زمان انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ -

از مورینیو تا زیدان؛ رئال اینگونه تغییر کرد

بسیاری معتقدند که رئالی ها هنوز نسبت به مورینیو و میراثی که او در برنابئو بر جای گذاشت کم لطفی می کنند.

سرای نور؛سال ۲۰۱۰ مورینیو به عنوان مربی تیم قهرمان اروپا(اینتر) هدایت رئال را بر عهده گرفت؛ در حالی که کهکشانی ها سیری قهقرایی را تجربه می کردند. رئالی ها ۶ سال متوالی در رسیدن به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان ناکام می ماندند اما با ورود آقای خاص توانستند بر این طلسم غلبه کنند.

مورینیو البته در سه سال حضورش در رئال تنها موفق به کسب سه جام شد: کوپا دل ری؛ سوپرکاپ اسپانیا و لالیگا. در واقع بر خلاف تمام تحولاتی که او در رئال ایجاد کرد، نتوانست در کسب جام توفیق چندانی کسب کند. رئال با او سه بار متوالی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید اما هر بار از رسیدن به فینال بازماند.

 

 

 

 

همچنین دوران حضور مورینیو در رئال مصادف بود با شدت گرفتن جنگ های داخلی در رختکن رئال، دو دستگی هواداران بر سر کاسیاس و نشست های خبری پرآشوب و جنجالی آقای خاص. اوضاع بین مورینیو و خبرنگاران به هیچ عنوان مساعد نبود و رئال نیز از این قضیه ضربه خورد.

در آخرین فصل حضور مورینیو در رئال، این تیم به هیچ جامی دست پیدا نکرد و در فینال کوپا دل ری یک شکست خانگی برابر اتلتیکو را نیز تجربه کرد.

 

با جدایی مورینیو اما بادهای موافق به سمت مادرید وزیدن گرفتند. کارلتو در همان فصل اول حضورش در رئال توانست لیگ قهرمانان و کوپا دل ری را به ارمغان بیاورد و در ادامه، سوپرکاپ اروپا و جام جهانی باشگاه ها به ویترین افتخارات کهکشانی ها افزوده شدند.

 

 

 

 

با جدایی آنچلوتی، بنیتس یک مقطع ۶ ماهه را در رئال تجربه کرد و سپس زیدان عنان کار را در دست گرفت تا دوران باشکوه رئال شروع شود.

زیزو در یک سال و نیم حضورش در رئال توانسته ۵ جام برای رئال مادرید به ارمغان بیاورد: دو لیگ قهرمانان، یک لالیگا، یک جام جهانی باشگاه ها و یک سوپرکاپ اروپا.

به این ۵ جام، دو جام دیگر طی یک هفته آتی می توانند اضافه شوند. رئال امشب در سوپرکاپ اروپا به مصاف یونایتد مورینیو می رود و هفته بعد نیز دو بازی رفت و برگشت سوپرکاپ اسپانیا برابر بارسا را پیش رو دارد.

 

پادشاه بلامنازع اروپا 

سه فصل ناکامی متوالی با مورینیو در نیمه نهایی لیگ قهرمانان بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ رئالی ها را به مرز ناامیدی از کسب لادسیما رسانده بود ولی در ۴ سال گذشته، رئال یک بار با آنچلوتی و دو بار با زیدان توانسته قهرمان چمپیونزلیگ شود تا تعداد قهرمانی های این تیم در اروپا به عدد خیره کننده ۱۲ برسد. رئال در حال حاضر پادشاه بلامنازع اروپاست.

 

 

 

 

تحول در ترکیب تیم

پس از گذشت ۴ سال از رفتن مورینیو، حالا تنها ۸ بازیکن از تیم او در رئال زیدان نیز حضور دارند: راموس، واران، مارسلو، ناچو، کاسیمیرو، مودریچ، رونالدو و بنزما.

در سه فصل حضور آقای خاص در رئال، او اغلب از چنین ترکیبی استفاده می کرد: کاسیاس، آربلوا، په په، راموس، مارسلو، ژابی آلونسو، خدیرا، دی ماریا، اوزیل، رونالدو، بنزما. در واقع این ترکیب بیش از همه از سوی مورینیو در رئال استفاده می شد. از این ترکیب تنها ۴ بازیکن همچنان برای رئال بازی می کنند.

 

اسپانیایی تر شدن رئال

یکی از مهمترین ویژگی های زیدان، استفاده بیشتر از اسپانیایی ها در رئال است. در تیم فعلی، ۱۲ بازیکن اسپانیایی دیده می شوند. در حالی که در زمان مورینیو در دو فصل ۲۰۱۰-۱۱ و ۲۰۱۲-۱۳  شاهد حضور ۹ بازیکن اسپانیایی بودیم و در فصل ۲۰۱۱-۱۲ نیز ۸ بازیکن.

 

 

 

 

تکیه بر بازیکنان آکادمی

مورینیو به مربی ای مشهور بوده که همواره سعی در استفاده از بازیکنانی دارد که پیش از این تجربه خود را پس داده اند. به همین دلیل عجیب نیست که او در اولین فصل حضورش، تنها ۴ بازیکن تیم های پایه ای را در تیم اول هم مورد استفاده قرار داد(کاسیاس، آدان، آربلوا و گرانرو).

در فصل دوم کایه خون به رئال اضافه شد و در فصل سوم هم دیه گو لوپز. در این فصل گرانرو رئال را ترک کرد.

در رئال فعلی، زیدان از ۸ بازیکن تیم های پایه ای بهره می برد: کاسیا، یانیز، ناچو، کارواخال، کاسیمیرو، یورنته، لوکاس واسکز و مایورال.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۸ مرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو