زمان انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ -

رضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فجر:

در بخش استعدادیابی ۱۱۰جوان زیر ۲۷سال از ایران و ۷کشور انتخاب شدند

میرکریمی در برنامه «سینمامعیار» گفت: فیلم‌ها را در مدت ۹ماه انتخاب کردیم که حتی می‌تواند در مباحث میان‌رشته‌ای کارساز باشد و تمام تلاشمان این است که جشنواره تخصصی‌تر باشد و دانشگاه‌ها هدف ما بودند.

به گزارش سرای نور؛ برنامه این هفته «سینما معیار» با موضوع «ارکان سینمای انقلاب اسلامی» باحضور کارشناسان محمدرضا وحیدزاده، عبدالحمید قدیریان، محسن مؤمنی‌شریف، رئیس حوزه هنری تهران، سیدرضا میرکریمی، دبیر جشنواره جهانی فجر و با اجرای سید امیر جاوید برگزار شد.

در ابتدای برنامه وحیدزاده درباره نقش سینماگر در شکل‌دهی سینمای انقلابی صحبت کرد و گفت: اصل برای من محصول نهایی یعنی خود سینماست و بقیه موضوعات را در نسبت با همین باید سنجید. برای محصول نهایی، عوامل و نقش‌های متعددی حضور دارند، از مؤلف یا فیلمساز و هنرمند تا عوامل سیاستگذار و حتی مخاطبین و رسانه‌ها و حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی. در این بین طبیعی است که بیشترین نقش را هنرمند دارد و تجلی نهایی خیلی از این‌ها در وجود هنرمند است که به شکل نهایی جمع می‌شود و به صورت اثر هنری صادر می‌شود و پیش چشم مخاطب می‌آید.

قدیریان: مفهوم انقلاب اسلامی مهجور مانده است

قدیریان دیدگاه خود را راجع به همین مسئله بیان کرد و اظهار داشت: قرار بود امثال من این ارزش‌ها را فهم کند و حداقل بازنمایی و بازگو کند که متأسفانه کم گذاشتیم و بیشتر هنرمندان در رابطه با انقلاب اسلامی به دلایل آلوده شدن انقلاب به مفاهیم سیاسی و دور افتادن از مفاهیم فرهنگی وارد این مقوله نشدند و یا اگر شدند تعجیل کردند و فهمی از مفهوم نکردند و مفهوم انقلاب اسلامی خیلی مهجور ماند. البته چون خداوند پشت این انقلاب است و صرفاً یک حرکت اجتماعی نیست، یک حرکت کلان است که ان‌شاءالله به صالح کردن کلّ هستی ختم می‌شود.

قدیریان: آگاهی هنرمند انقلابی از خلق اثر

مجری برنامه سؤال کرد: «چه‌طور هنرمند نمی‌تواند اتفاق مهم انقلاب اسلامی را ببیند و فهم کند؟»

قدیریان در پاسخ به این سؤال بیان داشت: بشر نسبت به حق واکنش نشان می‌دهد و نمی‌توان کسی را یافت که از مقابل یک اتفاق شگرف بی‌تفاوت رد شود، همه فطرتاً زیبادوست و خداجو و امام محور هستیم و این در ذات ماست. اینکه من دیگر به آن زیبایی‌ها واکنش نشان نمی‌دهم ثمرۀ حجاب‌هایی است که در سالهای زندگی روی من قرار گرفته است، ایده‌ها، تفکرها و هرچیزی که در بحث نور و ظلمت تعبیر به حجاب می‌کنیم. بعضی‌ها همراهند و برخی همراه نیستند، انقلاب‌ اینقدر عظیم است که هنرمندان با همه تلاش باز هم نمی‌توانند پاسخگو باشند، اگر قرار باشد هنرمند وارد این فضا شود باید حداقل نسبت به عنصری که خلق می‌کند آگاهی داشته باشد.

در ادامه برنامه، مؤمنی‌شریف رئیس حوزه هنری در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره مؤلفه‌های هنرمند تاثیرگذار در سینمای انقلابی بیان داشت: خوشبختانه امروز وقتی راجع به ادبیات و هنر انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم که بتواند انتظارات جامعه را برآورده کند صاحب یک مکتب شدیم که از خروجی آثار هنرمندان عزیزمان است. این مکتب مؤلفه‌هایی دارد که اگر رعایت شود و کسی در این فضای اندیشه‌ای و روحانی تنفس کند کاری که انجام خواهد داد دربرگیرندۀ هنر متعهد است و مردم آن را خواهند پذیرفت.

وی افزود: هنرمند نقش فوق‌العاده‌ای دارد و مهم این است که در کدام فضا رشد کرده و به لحاظ اندیشه‌ای بارور شده است. اگر در یک فضای سالم و درستی باشد خروجی مؤثر خواهد بود و اگر تحت تأثیر اندیشه‌های دیگری باشد خروجی چیز دیگری خواهد بود. گاهی هنرمند به خاطر ارتباطاتی که با عالم ماوراء داشته اتفاقی که برایش می‌افتد نوعی از وحی برایش رخ می‌دهد و از این الطاف الهی می‌تواند برخوردار می‌شود و به همین دلیل گاهی اثری می‌بینیم که سخت است باور کنیم انسان آن را پدید آورده است.

مومنی: نقش جشنواره‌های بیگانه در انحراف سینما

مؤمنی‌شریف با بیان این نکته که امروز هنوز با نقطه آرمانی فاصله زیادی داریم، ادامه داد: سینما در میان گونه‌های هنری پیش از انقلاب، بدنام‌ترینشان بود و جامعۀ متدین ابا داشتند که مرتبط با سینما باشند ولی پس از انقلاب فیلم‌هایی ساخته شد که اتفاقاً در مساجد به نمایش درآمد اما همچنان با نقطه آرمانی فاصله داریم و مخاطب، جشنواره‌ها و … همه در این امر مؤثرند. نقش جشنواره‌های بیگانه را در بخشی از انحراف سینما منکر نیستیم، در بین این عوامل، گاهی سالن سینما مناسب نیست، ضمن اینکه مسائل اقتصادی هم هست.

وحیدزاده در پاسخ به سؤال مجری که «سینمای انقلاب اسلامی به معنای دقیق آن قابل رخ دادن است؟ و می‌توان از آن سیراب شد؟» بیان داشت: هنر انقلاب دکمه نیست که آن را بزنید و یک اثر هنری خلق شود و اصول و تکنیکی داشته باشد که شما به آن مسلط شوید و اثر به وجود بیاید بلکه باید سلوکی انجام شود تا اثر نهایی خلق بشود، موقعیت تاریخی هنرمند نیز در این امر مهم است.

وی افزود: شاید ماندگارترین آثار برای هنرمندان باشد که این اتّفاق خوب نیست و بد هم نیست، اما مهم است که اثر چه باشد و باید به آن توجه کرد که اثر ماندگار بوی فطرت و نورانیت را بدهد و یا اینکه با افزودن حجاب اثر ماندگار تاریک خواهد بود. اینکه منتظر سینمای انقلابی باشیم به این برمی‌گردد که چقدر هنرمند توانسته وجودش را جلا دهد که این نسبی است. عوامل انسانی بی‌شماری در اثر سینمایی دخالت دارند، حتی سیاستگذاری و مسائل اقتصادی و مخاطب و… و تعدّد اینها شرایط را سخت می‌کند.

قدیریان: کارهای لازم برای سینمای انقلاب

قدیریان در پاسخ به این سؤال که «اگر سینمای انقلاب اسلامی بخواهیم، همه هنرمندان ما بایدنمازشب‌خوان باشند؟» اظهار داشت: اگر تعریفمان از انقلاب اسلامی یک انقلاب سیاسی است نیاز به نماز شب هم ندارد و کافیست یکسری چارچوب‌های دنیایی را رعایت کنید تا سینمای انقلابی داشته باشیم. تعریف انقلاب اسلامی به قدری عظیم است که نباید راجع به وسعت آن حرف زد و اینقدر طولانی است که حالا حالاها باید برویم، ما عهده‌دار یک وظیفه بزرگ هستیم و جمهوری اسلامی ادامه دارد. جنس نظام آسمانی است و اگر لازم باشد نمازشب بخوانیم می‌خوانیم و اگر لازم باشد هر سلوکی را طی کنیم باید آن را طی کنیم، شما راجع به نظامی حرف می‌زنید که باید آن را بشناسید.

میرکریمی: هدفمان سود بیشتر فرهنگ و فیلمسازان خودمان است

میرکریمی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، درباره این جشنواره پیش رو توضیحاتی داد و گفت: هیچ جشنواره بین‌المللی در هیچ جای دنیا برگزار نمی‌شود مگر اینکه اهداف ملّی کشور خود را پیگیری کند، ما هم با این اهداف برنامه‌ریزی کردیم که کاری کنیم که سود بیشتری عاید فرهنگ و فیلمسازان خودمان بشود و برای این کار دنبال این بودیم که مهمانانی دعوت کنیم که دانش عمیقی داشته باشند تا دانشجویان ما تجربه کسب کنند.

وی اضافه داشت: فیلم‌ها را در مدت نه ماه انتخاب کردیم که حتی می‌تواند در مباحث میان‌رشته‌ای کارساز باشد و تمام تلاشمان این است که جشنواره تخصصی‌تر باشد و دانشگاه‌ها هدف ما بودند. تا الآن حدود ۱۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند، بخشی که به جشنواره اضافه شد بخش استعدادیابی است که امسال قریب به ۱۱۰ نفر جوانان زیر ۲۷ سال که هرکدام فیلم کوتاه خوب ساختند از سراسر ایران و ۷ کشور انتخاب شدند و در جشنواره حضور خواهند داشت.

وحیدزاده در جمع‌بندی صحبت‌های خود بیان داشت: در آنچه که قرار است به عنوان اثر نهایی در پیش چشم مخاطب قرار بگیرد عوامل متعددی نقش دارند که مهمترین آن‌ها فیلمساز است که از خیلی چیزها مثل زمانه، سلوک و … تاثیر می‌پذیرد. فیلمسازی که در حال و هوای عالم انقلاب نفس کشیده باشد اثر او در نهایت بوی جان او را خواهد داشت و بعد از این است که منتقدین و مفسّرین ابعاد مختلف این سینما را بررسی می‌کنند.

قدیریان: ضعف عمده در هنر، معرفت است

قدیریان نیز در صحبت‌های پایانی خود گفت: قرار است تجلی اراده الهی باشیم و بحثی در این نیست که هنرمند باید سلوک داشته باشد، هنرمندان را طوری در دانشگاه‌ها تربیت کردند که گویا آنچه که به ذهنشان می‌رسد همان حق است در صورتی که این‌طور نیست و هنرمند باید مطالعه و ممارست و همنشینی با اهل علم داشته باشد چون باید طریقه حق دیدن را بیاموزد، حالا که مشخصات حق را فهمید ممکن است به افکارش هم اعتماد کند وگرنه همانطور که ممکن است ملائک پیامی بیاورند شیاطین هم القائاتی داشته باشند. ضعف عمده ما در بحث هنر و خیلی جاهای دیگر، بحث معرفت نگاه اهل‌بیتی است که اینها را نمی‌شناسیم و بعد می‌خواهیم نظامی را بر اساس اهل‌بیتی که نمی‌شناسیم طراحی کنیم.

برنامه رادیویی “سینمامعیار” پنجشنبه‌ها ساعت ۱۴:۳۰ از رادیو گفت و‌گو پخش می‌شود، برنامه‌ای با اجرای سید امیر جاوید و تهیه ‌کنندگی و سردبیری رقیه پرندآور که سعی دارد ضمن پرداختن به مسائل اساسی سینمای ایران سطح آگاهی مخاطب از فیلم‌های روی پرده را بالا ببرد.

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۸ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو