زمان انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ -

رئیس مرکز لرزه نگاری مطرح کرد؛

جزئیات زلزله ۳.۴ ریشتری دماوند/ خطری تهران را تهدید نمی‌کند

رئیس مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفيزیک، جزئیات زلزله ۳.۴ ریشتری که حدود ساعت ۱۴ امروز یکشنبه، شهرستان دماوند را لرزاند، اعلام کرد.

به گزارش سرای نور؛ علی مرادی رئیس مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک اظهار داشت: این زمین لرزه به بزرگای ۳.۴ ریشتر ساعت ۱۴ و ۱۳ دقیقه و ۲۴ ثانیه امروز در ۴ کیلومتری شهر دماوند رخ داده است. بررسی ها نشان می دهد که زمین لرزه امروز دماوند در عرض جغرافیایی ۳۵.۷۵۳ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۵۲.۰۳۹ درجه شرقی وقوع یافته و عمق آن ۹.۲ کیلومتر به ثبت رسیده است.

وی گفت: با توجه به اینکه این منطقه روی گسل مشا قرار دارد، این زمین لرزه یک فعالیت طبیعی عنوان می شود و حتی در سالهای مختلف در این گسل، زمین لرزه های دستگاهی با بزرگای ۵ ریشتر، ۵.۲ و ۵.۴ ریشتر نیز رخ داده است. از لحاظ تاریخی هم می توان گفت که گسل مشا می تواند زمین لرزه های بزرگی را تولید کند.

مرادی با بیان اینکه گسل مشا در زمره گسلهای فعال و بزرگ اطراف تهران محسوب می شود، ادامه داد: این زمین لرزه یک خرد زلزله محسوب شده که فقط در دماوند احساس شده و خطری برای تهران نخواهد داشت. با توجه به بزرگای ۳.۴ ریشتری، تنها محدوده شهر دماوند این لرزه را احساس کرده اند و مناطق مختلف را تحت تاثیر خودش قرار نداده است.

رئیس مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک با تاکید براینکه تولید اینگونه زمین لرزه ها بر روی گسل مشا، طبیعی است خاطرنشان کرد: قبل و یا بعد این زمین لرزه، پیش لرزه و پس لرزه ای گزارش نشده است و تنها یک تک زمین لرزه به ثبت رسیده است و فعالیت دیگری دیده نمی شود که از نظر ما جزء زمین لرزه های کاملا طبیعی محسوب می شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو