زمان انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ -

افشاگری‌های داور معترض درباره زد و بندهای فوتبال

داور معترض به اصفهانیان در جشن برترین های فوتبال ایران می گوید یک داور با تهدید چاقو قضاوت می کند.

سرای نور؛بیک زند شاید پرحاشیه ترین چهره در مراسم جشن برترین های فوتبال ایران بود. درگیری فیزیکی این داور معترض با فریدون اصفهانیان باعث شد تا نام این داور فوتبال ایران بر سر زبان ها بیفتد. بیک زند که سالهاست قضاوتی بالاتر از سطح دسته دوم فوتبال ایران نداشته است، عقیده دارد حق او نادیده گرفته شده است. این داور معترض در گفت و گو با روزنامه ایران درباره موضوعات مختلفی افشاگری کرده که در ادامه می آید:

 

 

 اصفهانیان به من گفت با تو خصومت شخصی دارم

این داور لیگ ۲ کشورمان درگیری فیزیکی خود با فریدون اصفهانیان را این گونه شرح می‌دهد: «در مراسم برترین‌ها سمت اصفهانیان رفتم و از او سؤال کردم که مگر با من خصومت شخصی داری؟ او به من گفت بله با شما خصومت شخصی دارم. گفتم به چه دلیل؟ او پاسخ داد به دلیل سخنرانی‌هایی که پیش از انتخابات شورای شهر زنجان می‌کردی. من در ادامه گفتم متأسفم برای این فوتبال که شما رأس کار هستید که او با دست زیر شانه‌های من زد که من هم خیلی محکم روی دست او زدم و مشاجره‌ای صورت گرفت. وقتی مدیری همانند اصفهانیان با آن سن و سال روی شانه‌های من جوان می‌زند، از من چه توقعی دارند؟»

 

 قضاوت یک دیدار به داوری سپرده شد که با چاقو به کمیته داوران حمله کرد!

حامد بیک‌زند می‌افزاید: «۱۶ سال است که داوری می‌کنم و در ۵ سال اول که مرحله رشد داوری بود، متوجه نمی‌شدم که چرا من نمی‌توانم همانند سایر داوران پیشرفت کنم و این موضوع برای من جای سؤال داشت و هر دفعه می‌گفتم که به دلیل اتفاق و شانس نمی‌توانم در امر داوری رشد کنم اما بعدها متوجه شدم که یکسری خواسته‌ها وجود دارد و ما به دلیل جوانی متوجه این خواسته‌ها نبودیم.»
او ادامه می‌دهد: «در همین فصل گذشته ابلاغی داشتم و قضاوت دیدار (اکسین البرز و مس کرمان)  در لیگ یک به من سپرده شده بود که کمیته داوران مانع از قضاوت من شد و قضاوت آن دیدار به داوری سپرده شد که در سال‌های گذشته به دلیل حمله با چاقو به سمت حسین عسگری در تست‌های داوری، پرونده‌ای داشت و جالب اینجاست که این داور در تست کمیته داوران هم شرکت نکرده بود به همین دلیل ابلاغ داوری این دیدار را به این داور سپردند، ابلاغی که از سوی دپارتمان داوری که مسئولیت چیدمان داوری را برعهده دارد، به نام من نوشته بود اما اصفهانیان قضاوت این بازی را به او می‌دهد. این داوری که با چاقو کمیته داوران را تهدید کرده بود، در صفحات مجازی تبلیغات انتخاباتی برای اصفهانیان می‌کرد.»

 

 ۴ سال در کلاس داوری لیگ یک هستم اما در لیگ ۲ قضاوت می‌کنم

این داور لیگ ۲ بیان می‌کند: «من پیگیر این موضوع و متوجه شدم که عبدالکاظم طالقانی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون با اصفهانیان ابلاغ را به این داور دادند که در همان زمان حسن کامرانی‌فر، رئیس دپارتمان داوری تهدید به استعفا کرد که اگر این روند ادامه داشته باشد، استعفا خواهد کرد باز هم من آن موضوع را اتفاق دانستم تا اینکه در هفته‌های گذشته متوجه شدم نامم در لیست کلاس لیگ یک نیست و نامم را از لیست داوران لیگ یک خط زدند، لیستی که توسط فدراسیون اعلام می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «حبیب‌الله شیرازی، رئیس هیأت فوتبال استان تهران پیگیر این ماجرا شد و به من گفت هیچ دلیلی وجود ندارد که در کلاس لیگ یک نباشی، بعد از صحبت با اصفهانیان به من گفت «من از رفتار اصفهانیان ‌هاج و واج ماندم که به چه دلیلی این اتفاق افتاد.» ۴ سال است در کلاس داوری لیگ یک حضور دارم اما به لطف کمیته داوران اجازه قضاوت در لیگ یک را ندارم و قضاوت‌های لیگ ۲ را برعهده دارم.»

 

 اسدی پیگیر تغییر داوری بود، به این دلیل او را به من ربط می‌دهند

البته گفته می‌شود بعد از خروج علیرضا اسدی از سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال، دو سه داور که شایعه شده از طریق وی معرفی شده بودند یا با او رابطه نزدیک‌تری داشتند، از داوری کنار گذاشته شدند که حامد بیک زند جزو یکی از این داوران است. او درخصوص این موضوع می‌گوید: «من آذرماه ۸۰ وارد داوری شدم و اسدی در سال ۹۵ به فدراسیون فوتبال آمد، پس من چگونه از طریق او وارد داوری شدم؟ تنها بحثی که مرتبط به اسدی می‌شود، زمانی است که آن اتفاق در هفته آخر لیگ یک افتاد و داور بازی را تغییر دادند چون اسدی پیگیر ماجرای چاقوکشی و از تغییر داور بسیار متعجب بود؛ اسدی را به من ربط می‌دهند.»

او می‌گوید: «هر کس که با اصفهانیان نتوانست کنار بیاید، جزو دشمنان او شدند. عسگری، عنایت، کامرانی‌فر و اسدی افرادی بودند که نتوانستند با او کنار بیایند به این دلیل هم من را وابسته به اسدی می‌دانند.  اصفهانیان با تمام رؤسای دپارتمان داوری مشکل پیدا کرد تا جایی که در حال حاضر کمیته‌ای تحت فرمان او تشکیل شده و برای چیدمان داوری خودشان اقدام می‌کنند یعنی کار دپارتمان داوری را انجام می‌دهند.»

 

 فرمول عجیب کمیته برای ارتقای داوران، داوری که با ۲ قضاوت در لیگ یک، لیگ برتری شد

 

بیک زند بیان می‌کند: «در گذشته برای ارتقای داوران سلسله مراتبی وجود داشت و داور وقتی به درجه ملی می‌رسید، از لیگ‌های پایین‌تر به لیگ برتر ارتقا پیدا می‌کرد اما در حال حاضر این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است. متأسفانه نه تنها مردم عادی بلکه خبرنگاران زبده‌ای همچون عادل فردوسی‌پور هم در برنامه «۹۰» تنها مشکلات داوری را در صحنه‌های بازی رصد می‌کنند در صورتی که به زد و بندها توجهی ندارند.  از مسئولان و رسانه‌ها خواهش می‌کنم که به زدوبندها و اتفاقات عجیب توجه کنند. متأسفانه داوری به لیگ برتر اضافه شده که با ۲ قضاوت در لیگ یک لیگ برتری شد اما داوری وجود دارد که از سال ۸۵ در لیگ یک قضاوت می‌کند و پس از ۹ سال هنوز به کلاس‌های لیگ برتر دعوت نشده. سؤال اینجاست اگر این داور بد است، پس چرا از سال ۸۵ در لیگ یک قضاوت می‌کند؟ اگر خوب است چرا به لیگ برتر دعوت نشده؟ یا یکی همانند من که ۱۶ سال داور هستم و مسابقات پلی‌آف را قضاوت کرده‌ام چرا نباید ارتقا پیدا کنم؟ آیا به تقاضاهایی که پشت پرده از من شده، ربطی ندارد!؟»

 

 افشاگری اصلی پس از اتمام جلسات خصوصی

او در پاسخ به این سؤال که چه تقاضاهایی از شما شده است؟ می‌گوید: «از من خواسته شده تا مسائل در جلسات خصوصی بازتر شود و پس از آن در مورد آن صحبت کنم و رسانه‌ای شود. در مورد اظهاراتم با چند نهاد جلساتی دارم و اجازه می‌خواهم تا روشن شدن تکلیف آن جلسات، در آن مورد صحبتی نداشته باشم اما قطعاً این افشاگری را انجام خواهم داد.»

این داور فوتبال ادامه می‌دهد: «من مدیر یک بخش خصوصی هستم و درآمد من با درآمد داوری قابل قیاس نیست و تنها به خاطر عشق به سمت این حرفه کشیده شده‌ام. ۴ سال پیش یک داور را بین‌المللی کردند اما در این مدت یک بازی مهم به آن داور ندادند. شما اگر تعداد نظارت‌های اصفهانیان را بررسی کنید، خیلی راحت می‌توانید به خیلی مسائل پی ببرید. اگر جلسات شورای شهر کشوری را با نظارت‌هایی که او در استان‌ها داشته تطبیق بدهید، خیلی راحت به اتفاقات پشت پرده پی خواهید برد. متأسفانه افرادی برای پول ناچیز کل جامعه داوری را تحت سلطه خود قرار دادند.»

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۱ مرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو