زمان انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ -

روحانی‌نژاد در نشست خبری:

استقبال از اعتکاف در دو دهه اخیر ۳۵ برابر شده است

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در مراسم معنوی اعتکاف امسال ۵۵۰۰ مسجد در سراسر کشور آماده برگزاری اعتکاف هستند و پیش‌بینی می‌شود که ۷۵۵ هزار نفر بتوانند آن را برگزار کنند.

به گزارش سرای نور؛ حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز (شنبه ۲۸ فروردین) در نشست خبری پیرامون سنت اعتکاف گفت: سال‌هاست که در آستانه ایام البیض ماه رجب این توفیق را داریم تا نشستی را پیرامون سنت حسنه اعتکاف برگزار و توضیحاتی را ارائه دهیم.

وی در ابتدا مروری بر نتایج اعتکاف سال ۹۴ داشت و عنوان کرد: در اسلام و سایر ادیان آسمانی قبل از اسلام هم مسأله اعتکاف بوده است که شاخص‌ترین آنها ماموریت حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل (ع) در راستای آماده کردن بیت خداوند متعال برای نمازگزاران و معتکفان است. همچنین حضرت یعقوب، حضرت مریم، ذکریا‌ و تک تک حالات پیامبران الهی را اگر ملاحظه کنیم مناسک ویژه‌ای را در این خصوص انجام می‌دادند و سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام بر بزرگداشت و توجه به اعتکاف تأکید دارد.

* اعتکاف یکی از رویش‌های معنوی انقلاب اسلامی است

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ابراز داشت: در دین مبین اسلام نیز پیامبر اکرم (ص) توصیه‌های فراوانی به اعتکاف داشته‌اند و علاوه بر خود ایشان، اصحابشان معتکف می‌شدند اما متاسفانه به مرور زمان این سنت حسنه به فراموشی سپرده شد. به طوری که قبل از پیروزی انقلاب تنها در مسجد امام حسن عسکری (ع) حوزه علمیه قم اعتکاف برگزار می‌شد و حدود چهل نفر از طلاب در آن شرکت می‌کردند.

وی با بیان اینکه از دستاوردهای انقلاب اسلامی، احیای سنت حسنه اعتکاف است، اظهار داشت: مقام معظم رهبری اعتکاف را یکی از رویش‌های معنوی انقلاب اسلامی می‌دانند و در سیره امام راحل نیز می‌بینیم که ایشان ماندن جوانان در مسجد به نیت انجام اعتکاف را علامت خوبی برای جامعه دانسته و آن را جهت‌گیری صحیحی برمی‌شمرند.

روحانی نژاد با اشاره به مهمترین اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در سال جاری تصریح کرد: ستادهای استانی اعتکاف با مدیریت ادارات کل سازمان تبلیغات شکل گرفته است و اساتید برجسته، قاریان، مداحان و مبلغان کارآمد به تناسب در مراکزی که معتکفان حضور دارند اعزام می‌شوند و نذورات مردم در جهت برگزاری اعتکاف هدایت می‌شود.

وی ادامه داد: با مراکزی از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، اورژانس، وزارت بهداشت، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا اعتکاف به سهولت برگزار شود و کانون مداحان، هیات امنای مساجد، شعرای آیینی، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی و موسسات قرآنی تلاش می‌کنند معتکفان در اعتکاف بهره بیشتری ببرند.امسال در ۲۰۰ مسجد دانشگاه بالغ بر ۵۰ هزار نفر در اعتکاف شرکت می‌کنند.

* رشد ۳۵ برابری اعتکاف در طول ۲۰ سال گذشته

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: تشکیل میزهای اندیشه، حلقه‌های معرفتی، غرفه‌های مشاوره، تغذیه فکری مناسب و مرتبط با موضوع، برگزاری مراسم بدرقه برا ی مخاطبان در روز پایانی اعتکاف، تشکیل حلقه‌های بصیرتی و معرفتی برای پاسخگویی به شبهات از جمله برنامه‌هایی است که برای معتکفان درنظر گرفته شده است.

وی کثرت برنامه‌های جانبی را یکی از نقاط ضعف اعتکاف برشمرد و گفت: کثرت برنامه‌های جانبی، بعضاً تمرکز معتکفان را بر هم می‌زند و نباید این مراسم معنوی دچار آسیب‌هایی مانند بی‌برنامگی یا پُربرنامگی، خلوت انس یا انس خلوت، بی‌توجهی به مناسبت‌های مذهبی، سیاست‌زدگی و آسیب‌های شکلی باشد.

روحانی‌نژاد از رشد ۳۵ برابری اعتکاف در طول ۲۰ سال گذشته خبر داد و گفت: همیشه آمار افراد شرکت‌کننده در اعتکاف رو به رشد بوده است اما در این میان یکی دو بار، آمار منفی یا مساوی با سال گذشته بوده است و میانگین رشد اعتکاف در سنوات گذشته ۳۵ درصد بوده است به طوری که در سال ۱۳۷۴، ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در اعتکاف شرکت کردند اما سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار نفر، منهای آمار معتکفان در مسجد دانشگاه تهران و سایر اماکن مقدسه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال جمعیت نسبتاً خوبی در اعتکاف شرکت کنند چرا که آگاهی مردم و افراد علاقه‌مند به اعتکاف، نسبت به قبل بیشتر شده و امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان با ایام برگزاری اعتکاف تداخلی ندارد.

* ۵۵۰۶ مسجد میزبان معتکفان می‌شود

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: بیشترین شرکت کنندگان در اعتکاف را طلاب و دانشجویان تشکیل می‌دهند و براساس نمودار گزارش اعتکاف ۴ هزار و ۵۸۹ مسجد با ۲ هزار و ۹۳۱ قاری، ۴ هزار و ۹۱۹ مداح و ۸ هزار و ۲۰۸ نفر در اعتکاف شرکت کرده‌اند. همچنین در سال ۹۴ حضور خواهران بیشتر از برادران بوده است.

وی گفت: مراسم معنوی اعتکاف سال ۹۵ حدوداً در ۵ هزار و ۵۰۶ مسجد در سراسر کشور آماده برگزاری اعتکاف هستند و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که ۷۵۵ هزار نفر بتوانند در اعتکاف شرکت کنند.

روحانی‌نژاد اظهار داشت: مراسم معنوی اعتکاف باید به صورت مردمی برگزار شود و نهادها و مراکز، دخالتی در برگزاری اعتکاف نداشته باشند و توصیه می‌شود مسئولان نیز با هماهنگی ستاد اعتکاف به معتکفان سر بزنند.

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۸ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو