زمان انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۶ -

مشروح جلسه پنجم دادگاه نفتی؛

از سوژه شدن در دادگاه بدم می‌آید/دولت دهم مدیریت نداشت

متهم ردیف دوم پروده فساد نفتی گفت: من به نیت کمک وارد این کار شدم. برای کمک به کشور آمدم و در انگلیس تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفتم، ضمن اینکه خانواده‌ام در سختی قرار گرفتند.

به گزارش سرای نور،پنجمین جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی شمس و حمید فلاح هروی در شعبه ۲۸دادگاه عمومی و انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه آغاز شد.

 

 

 

در چهار جلسه قبلی مهدی شمس از اتهامات مطرح شده خود در کیفرخواست دفاع کرده بود و در جلسه امروز نیز به ادامه قرائت دفاعیات خود پرداخت.

قاضی مقیسه خطاب به شمس گفت: از کش دادن دادگاه بپرهیزید و به اصل مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون یورو اشاره کنید، مبلغی که برای ارائه به پیمانکاران پارس جنوبی به شما پرداخت شده بود.

وی افزود: در رابطه با محموله‌های نفتی که بابک زنجانی و دست اندرکاران شبکه معتقدند در اختیار شما قرار داشته نیز توصیح دهید.

قاضی مقیسه با اشاره به اینکه مبالغ پرداختی به شما صرف امور دیگر شده است؟ گفت: سرنوشت بخشی از پول‌ها مبهم است.

مهدی شمس با اشاره به عناوین اتهامی خود در کیفرخواست گفت: به‌هیج‌وجه قصد کش دادن دادگاه را ندارم. مشکل کمر و زانو دارم و از اینکه دائم سوژه شوم و از من عکس گرفته شود، خوشم نمی‌آید.

شمس: کیفرخواست گزینشی است

متهم ردیف دوم با طرح این ادعا که کیفرخواست گزینشی است گفت: دفاعیات بنده با سند و مدرک است اما با دیدن نیمه خالی لیوان ادعانامه نوشته شده است.

شمس با اشاره به اینکه مقصر اصلی کسی است که اعتبار نجومی به اس سی تی بنکرز داده است، افزود: در ابتدای تشیکل پرونده عقلم می‌رسید که نیایم اما برای همکاری آمدم.

قاضی مقیسه در ادامه خطاب به متهم گفت: شما گفته بودید که قراردادی منعقد نکردید در این رابطه توضیح دهید.

شمس توضیح داد: من با بابک زنجانی قرارداد کارگزاری داشتم.

برگزاری جلسه برای چگونگی هزینه پول نفت

قاضی مقیسه در رابطه با قرار داد با اشاره به یکی از جلسات متهم ردیف اول و دوم پرونده فساد نفتی گفت: ۱۵ آذر ۹۱ با حضور مهدی شمس در دفتر بابک زنجانی در خصوص نحوه برنامه ها و فسادهای سازمان یافته که پول‌ها را در کجا و چگونه خرج کنند، با به پیمانکاران نرسد، جلسه‌ای برگزار شد.

رئیس دادگاه تأکید کرد: مسئولان غفلت داشتند و همین غفلت باعث شد شما هر کاری که می‌خواهید انجام دهید. شما گفته بودید که کارگزار هستید و هیچ قراردادی منعقد نکردید، اما اسنادی وجود دارد که خلاف گفته‌های شماست.

مهدی شمس در دفاع خود گفت: با دلیل نمی‌گویم که قبول ندارم بلکه با سند می‌گویم. من و خانواده‌ام به خاطر تحریم‌ها در انگلیس دچار مشکل شدیم، ضمن اینکه عواید مادی کمی هم نصیبم شد که همه را پس دادم.

قاضی خطاب به متهم گفت: در دنیا دو نفر را پیدا کنید که این مقدار اموالشان با هم تقسیم شده باشد و آن وقت بگویید قرارداد کارگزاری داشتید.

متهم پاسخ داد: اگر قرار است دفاع کنم به من اجازه دفاع بدهند و در آخر بپرسند.

شرایط اضطراری، دلیل غارت نمی‌شود

قاضی مقیسه در پاسخ به ادعاهای متهم ردیف دوم از وی پرسید: شرایط اضطراری باید باعث شود شما غارت کنید؟

مهدی شمس در پاسخ گفت: من به نیت کمک وارد این کار شدم. برای کمک به کشور آمدم و در انگلیس تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفتم، ضمن اینکه خانواده‌ام هم در سختی قرار گرفتند.

وی افزود: شرایط اقتصادی دولت دهم شرایط خاصی بود که ناشی از سوءمدیریت‌ها بود. اما اوضاع در دولت یازدهم بهتر بود.

قاضی گفت: این شرایط و صحبت‌ها مربوط به دادگاه نیست. دولت قبلی مدیریت نداشت چون شما پولش را بردید. اگر پول را به پارس جنوبی داده بودید، شرایط توسعه فراهم می‌شد. شما اینجا نیامدید که از زنگنه دفاع کنید، به ما ربطی ندارد که مدیریت دولت فعلی و قبلی چطور بوده است.

مجادله نماینده دادستان، قاضی و وکلای متهم

در ادامه این جلسه، نجفی خطاب به متهم ردیف دوم گفت: شما در تاریخ ۹۳/۳/۱۲ اعلام کرده بودید که تنها کسی هستید که می‌توانسته محموله ها را جابجا کند. اینکه شما می گویید کارگزار هستید، کارگزار یعنی مجری، پس چرا اینقدر بحث را عوض می کنید.

وی اظهار داشت: من اگر ۳۰ سال در این کشور کار کنم و بعد به مقامات بگویم که فردی قابل اعتماد است شاید آنها هم قبول کنند.

وکلای متهم ردیف دوم که درخواست ارائه دفاعیات خود از رئیس دادگاه را داشتند با مخالفت قاضی مقیسه مواجه شدند.

رئیس دادگاه خطاب به وکلای مهدی شمس ادامه داد: هراز چندگاهی وکلا از خواب بیدار می شوند و می­خواهند حرفی بزنند. متأسفانه در چند جلسه اخیر با هجوم بردن به نماینده دادستان مواجه بودیم، آقایان اگر تحمل ندارید وکیل نشوید.

سپس نماینده دادستان خطاب به دادگاه گفت: مداخلات اساسی مهدی شمس در جریان وقوع جرم مشهود است.

نجفی خطاب به متهم ردیف دوم پرونده فساد نفتی اظهار کرد: نقش شما در اندازه و به تأثیرگذاری نقش زنجانی نیست اما شما پابه پای او کمک کردید تا نهایتا پول بیت المال غارت شود. حالا توجیه کنید که ۲.۶ درصد از کل پول، مبلغ جزئی است. این پول نفت برای شما چیزی نیست اما همین مبلغ برابر با سه ماه یارانه کل کشور است.

وی با بیان اینکه طبق قانون اخلال درجاتی دارد تصریح کرد: هیچ مرجعی به جز قاضی برای تشخیص مبلغ عمده و کلان وجود ندارد. پولی که شما از آن صحبت می کنید برابر ۹ هزار میلیارد یورو برای کشور است پس بهتر است عوام فریبی نکنید.

مهدی شمس خطاب به رئیس دادگاه اظهار داشت: طبق قانون آئین دادرسی کیفری نماینده دادستان ادعای خود را می خواند و سپس متهم به دفاعیات خود می پردازد اما در هر جلسه، نیم ساعت تا یک ساعت نماینده دادستان صحبت می کند و برای بیان کامل دفاعیات به من فرصت داده نمی شود.

قاضی مقیسه خطاب به متهم تذکر داد: شما براساس‌ همان ۲. ۱ میلیارد صحبت کنید اصلاحیات در کیفرخواست صورت گرفته است.

متهم ردیف دوم در پاسخ به سوال قاضی در رابطه با اینکه آیا چک‌هایی که به شما پرداخت شده به صورت درهم را قبول دارید؟ گفت: به جز دو مورد که برای خرید هواپیما بوده است و آن هم قبل از فروش نفت بوده بقیه را قبول ندارم. من اصلاً سفیر آلتین را نمی‌شناسم و بعد از صدور کیفرخواست فهمیدم که این‌ همان رضا ضراب است.

متهم ردیف دوم گفت: مبلغی به دلار و یورو دریافت نکرده‌ام. همچنین مبلغی هم برای تسویه‌حساب با سازمان حج و زیارت دریافت نکردم فقط مبلغی را به حساب نماینده سازمان حج و زیارت در عربستان واریز کردم که مدارک آن موجود است.

قاضی مقیسه گفت: چطور هر پرداختی که ما نام می‌بریم شما می‌گویید شرکت فال پرداخت کرده است. این فال چه فالی است. فقط یاد گرفتید بگویید فال، فال.

گفتنی است قرار شده است در جلسه ششم دادگاه که فردا برگزار می شود، مهدی شمس اخرین دفاعیات خود را در دادگاه ارائه دهد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲ مرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو