زمان انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ -

خبرنگاران متعهد کسانی هستند که هیچگاه تطمیع نمی‌شوند

خبرنگاران متعهد کسانی هستند که هیچگاه تطمیع نمی‌شوند و خود را به کمترین زر و زور دنیا نمی‌فروشند و اینجا است که باید میان پاسدار قلم و قلم‌فرسا تفاوت قائل شویم.

۱۷ مرداد روز مجاهدانی است که با قدم گذاشتن در مسیر سخت و پرهزینه حقیقت‌یابی و حق‌طلبی از خود می‌گذرند و تنها عشق است که آنها را امیدوار نگه می‌دارد.

روزی است که به پاس قدردانی از زحمات عاشقان عرصه اطلاع‌رسانی فرصتی برای یادآوری رسالت خطیر خبرنگاری و قدردانی از زحمات آنان فراهم ‌می‌شود.

 

 

روز خبرنگار، فرصت بسیار مغتنمی است که از کسانی چون شهید صارمی‌ها و رهبرها که در عرصه اطلاع‌رسانی و در راه روشنگری و آگاهی‌بخشی به جامعه جان خود را تقدیم کردند یادی کنیم.

 

آنچه مسلم است به طور حتم خبرنگاران متعهد و دلسوز کشور که در خط مقدم جنگ تمام عیار فرهنگی که همان جنگ نرم است، حضور دارند و هیچ‌گاه در انجام مسئولیت دینی، ملی و انسانی خود غفلت نمی‌کنند و در مسیری که گام برداشته‌اند هرگز از تهدید نمی‌هراسند.
خبرنگاران متعهد کسانی هستند که هیچگاه تطمیع نمی‌شوند و خود را به کمترین زر و زور دنیا نمی‌فروشند و اینجا است که باید میان پاسدار قلم و قلم‌فرسا تفاوت قائل شویم.

 

امیرحسین زارع فعال رسانه‌ای در گفت‌و‌گو با سرای نور، با بیان اینکه تنها کسانی پاسداران حقیقی قلم هستند که خبرنگاری را نه یک شغل و وسیله‌ای برای استجابت امور شخصی بلکه به عنوان یک تعهد ارزشی و اخلاقی می‌نگرند، اظهار کرد: در این صورت است که خبرنگار فقط وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد و متاسفانه گاهی اوقات مشکل از سوی ما است.

 

وی افزود: برخی‌ها که خودشان را خبرنگار می‌دانند و فقط به دنبال معرفی خود هستند، زحمات این گروه زحمتکش را به زیر سوال می‌برند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه نوع نگاه مسئولان به این گروه زحمتکش باید تغییر کند، تصریح کرد: آنها باید این موضوع مهم را درک کنند که خبرنگاران حلقه وصل بین مسئولان و مردم‌اند و برای آنها تفاوتی ندارد که چه جناح و حزبی حاکم باشد، بلکه خبرنگار متعهد باید به دنبال انجام رسالت خبری خود که همان اطلاع‌رسانی، بیان حقایق، گوشزد نقاط قوت و ضعف و عملکرد ادارات و نهادها است، باشد.

 

زارع گفت: مسئولان در رده‌های مختلف باید بدانند که تامین مصالح جامعه، پویایی نظام و پیشرفت از اهداف اصلی خبرنگاران متعهد به شمار می‌آید و لازم است نظرات و انتقاد سازنده آنان یک فرصت طلایی برای موفقیت فرض شود.

 

 

وی تصریح کرد: آن مسئولی که با برچسب سیاه‌نمایی بر روی یک رسانه به دنبال حذف دیدگاه‌های مخالف و منتقد خود است نیز باید بداند خبرنگار، پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است و با نادیده گرفته‌شدن این وزنه مهم این ارتباط برقرار نمی‌شود.

 

 

این فعال رسانه‌ای مهم‌ترین مشکلات این بخش را بیمه خبرنگاران و سطح معیشت آنها دانست و اظهار کرد: اگر یک فرد برای گذراندن زندگی خود حرفه خبرنگاری را برگزیند شکست می‌خورد.

 

 

زارع گفت: آنقدر مسئولان از حمایت از این گروه زحمتکش صحبت کردند که گوش فلک کر شده است اما در عمل هیچ اتفاقی نیوفتاده است.

 

حسن شجاعی یک دیگر از فعالان عرصه رسانه و متخصص در امور چند رسانه‌ای نیز به سرای نور گفت: اخلاق رسانه‌ای باید در رسانه‌ها وجود داشته باشد و برخی از آنها بی‌تعهد به این صفت هستند چرا که مصالح جامعه را مدنظر قرار نمی‌دهند.

 

 

وی با گلایه از برخی حاشیه‌پردازی‌ها و دروغ ‌پردازی‌هایی که در برخی رسانه‌های مختلف به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: چرا باید رسانه‌های ما وارد برخی مقولات شوند و نتوانند رسالت خود را به درستی انجام دهند که از عوامل به وجود آمدن حاشیه‌ها و چالش‌های زیاد باشند.

 

 

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه رسانه‌های حاشیه‌ساز و دروغ‌پرداز ولگردهای رسانه‌ای هستند، اظهار کرد: برخی از این رسانه‌ها بدون هیچ تخصص  در حال فعالیت هستند که بر پیکر رسالت اصلی این گروه زحمتکش ضربه وارد می‌کنند.

 

 

شجاعی با اشاره به اینکه مسئولان نیز در پیگیری مطالبه‌های خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای به شدت ضعیف عمل می‌کنند، گفت: قداست قلم آنقدر زیاد است که خداوند در قرآن کریم از آن قسم یاد کرده است.

 

 

وی با اشاره به فرموده رهبری «کاری که می‌کنید به مردم انعکاس دهید»، تصریح کرد: خبرنگاری که هم دولت را نقد می‌کند و هم اخبار را انعکاس می‌کند در واقع به دولت خدمت می‌کند.

 

 

وی خاطرنشان کرد: باید در روز خبرنگار مشکلات آنها را گوش داده و از همه افرادی که به هر نحوی در حال خبررسانی هستند تجلیل شود.

 

 

این فعال رسانه‌ای افزود: برخی از خبرنگاران در طی سال فعال نیستند و تنها به دو خبر انتقادی می‌نویسند و باید میان آنها و خبرنگاران فعال در مراسم تجلیل تفاوت گذاشته شود.

 

به گزارش سرای نور، خبرنگار، پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است همانطوری‌که هنرمندان جایگاه و مراتبی دارند، خبرنگاران نیز از جایگاه خاص خود برخوردارند.

زمان انتشار: ۱۶ مرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو