زمان انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ -

آخرین شرایط الاهلی پیش از بازی پرسپولیس

بامداد جمعه الاهلی در حالی موفق به پیروزی مقتدرانه مقابل الفتح در شهر جده شد که تیم میهمان در بازی هفته نخستش نیز چهار گل دریافت کرده بود.

سرای نور؛

دیگر نکته جالب این دیدار ترکیب الاهلی بود که با تغییرات زیادی نسبت به بازی قبل و با آرایش  ۱-۴-۱- ۴ به میدان رفت. نکته اینجا بود که این آرایش چهارمین تاکتیک متفاوت الاهلی در چهار بازی اخیرش به حساب می‌آمد تا ربروف نشان دهد برخلاف برانکو اصلا اعتقادی به فلسفه خاص بازی و البته ترکیب و آرایش ثابت ندارد. مربی اوکراینی در بازی دوم لیگ یک تغییر اجباری داشت؛ محمد عبدالشافی مصری به جای منصور الحربی در دفاع چپ قرار گرفت، اما سه تغییر دیگر هم انجام داد ؛موتاز هساوی به جای عقیل بلغیس در دفاع وسط، ولید بخوشین به جای عالی الاسمری جوان در هافبک میانی و صالح الجمعان به جای عبدالفتاح اسیری در هافبک کناری.

البته این مساله را به‌عنوان آشفتگی تاکتیکی می‌توان در نظر گرفت. مربی اوکراینی که در ۳۱ مه ‌(۸۰ روز قبل) با دینامو کیف فسخ کرد ۶۶ روز قبل تیم الاهلی را تحویل گرفت و همان زمان معترف شد هیچ شناختی نسبت به فوتبال عربستان، الاهلی و آسیا ندارد. الاهلی ۵۹ روز قبل نخستین تمرینش را با ربروف انجام داد و بعد از انجام چهار بازی دوستانه در اردوی اتریش و دو دیدار تدارکاتی در عربستان وارد فصل تازه لیگ داخلی شد. با این حساب ربروف تاکنون تنها در دو مسابقه رسمی تیمش را هدایت کرده است که یکی با باخت و انتقاد همراه شد و دیگری با پیروزی تا فعلا قبل از بازی با پرسپولیس فشار از روی دوش او برداشته شود.

جدا از داستان حضور مرد کوتاه قامت اوکراینی روی نیمکت تیم جده، ترکیب بازیکنان الاهلی هم تا حدودی دچار تغییرات شده و به نظر می‌رسد ربروف همچنان در حال آزمون و خطاست تا تیمش را بهتر بشناسد و بداند کدام بازیکن در کدام پست و کدام آرایش می‌تواند کارایی بالاتری داشته باشد. کنار گذاشتن فتفاتزیدیس یونانی که در پست بال چپ بازی می‌کرد و یکی از بهترین پاسورهای این تیم بود و اضافه شدن لئوناردو دسوزای تازه وارد که فقط یک هفته است به این تیم اضافه شده و تنها در نیمه دوم بازی با الفتح به میدان رفته هم ناشی از همین آشفتگی ذهنی است . در واقع ربروف با تمام سابقه کاری‌اش در سطح اول فوتبال اروپا اسیر ولخرجی‌های بعضا بیهوده سران باشگاه الاهلی شده و برای بازی دادن به خرید چند میلیارد تومانی باشگاهش یکی از بهترین هافبک‌های تیمش را کنار گذاشته است. البته مصدومیت بازیکنانی مثل منصور الحربی و تیسیر جاسم مدافع چپ و هافبک میانی ملی‌پوش عربستانی هم در آشفته‌تر شدن ذهن ربروف تاثیر گذاشته و اگر غیبت این دو بازیکن در بازی سه شنبه شب قطعی باشد(احتمال غیبت منصور الحربی قطعی به نظر می‌رسد) کار مرد اوکراینی برای رویارویی با پرسپولیس سخت خواهد شد.

البته طور دیگری هم می‌توان به این مساله نگاه کرد ؛ اینکه شاید مدل مربیگری ربروف همین باشد و برای هر بازی و با توجه به نفراتی که در اختیار دارد بهترین آرایش و بهترین ترکیب را برگزیند که البته اگر با تغییرات بسیار همراه باشد خارج از عرف است. در واقع می‌توان گفت ۷۰ تا ۸۰ درصد ترکیب الاهلی مقابل پرسپولیس همان چیزی است که در دو بازی این تیم مقابل الفتح و الاتفاق دیده‌ایم و تنها تغییراتی در جزییات رخ خواهد داد و شاید این مربی اوکراینی دقیقا با همان ترکیب موفق بازی اخیرش مقابل الفتح در مسقط بازی کند.

سرگی روبروف که گران‌ترین مربی تاریخ فوتبال عربستان لقب گرفته ترکیب تیمش را با چهار تغییر نسبت به دیدار قبل به میدان فرستاد و نکته جالب حضور ۴۵ دقیقه‌ای لئوناردو دسوزا در ترکیب این تیم بود که آمادگی و حضورش در لیگ قهرمانان آسیا نمی‌تواند خبر خوبی برای سرخپوشان پایتخت باشد. البته حمله وران الاهلی در این دیدار راه‌های متفاوت‌تری را هم برای گلزنی امتحان کردند. دو گل آنها حاصل سانتر و ضربات پای راست مهاجمان‌شان بود. یک گل را فتفاتزیدیس از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و البته گل دوم این تیم هم حاصل گل به خودی عبدا… الدوساری دفاع راست تعویضی الفتح بود.

در بازی با الفتح خط حمله الاهلی همانند بازی قبل عملکرد خوبی داشت و توانست ۱۵ شوت به سمت دروازه حریف بزند هرچند آمار دفاعی این تیم و ۷ شوت الفتحی‌ها نشان می‌دهد همچنان الاهلی مشکلات زیادی در دفاع دارد که می‌تواند به نقاط قوت پرسپولیس تبدیل شود. سعید الموالد مدافع راست الاهلی در این دو بازی دو پاس گل داده که هر دو آنها به السومای سوری بوده تا این دو بازیکن نشان دهند هماهنگی بالایی با یکدیگر دارند. البته فتفاتزیدیس که پاسور اصلی الاهلی در دو فصل اخیر بوده و در بازی مقابل الفاتح هم پایش به گلزنی باز شد در بازی با پرسپولیس حضور نخواهد داشت چرا که از فهرست آسیایی این تیم خارج شده است.

 

به هر حال الاهلی به واسطه تغییرات زیاد در ترکیب خودش می‌تواند کادر فنی پرسپولیس را دچار شگفتی کند هرچند عدم ثبات در نتیجه گیری در دیدارهای این تیم و البته ضعف الاهلی در خط دفاعی می‌تواند پرسپولیسی‌ها را بیش از پیش به حضور در نیمه نهایی امیدوار کرد به شرط آنکه پرسپولیسی‌ها بتوانند خط حمله پر مهره این تیم را مهار کنند.

در حال حاضر با بیرون رفتن منصور الحربی مدافع چپ ثابت تیم ملی عربستان باید دید کیفیت محمد عبدالشافی مدافع مصری جایگزین او در چه حدی است و اینکه بالاخره دسوزا مقابل پرسپولیس از ابتدا بازی خواهد کرد یا نه. مصدومیت تیسیر جاسم در تمرینات هم ابهامات را در خصوص ترکیب نهایی ربروف زیاد کرده هر چند مربی اوکراینی از این بازیکن با تجربه در بازی اول تنها در نیمه دوم استفاده کرد.

به هر حال با توجه به اینکه فتفاتزیدیس یونانی قادر به حضور در ترکیب الاهلی مقابل پرسپولیس نیست در محتمل ترین پیش بینی به نظر می‌رسد ربروف با همان آرایش نسبتا موفق ۱-۴-۱-۴ مقابل الفتح و با یک تغییر نسبت به بازی قبلی‌اش به میدان بیاید که آن هم حضور لئوناردو دسوزا به جای فتفاتزیدیس است.

 

بدین ترتیب ترکیب احتمالی الاهلی برای بازی سه شنبه بدین شرح خواهد بود:

 

دروازه‌بان: محمد العویس(۳۳)، مدافعان میانی: محمد الفتیل(۶) و موتاز هساوی(۲۵)، مدافع راست: سعید الموالد(۲۳)، مدافع چپ: محمد عبدالشافی(۱۳)، هافبک دفاعی: ولید بخشوین(۴)، هافبک‌های میانی: حسین الموقاوی(۱۱) و کلودیمر دسوزا(۱۹)، هافبک‌های کناری: لئوناردو دسوزا(۴۲) و صالح الجمعان(۱۵)، مهاجم: عمر السومه(۹).

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ مرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو