زمان انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ -

بررسی سازوکار استیضاح ترامپ

استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این روزها نقل محافل سیاسی ایالات متحده است.

سرای نور؛تازه ترین درخواست از سوی قانونگذاران آمریکایی هفته گذشته مطرح شد، زمانی که ‘برد شرمن’ یکی از نمایندگان دمکرات ایالت کالیفرنیا طرح استیضاح رئیس جمهوری آمریکا را ارائه و وی را متهم کرد که مانع از انجام تحقیقات در مورد نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا شده است.

این نماینده در حالی استیضاح ترامپ را مطرح کرد که چندی پیش ۲۵ نماینده دمکرات آمریکا از طرحی حمایت کردند که راه را برای استیضاح و برکناری رئیس جمهوری این کشور هموار می‌کند.
به گزارش پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر، این طرح مبتنی بر بخشی از متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا است که زمینه را برای برکناری رئیس جمهوری در صورت موافقت معاون وی یا اکثریت کابینه ترامپ یا اکثریت کنگره، فراهم می‌کند.
‘جان فیریک’ که یکی از معماران اصلی متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا است، به بیزینس اینسایدر گفت، سناتورهایی که این تبصره را به صورت قانون درآوردند، گفته‌اند که اعلام عدم صلاحیت رئیس جمهوری باید مبتنی بر واقعیات موثق در مورد وضعیت جسمانی یا روانی رئیس جمهوری باشد و از تعصبات شخصی به دور بماند.
طرح استیضاح ترامپ از حمایت دمکرات‌های برجسته مجلس نمایندگان آمریکا همچون ‘نانسی پلوسی’ برخوردار است.
چنانچه رئیس جمهوری آمریکا این طرح را وتو کند که به احتمال زیاد این کار را می‌کند، کنگره به اکثریت دو سوم رای نمایندگان برای لغو وتوی وی نیاز دارد.
این روزها دودستگی جامعه آمریکا و تصمیم ها و مواضع جنجالی ترامپ، زمزمه های استیضاح از اردوگاه دمکرات ها به گوش می رسد. ایرنا به این بهانه روند استیضاح در آمریکا را بررسی می کند.
سوگندی که رئیس جمهوری آمریکا یاد می کند دربرگیرنده وظایف سنگینی است که بر دوش وی قرار دارد.
براساس اختیارات مندرج در قانون اساسی، مجلس نمایندگان آمریکا حق دارد تا رئیس جمهوری را به دلیل سوء استفاده از قدرت یا ناتوانی در انجام وظایف استیضاح کند. استیضاح بدان معنا است که رئیس جمهوری به سوء رفتار متهم شود. اگر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به این اتهام ها رای دهند، رئیس جمهوری استیضاح می شود.
در گام بعدی، سنا این قدرت را دارد تا پس از موافقت مجلس نمایندگان با استیضاح، این اتهامات را همچون یک دادگاه رسیدگی کند. محکوم کردن رئیس جمهوری به دو سوم آراء سناتورها نیاز دارد. در این صورت رئیس جمهوری از قدرت خلع شده و هرگز اجازه اشتغال به مناصب دولتی را نخواهد داشت.
در میان رئیسان جمهوری پیشین آمریکا، اندرو جاسون در زمان ریاست جمهوری استیضاح شد و ۳۵ سناتور وی را گناهکار دانستند. محکومیت وی تنها یک رای کم آورد.
ریچارد نیکسون سال ۱۹۷۴ در دومین دور ریاست جمهوری و پیش از آنکه به خاطر جنجال واترگیت استیضاح شود، استعفا داد. بیل کلینتون نیز در سال ۱۹۹۸ و در دومین دور ریاست جمهوری، به اتهام فساد اخلاقی استیضاح شد ولی سنا وی را گناهکار ندانست.
هم اکنون اکثریت اعضای کنگره جمهوریخواه هستند و برای آنکه ۶۶ عضو سنای صد نفره علیه ترامپ رای دهند، باید ۱۸ تن از سناتورهای جمهوریخواه به اردوی دمکرات ها پیوسته و ترامپ را محکوم کنند. پیش از این مرحله باید نمایندگان مجلس آمریکا رای به استیضاح ترامپ دهند.
کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ مرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو