زمان انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ -

کارخانه ای تشریح کرد:

جزئیات گزارش ۳ماهه اجرای برجام/واقعیت همان است که سیف گفت

رئیس کمیته هسته ای مجلس از تحویل گزارش مکتوب وزارت خارجه درباره اجرای برجام خبر داد و تاکید کرد: آنچه درباره اجرای برجام در ۳ماه نخست واقعیت دارد همان است که آقای سیف در آمریکا گفت.

به گزارش سرای نور؛ ابراهیم کارخانه ای با اشاره به تحویل گزارش مکتوب ۲۰ صفحه ای وزارت خارجه درباره اجرای برجام در ۳ماه نخست این توافق هسته ای، گفت: این گزارش قبل از ظهر امروز تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد.

وی با اشاره به قانون مصوب مجلس در خصوص اقدام متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در برجام گفت: طبق این قانون، وزارت امورخارجه موظف بود از تاریخ اجرای برجام در ۲۶ دی ماه ،هر سه ماه گزارشی از نحوه اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی ارائه کند که اولین گزارش ارائه شد.

کارخانه ای گفت: در نخستین نشست کمیسیون  امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ،گزارش وزارت خارجه با حضور دستگاه های مربوط در اجرای برجام ،بررسی خواهد شد.

وی افزود: بخش اول این گزارش مربوط به  تعهدات هسته‌ای برجام ، غنی‌سازی، تحقیق و توسعه غنی‌سازی،  ذخایر اورانیوم کشور، تاسیسات فردو، مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک، فروش مازاد آب سنگین، نظارت و راستی‌آزمایی است.

رییس کمیته هسته ای مجلس تاکید کرد: پرداخت به پرونده ابعاد احتمالی نظامی (PMD)، بخش دوم این گزارش ۲۰ صفحه ای را شامل می شود.

کارخانه ای ادامه داد: رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، از بین رفتن زیرساخت تحریم‌ها و اقدامات ایالات متحده در رفع تحریم‌ها بخش دیگری از این گزارش را به خود اختصاص داده است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس گفت: اقدامات اتحادیه اروپا در رفع تحریم‌ها، لغو تحریم‌های ملی سایر کشورها، حوزه مالی، بانکی و بیمه از دیگر محورهای مهم گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس است.

به گفته کارخانه ای ،  این گزارش اجرای برجام  از ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ الی ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۵ را شامل می‌شود.

وی گفت: در بخش مربوط به غنی‌سازی مندرج در گزارش وزارت امور خارجه آمده است میزان ماشین‌های سانتریفیوژ فعال در نطنز بر طبق برجام به ۵۰۶۰ ماشین کاهش یافته‌اند.

کارخانه ای تصریح کرد: طبق این گزارش مکتوب، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسما تایید نموده است که غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران در تاسیسات نطنز با تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژ در ۳۰ آبشار همچنان ادامه داشته و حتی برای یک روز متوقف نشده است. سانتریفیوژهای مازاد برای استفاده در زمان مقتضی جمع‌آوری و انبار شده‌اند و عمده سانتریفیوژهای جمع‌آوری شده در حال غنی‌سازی نبوده‌اند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس همچنین گفت: در بخش تحقیق و توسعه غنی‌سازی مندرج در گزارش وزارت خارجه آمده است “در راستای ارتقای دانش فنی در صنعت غنی‌سازی، تحقیقات در زمینه توسعه سانتریفیوژهای IR۴، IR۶ و IR۸ منطبق با برنامه درازمدت سازمان انرژی اتمی کشورمان که به آژانس ارائه شده است، بدون توقف در حال انجام است.”

کارخانه ای تصریح کرد: در بخش ذخایر نیز اعلام شده است که ذخایر اورانیوم کشور طبق برجام تا میزان ۳۰۰ کیلوگرم کاهش یافته و مورد تایید آژانس قرار گرفته‌اند. مازاد ذخایر به روسیه فروخته شده و در مقابل آن قریب به ۲۰۰ تن کیک زرد از روسیه و قزاقستان خریداری و به ایران حمل شده است.

وی در ادامه با اشاره به بخش تاسیسات فردو هم گفت: طبق گزارش وزارت خارجه “براساس برجام تعداد ماشین‌ها در فردو به ۱۰۴۴ ماشین کاهش یافته است. گزارش آژانس تایید می‌نماید که هم‌اکنون تعداد ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در ۶ آبشار در یک بال از کارخانه غنی‌سازی فردو در حال چرخش می‌باشد.”

وزارت خارجه همچنین در موضوع مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک هم اعلام کرده است: کارگروهی طبق برجام تشکیل شده است که در رابطه با بازطراحی و تکمیل اراک با جمهوری اسلامی ایران همکاری و مشارکت می‌کند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس همچنین با اشاره به بخش “اقدامات ایالات متحده در رفع تحریم‌ها” که در گزارش وزارت امور خارجه به آنها اشاره شده است گفت: آمریکا فعلا نتوانسته است تعهدات خود را در اجرای برجام عملی کند.

ابراهیم کارخانه ای همچنین در این مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت:بخشی از این گزارش اشاره می کند که «تداخل تحریم‌های لغو شده و تحریم‌های باقی مانده به خصوص تداوم تحریم‌های اولیه آمریکا چالش‌هایی را در بهره‌گیری سریع ایران از رفع تحریم‌ها ایجاد نموده است».

رئیس کمیته هسته ای مجلس در پایان تاکید کرد: آنچه که در مورد برجام واقعیت دارد همانی است که آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی در شورای روابط خارجی آمریکا مطرح کرد و گفت که ” دستاوردهای برجام تاکنون، تقریبا هیچ است.”

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو