زمان انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ -

سفررئیس ستادمشترک چین به‌جیبوتی؛

رقابت پکن با واشنگتن در شاخ آفریقا/ چین در جیبوتی پایگاه می‌سازد

سفر یکی از برجسته ترین مقام های نظامی چین به کشور استراتژیک جیبوتی گمانه زنی ها درباره تلاش پکن به احداث پایگاه نظامی در شاخ آفریقا را افزایش داده است.

به گزارش سرای نور؛ سفر ژنرال «فنگ فنگوئی» رئیس ستاد مشترک ارتش چین به کشور استراتژیک جیبوتی در اواخر هفته گذشته اتفاق افتاد حال آنکه رسانه دولتی چین امروز سه شنبه به بازتاب آن پرداخت تا اندکی از بار حساسیت کشورهای غربی که نگران تلاش پکن برای احداث پایگاه نظامی در شاخ آفریقا هستند، بکاهد.

گفته می شود که تمایل چین برای تعمیق همکاری های عملی بین دو کشور و البته نیروی نظامی آنها محور گفتگوهای انجام گرفته بین فنگوئی و «اسماعیل عمر گوله» رئیس جمهوری جیبوتی بوده است.

جیبوتی به عنوان یکی از کلونی های سابق کشور فرانسه به منزله دروازه ورودی دریای سرخ و به الطبع کانال سوئز محسوب می شود و برای سال های متوالی از آن به عنوان پایگاهی بین المللی برای مبارزه با دزدان دریایی سومالی استفاده شده است.

یکی دیگر از دلایل اهمیت این کشور کوچک، قرار گرفتن در ساحل تنگه استراتژیک «باب المندب» است.  باب المندب آبراهی است که دریای سرخ را به اقیانوس هند و آب های آزاد وصل می کند. تنگه باب المندب را می توان نقطه اتصال شرق و غرب جهان دانست و بسیاری از قدرت های جهانی برای حفظ منافع استراتژیک خود مایل به ساخت پایگاه نظامی در آن هستند. در حال حاضر، آمریکا، فرانسه و ژاپن دارای پایگاه نظامی در این کشور هستند.

 از سوی دیگر جیبوتی فاصله بسیار کمی با سواحل کشور یمن دارد و به لحاظ نزدیکی با شبه جزیره عربستان نیز حائز اهمیت است.

ناگفته نماند که در ماه میلادی می ۲۰۱۵، عمر گوله در مصاحبه با خبرگزاری «فرانس پرس» از تداوم مذاکره با پکن برای ساخت یک پایگاه نظامی در کشور جیبوتی خبر داده و از آمادگی خود برای پذیرفتن این پیشنهاد سخن گفته بود.

البته دولت پکن همواره بر عدم تملک پایگاه های نظامی در خارج از مرزهای این کشور تاکید داشته است.   با این حال، قراردادهای چین که با هدف ساخت یا مدیریت بنادر اقیانوس هند منعقد می شود، این توهم را برای غرب پیش آورده که مبادا پکن این اقدامات را نیز در راستای طرح «جاده ابریشم دریایی» انجام می دهد. در عین حال، سفر اخیر فنگوئی نگرانی شدید کشورهای غربی را نیز از افزایش نفوذ نظامی پکن در بر داشته است.

فنگوئی در سفر خود به جیبوتی از ناو چینی مجهز به موشک های هدایت شونده «سانیا» که به تازگی از ماموریت ۹۰ روزه گشت زنی در خلیج عدن و حوالی آب های ساحلی کشور سومالی فارغ شده است، بازدید کرد.منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۹ آبان, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو