زمان انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ -

آیت الله العظمی جوادی آملی؛

قسمت های بعدی فیلم سینمایی محمد رسول الله(ص) ساخته شود

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: فيلم محمد رسول الله(ص)، پاسخي محكم به شبهات و تحريفات مطرح شده توسط سلمان رشدي و امثال اوست؛ چراکه تنها ابزاری كه مي‌تواند با زبان زنده، پاسخ سلمان رشدي‌ها را بدهد، همين هنر است كه اميدواريم قسمت‌هاي مربوط به جواني و بعثت نبی مکرم اسلام(ص) نيز ساخته و اكران شود.

معظم له امروز در دیدار دکتر ایوبی، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با تأکید بر این نکته که هنر به ویژه سینما، باید محل تجلی حق و حقیقت باشد؛ اظهار داشتند: باید توجه داشت که سینما، یک رسانه مجازی نیست؛ چون هرجا که فکر، اندیشه و هنر در جریان است، فضای حقیقت است؛ لذا همه ما در این فضا زندگی می کنیم و اشخاصی که از برخی هنرها و رسانه ها به «مجازی» یاد می کنند اگر راه انديشه را راه مستقيم مي‌دانستند، هرگز آن را مجازی نمی دانستند.

ایشان ابراز داشتند: بسياري از جوامع بشري با حس و تجربه حسي زندگي مي‌كنند و نه تجريد؛ چراکه تجريد به حكماء تعلق دارد و بشر در يك قرن گذشته با گذراندن جنگ جهاني اول، دوم و جنگ‌هاي نيابتي اخیر، تجربه کرده و فهميده است که با جنگ، كشتار و زور نمي‌توان جهان را اداره كرد؛ اما در مقابل راه جایگزین آن را نیز بلد نيست.

این مرجع تقلید بشر امروز را موجودی در جستجوی گمشده حقیقی خود معرفی کردند و خاطرنشان ساختند: غربی ها خيال كردند كه سرگرمی های بشری مي‌تواند خلأ معنوی مردمان امروز را پر كند؛ در حالی که بشر يك گمشده‌اي دارد و آن گمشده مشتركات فطرت است؛ همهٴ انسان‌هاي جهان يك زبان مشترك دارند.

*سینما در نهادینه سازی فرهنگ وحیانی تأثیرگذار است

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به تأثیرگذاری بسیار رسانه سینما در نهادینه سازی فرهنگ وحیانی افزودند: قرآن كريم زبان مشترك تمامٴ انسان‌هاي جهان را كاملاً بيان کرده و می فرماید: من همهٴ جهان را با عنصری مشترک آفريده‌ام که آن «حق» است؛ يعني مصالح ساختماني همهٴ جهان، حق و حقيقت است و هاضمهٴ جهان، باطل را قبول نمي‌كند.

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: از طبيعت كه به مرحله بالاتر يعني مرحله فطرت برسيم ديگر دروغ، فريب، خيانت و ترك وفاي عهد را هيچ كس نمي‌پذيرد.

*سینما این قدرت را دارد که پیمان و وفای به عهد را در جامعه متعالی نماید

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: زبان مشترك بشر، زباني است كه پيمان و وفای به عهد را تحكيم مي‌كند و سينما اين قدرت را دارد كه این مباحث را در جامعه متعالي كند و اين را همه افراد جهان مي‌پذيرند؛ لذا زبان سينما بايد زبان مشترك همهٴ جهانيان یعنی زبان فطرت باشد.

معظم له در ادامه، فرهنگ اصیل و غنی کشور را یادآور شدند و اذعان داشتند: فرهنگ غنی کشور به وسیله زبان مشترک میان همه افراد جهان قابل انتقال به دیگر تمدن هاست؛ اکنون بسياري از سخنان اسلام را جهان به راحتي مي‌پذيرد؛ مانند وفاي به عهد و حفظ حريم شخصي افراد و اگر اين زبان مشترك به يك زبان معقول تبديل شود و ما بتوانيم اين معقول را هنرمندانه محسوس كنيم، جامعه استقبال مي‌كند و هنر اين قدرت را دارد تا در جامعه تأثير بگذارد و آن را به جامعه‌اي بدون دروغ، خیانت، اختلاس و فریب تبدیل نماید.

*قسمت های جوانی و بعثت رسول اکرم(ص) در فیلم محمد رسول الله(ص) ساخته شود

ایشان در فراز دیگری از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری از ساخت فصل های بعدی فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» اظهار داشتند: آموزه‌هاي پيامبر(ص) مربوط به زبان مشترك همه افراد جهان است و فيلم محمد رسول الله(ص)، پاسخي محكم به شبهات و تحريفات مطرح شده توسط سلمان رشدي و امثال اوست؛ چراکه تنها ابزاری كه مي‌تواند با زبان زنده، پاسخ سلمان رشدي‌ها را بدهد، همين هنر است كه اميدواريم قسمت‌هاي مربوط به جواني و بعثت نبی مکرم اسلام(ص) نيز ساخته و اكران شود تا جهانیان بیش از پیش با ابعاد حقیقی وجود مبارک رسول اعظم(ص) آشنا شوند.

این مرجع تقلید با بيان روايتي از رسول اكرم(ص) در خصوص اجازه ورود مسيحيان به مسجد جهت عبادت، ابراز داشتند: برخي تنگ‌نظري‌ها در محدوده سينما كاري از پيش نمي‌برد؛ چراکه آن وسعت نظر پيامبر (ص) بود که سبب شد مسيحيانی که جهت عبادت با اجازه پیامبر(ص) وارد مسجد مدینه شدند، پس از مدتي ناقوس خود را كنار گذاشته و به اسلام متمايل شوند.

*هنرمندان مایه هنری خود را از کتب عطار، مولوی و … دریافت کنند

حضرت آیت الله جوادی آملی در توصیه به عموم هنرمندان به ویژه سینماگران خاطرنشان ساختند: هنر بايد با فقه و اخلاق تعاملی مشترك داشته باشد؛ چراکه هنرمندان بايد با كتب عميق علمي همچون آثار عطار، مولوی، سنائی و … آشنا بوده و مایه هنری خود را از آنها دریافت کنند.

این مفسر قرآن کریم هنر را ابزار بیداری انسان از خواب غفلت دانستند و تصریح کردند: در مقام مثال، سینمای غرب مانند برخي از آهنگ‌هاست که انسان را به خواب فرو مي‌برد؛ اما برخي از آهنگ‌ها انسان را بيدار مي‌كند؛ ممكن است آهنگي كه جلوي خواب انسان را می گيرد در ابتدا براي او ناخوشايند باشد؛ اما بعد از مدتي انسان از اين بيداري و هوشياري خرسند خواهد شد؛ پس سينماي ما بايد همانند اينگونه آهنگ ها باشد كه خوابيده‌ها را بيدار می كند.

این استاد برجسته حوزه ادامه دادند: هنر اگر توانست ما را به آن مقصد اصلي رسانده؛ خوابيده‌ها را بيدار کرده و هنر معقول باشد، خواهد توانست جامعه را احيا نماید.

معظم له تناسب بین محتوا و فرم را از الزامات آثار هنری و بلکه تمام آثار علمی دانستند و بیان داشتند: اگر محتوا غني باشد؛ اما خط خوانا نباشد، كسي رغبت نمي‌كند به محتوا توجه كند؛ اما اگر خط زيبا بود، انسان رغبت مي‌كند تا محتوا را نيز بررسي كند؛ لذا هنر حرف اول را مي‌زند؛ چراكه به همه حواس عنايت مي‌كند.

ایشان با بیان این مطلب که سينما همه حواس ها را تأمين مي‌كند، اظهار داشتند: حیف است که اين رسانه مانند هنر غرب فقط خيال انسان را تأمين ‌كند؛ ما بايد مرز هنر حقیقی را از هنر سطحی كاملاً جدا كنيم؛ لذا هنرمندان باید در پي هنر كوثري بوده و توجه داشته باشند که فرق جوهري هنر حقیقی و هنر کاذب اين است كه هنر کاذب انسان را مي‌خواباند؛ اما هنر حقيقي انسان خوابيده را بيدار و هوشيار مي‌كند و در جامعه تأثير مثبت مي‌گذارد.

منبع:حوزه

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ فروردین, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو