زمان انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۶ -

راهکار کنترل چشم

حجت‌الاسلام عالی، کارشناس مذهبی، راهکار کنترل چشم را بیان می‌کند.

سرای نور؛حجت‌الاسلام دکتر مسعود عالی در رابطه با چگونگی کنترل غریزه‌ی شهوت گفت:‌ راهکار دین برای کنترل غریزه‌ی شهوت این است؛ تا جایی که امکان دارد تحریک شود و این غول خفته نباید بیدار شود.

وی با بیان اینکه غریزه شهوت، غریزه بسیار سرکشی است که اگر بیدار شد کنترل آن بسیار مشکل است گفت:‌از ابتدا با خود را کنترل کرد و باعث بیدار شدن این غریزه نشد تا نیاز به کنترل آن باشد.

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به راهکار کنترل غریزه شهوت گفت:‌ چند نکته باید در نظر گرفته شود که باعث کنترل این غریزه می‌شود. ابتدا انسان باید چشم خود را کنترل کند؛ چرا که از بین اعضای بدن چشم مهمترین عضو ورودی روح است که از بیرون خاطرات می‌گیرد لذا اگر کسی چشم چرا نباشد و یا چشم خود را کنترل نکند، دل او اسیر می‌شود. تیرهای شیطان از راه چشم به قلب انسان می‌خورد.

وی با اشاره به بهترین راه کنترل چشم گفت:‌بهترین راه کنترل برای چشکم و سایر اعضا قرار دادن مراقبه‌های کوتاه مدت است. همانگونه که یک وزنه بردار ابتدا از وزنه‌های سنگین کارش را آغاز نمی‌کند و با تمرین و آماده شدن بدنش سراغ وزنه‌های سنگین‌تر می‌رود روح انسان نیز باید با تمرین و ممارست آماده شود؛ مثلا ابتدا برای خود مراقبتهای یک روزه در نظر بگیرد و همینگونه مراقبت ها را افزاریش دهد.

حجت‌الاسلام عالی با بیان اینکه اگر همین مقدار را نیز روح انسان نتوانست عمل کند نذر کند و خود را مجازات کند گفت: مراقبه‌های کوتاه مدت را فرد کم کم تا چهل روز ادامه دهد چرا که چهل روز یک ترم تکاملی نفس است.

وی با بیان اینکه دومین راهکار کنترل شهوت کنترل تخیلات است گفت: گاهی اوقات انسان چشم خود را کنترل می‌کند اما فکر و خیال خود را کنترل نمی‌کند و این مورد اگر چه گناه نیست اما این تخیلات می‌تواند غول خفته شهوت را بیدار کند که انسان در بیداری نیز به سراغ گناه برود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۱ تیر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو