. قاعدتا بودجه براساس بازدیدها و گزارش‌های دریافتی اعضای کمیسیون متناسب با اولویت‌های شهر بسته می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از تصویب بودجه پیشنهادی شورای شهر در صحن و تایید فرمانداری تهران در اسفند ماه، بودجه مصوب قبل از ابلاغ به شهرداری اعمال سلیقه فردی شده و ردیف‌ها دست‌کم در حوزه فرهنگی و اجتماعی که بنده رصد کردم، تغییرات زیادی داشته است، افزود: طی این تغییرات برخی از موارد ردیف‌های بودجه کاهش و مواردی افزایش یافته و برخی از ردیف‌ها مشخصا در بودجه‌های حمایتی نبوده و اضافه شده است. به این ترتیب بودجه برخی انجمن‌ها، کانون‌ها و مساجدی که بر اساس نظر کارشناسی نیازمند تزریق بودجه تشخیص داده شدند تا در اسرع وقت حمایت و تکمیل شوند، به کلی حذف شده و به جای آن موارد دیگری گنجانده شده است.

شاکری با انتقاد از اینکه کمیسیون برنامه و بودجه بدون هیچ مجوز و مصوبه‌ای بودجه مصوب صحن شورای شهر را هنگام ابلاغ به شهرداری تهران، به میل خود تنظیم کرده است، گفت: من طی نامه‌ای به رییس شورای شهر موضوع را اطلاع دادم و خواستار پیگیری اعمال مغایرت‌ها شدم چراکه کمیسیون برنامه و بودجه، هم به لحاظ اخلاقی و هم حقوقی نباید مرتکب چنین رفتاری می‌شد و صیانت از جایگاه و آرای کمیسیون‌ها وظیفه هیئت رییسه شورا است. با این حال از آنجاکه پاسخی دریافت نکردم، نامه دیگری خطاب به رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی نوشتم و خواستار پیگیری موضوع شدم. این مکاتبه سبب شد رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی هم مغایرت‌هایی میان بودجه مصوب و ابلاغی ۹۶ استخراج کند اما کمیسیون برنامه و بودجه تاکنون پاسخگو نبوده‌اند. از این رو ناچار موضوع را به شکل سر بسته در صحن شورای شهر به عنوان تذکر مطرح کردم.

وی خاطرنشان کرد: سرانجام پاسخی که از سوی کمیسیون برنامه و بودجه به رییس شورا و در چند سطح مختصر و مبهم اعلام شد، دلیل اعمال این تغییرات را کاهش سقف بودجه دانسته و ناچار به این تغییرات شده است. اما چند خطا در این پاسخ وجود دارد که صحت آن را زیر سوال می‌برد.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به حضور خود در جلسات کمیسیون تلفیق، گفت: طبق تصمیم این کمیته قرار بر این بود که سهمی از کاهش سقف بودجه از کمیسیون فرهنگی اجتماعی کم شود در جلسه کمیته تلفیق رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اطمینان دادند و گفت که از بودجه‌های جاری کم می‌کنیم و دیگر ردیف‌ها و برنامه‌های شما به جای خود باقی خواهد بود. شاهد این مدعا فایل صوتی جلسه مذکور است که می‌توان آن را بازشنوائی کرد.

شاکری در پاسخ به ادعای رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا که مدعی بود ریز بودجه‌های هیچ کمیسیونی در صحن قرائت نمی‌شود و همواره نظر کمیسیون تلفیق اعمال می‌شود، گفت: این موضوع دلیل موجهی برای دستکاری بودجه کارشناسی شده بدون اطلاع اعضای کمیسیون مربوطه نیست و هر گونه تغییر نوعی تصرف در امانت است.

وی خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی کمیته‌ای از طرف هیئت رییسه شد و گفت: هر تخلفی که در ارتباط با بودجه انجام شده، باید حتما جبران شود.

شاکری با تاکید بر اینکه جایگاه شورای شهر و کمیسیون‌های تخصصی باید در همه دوره‌ها و توسط همه اعضا حفظ شود،‌ گفت: در این قضایا اعتراض ما به کمیسیون برنامه و بوجه است که چرا تغییرات مدنظر خود را به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ارجاع نکرده و خودخواسته به اعمال نظر و سلیقه خود پرداخته است.

وی در ادامه به تشریح مصادیقی از دستکاری بودجه فرهنگی شهرداری قبل از ارائه به فرمانداری تهران، بدون اطلاع و اجازه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پرداخت و گفت: در بخش بودجه‌های حمایتی، عناوینی در بودجه پیشنهادی شهرداری صفر اعلام شده بود که توسط کمیسیون تغییرات اعمال و سپس تصویب شد اما در بودجه تأییدی فرمانداری، این ردیف‌ها به شکل دیگری اعلام شده است.

شاکری ادامه داد: برای نمونه «کمک به ساخت و توسعه امام‌زاده زید» با ردیف اعتباری ۲۱۸ ۱۰۷۰۲۰۲۱۸ در بودجه پیشنهادی صفر بود که در کمیسیون رقم ۱۰ میلیارد ریال به آن اختصاص یافت، اما در اعتبار مصوب مجدداً صفر منظور شده است. همچنین کمک به «موسسه اهالی عرش» در کمیسیون، ۱۰ میلیارد ریال مصوب شد که در بودجه مصوب فرمانداری به کلی حذف شده است. بودجه حمایتی از «جشنواره فیلم عمار» با ردیف اعتباری ۱۰۷۱۵۳۲۶۹ در بودجه پیشنهادی صفر بود که در کمیسیون ۱۵ میلیارد ریال لحاظ شد، اما مجدداً در بودجه نهایی بدون اطلاع از کمیسیون فرهنگی، این رقم به ۵ میلیارد ریال کاهش یافته است.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه با توجه به اهمیت مساجد در حال ساخت، مواردی در بودجه حمایتی نظر گرفته شد اما در نسخه‌ای از بودجه که به فرمانداری ارسال شد، این ردیف‌ها به کلی حذف شده است، افزود: برای نمونه کمک به «مسجد حضرت ابوالفضل(ع)» در منطقه ۱۷ با ردیف اعتباری ۱۰۷۰۲۱۷۱۷ رقم صفر درج شده بود که با رعایت سقف بودجه، در کمیسیون ۱۰ میلیارد ریال به آن اختصاص یافت، اما مجدداً در بودجه مصوب حذف شده است. همچنین برای کمک به ساخت «مسجد احرار» در منطقه ۴، مبلغ ۵ میلیارد ریال در کمیسیون تصویب شد اما در بودجه نهایی اصلا لحاظ نشده است.

شاکری با بیان اینکه تشخیص کمیسیون برای کمک به «موسسه فرهنگی پیروان ائمه اطهار» منطقه ۴ مبلغ ۳ میلیارد ریال بود که در بودجه مصوب به ۸ میلیارد ریال افزایش یافته است، افزود: در صورتی که تشخیص کمیسیون در حمایت از موسساتی همچون «رسول آفتاب» ، «انجمن جانبازان نخاعی ایران» و … اصلا لحاظ نشده است و در عین حال در ردیف های متمرکز بودجه نسخه فرمانداری، ردیفی تحت عنوان «کمک به مجموعه تکاپوگران اندیشه فردا» که این موسسه به کلی برای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی ناشناخته است، منظور شده است. جالب اینجاست که عنوان این موسسه حتی در بودجه پیشنهادی شهرداری هم قید نشده بود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو