زمان انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

جلسه هم‌اندیشی بین اعضای شورای اسلامی شهرها به منظور اجرایی کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی‌ در شهرستان نور برگزار شد

جلسه هم‌اندیشی بین اعضای شورای اسلامی شهرها با حضور فرماندار، ائمه جمعه، شهرداران و بخشداران شهرستان نور در سالن اجتماعات فرمانداری برگزارشد.

به گزارش خبرنگار سرای نور؛ سید ذکریا علوی مقدم در جلسه هم‌اندیشی بین اعضای شورای اسلامی شهرها و بخش‌ها به منظور اجرایی کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی‌ اظهارکرد: شناسایی و برنامه ریزی برای ظرفیت‌های منابع اقتصادی بومی، ارائه طریق برای تسهیل و تشویق و فعال سازی امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های علمی و انسانی شهرستان برای کارآفرینی، چگونگی به کارگیری ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان برای جذب گردشگر، ارائه طریق برای جذب سرمایه گذار و … از اهداف این هم‌اندیشی است.

وی گفت:  اقتصاد مقاومتی به این معنا است که رونق اقتصاد بومی و تولیدات داخلی در مقابل تغییرات و تهدیدات اقتصادی که در جهان بوجود می‌آید نتواند تأثیری بر اقتصاد داخلی ما داشته باشد؛ در این شرایط است که می‌توانیم شاهد اقتصاد مقاومتی باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهرستان نور افزود: شوراها مظهر حاکمیت ملی و از ارکان تصمیم گیری و اداره کشور هستند و تأمین این حق را از وظایف دولت دانسته است. شورا به عنوان یک مرجع و پایگاه مردمی می‌تواند قدمهای محکم در اعتلا و پیشرفت تمامی مبادی جامعه بردارد و تحقق این امر مستلزم حمایت و تعامل دستگاهها با شوراها می‌باشد.

این مسئول تصریح کرد : با توجه به آنچه در قانون از وظایف و اختیارات شورای بیان شد، دستگاههای اجرایی و شوراها شناخت و آگاهی کافی را ندارند و انتظار می‌رود که دولت در خصوص آموزش‌های لازم را در این زمینه اقدام کند.

 

علوی مقدم  معضلات اصلی شهرستان را جاده محور نور-چمستان- آمل عنوان کرد که تاکنون سبب تصادفات منجر به مرگ تعداد زیادی از هموطنان شده و با گذشت چندین سال با وجود تمام پیگیری های صورت گرفته هنوز قابل بهره برداری کامل نیست.

رئیس شورای اسلامی شهرستان نور در ادامه گفت: سیل سال گذشته در بلده و چمستان  نیز خسارات زیادی برجای گذاشت و در بعضی از بخش‌ها هنوز تامین خسارت نشده است.

وی همچنین در ادامه به اختصا‌ص اعتبارات بیشتر به بخش کشاورزی و گردشگری با توجه به اینکه این‌ منطقه به نوعی قطب کشاورزی و گردشگری است، تأکید کرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان نور در بخش مهمی از سخنان خود با اشاره به طرح هادی روستاهای شهرستان نور که در سال ۹۴ به تصویب رسید افزود: شورای اسلامی روستاهای شهرستان با توجه به این که ساختمان‌هایی که در گذشته دارای پروانه و یا کمیسیون تبصره ۱ ماده ۹۹ شهرداری ها اتخاذ رأی کردنند در در زمان تصویب طرح هادی از بافت روستا خارج شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: از آن جایی که برای این افراد پروانه صادر شد و دارای رأی کمسیون می‌باشند، بنابراین اگر تخلفی از سوی مقامات مسئول انجام شود مقصر مردم نیستند و این امر سبب نارضایتی شدید شوراها و مردم شده است.

علوی مقدم در پایان گفت: شهرستان نور دارای ۵ شهر و  ۳بخش با ۱۹۳ روستاست که از این تعداد۱۴۱ روستا دارای شورای اسلامی می‌باشد وتعداد کل اعضای شورای اسلامی شهرستان نور نیز ۴۶۵ نفر است.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده نیزدر این جلسه طی سخنانی، اقتصاد مقاومتی را ضرورت اجتماع و تنها راه برون رفت از مشکلات کشور برشمرد و گفت : باید در کشور، استان ، شهرستان و منطقه این مسئله فرهنگ سازی شود و آن را تبدیل به یک گفتمان همگانی کنیم.

وی افزود: اهمیت و ضرورت این مسئله باید هم از سوی مسئولان و هم مردم به خوبی درک شود در غیر این صورت نمی توان کاری از پیش برد.

امام جمعه ایزدشهر بدنه اصلی اقتصاد مقاومتی را مردم دانست و تصریح کرد: با تبلیغات درست و بجا در فضای عمومی کشور و همچنین در سطح شهر می‌توان قدم بزرگی در رساندن مردم و مسئولان به یک درک مشترک برداشت.

حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده خاطرنشان کرد: شهرداران و شوراهای اسلامی، دانشگاهها و مدارس، هیئت‌های مذهبی، حلقه های صالحین و.. هر کدام یک ظرفیت برای پیاده کردن گفتمان اقتصاد مقاومتی در کشور محسوب می‌شوند.

وی در پایان به شناسایی و پالایش ظرفیت‌های بومی منطقه تاکید کرد و گفت: با وجود پتانسیل های قوی شهرستان همچون دریا، جنگل، کوه و .. باید سعی در توریست پروری و جذب سرمایه گذار داشته باشیم.

در ادامه این هم اندیشی، هادی خنجری بیان کرد: برگزاری این جلسات به مثابه اطلاع رسانی و آگاهی رساندن به جامعه است که با توجه به شرایط کنونی با دشمنی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی مواجه هستیم و تهدیدات و تحریم‌های فراوان غربی‌ها برای سرنگون کردن این نظام می‌طلبد که با دقت نظر در جهت رشد و شکوفایی کشور در حوزه اقتصاد به عنوان یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی، تلاش کنیم و از سوی دیگر در حوزه اقتصادی با بومی ساختن امکانات و تکیه بر علوم و نخبگانی که در اختیار داریم از ظرفیت‌های منطقه ای به خوبی و درستی بهره ببریم و منویات رهبری را در امر اقتصاد مقاومتی محقق سازیم.

وی جلوگیری از هرج و مرج، ساده زیستی مدیران، استفاده از توانمندی‌ ها و تولیدات داخلی و … را از راهکارهای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی برشمرد و بر استفاده از استعدادهای بومی-محلی تاکید کرد.

مهم4

فرماندار نور هماهنگی بین مدیران و نهادهای مردمی را بسیار ضروری برشمرد و تصریح کرد: باید اهداف خود را در قالب برنامه و عمل پی‌گیری و اجرایی کنیم و با گفتمان‌سازی به عنوان یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی، خود را رصد و پالایش کنیم.

محمد باقر دریایی در ادامه، اساس کار را بر مبنای باور خواند و تاکید کرد: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را توسعه دهیم و درونی کنیم باید در تمام تشکیلات دولتی و سازمانهای مختلف، ستادهای تخصصی تشکیل دهیم.

رئیس شورای شهر بهره وری از وقت، پرهیز از تشریفات، هدفمند کارکردن، اصلاح الگوی مصرف، آموزش صحیح کاربرها و ایجاد منابع و مراکز تولیدی را از جمله راهکارهای عملیاتی‌کردن و به اجرا درآوردن شعار سال نام برد.
سید صابرسجادی در سخنان کوتاهی گفت: آن چیزی

که می‌تواند مدیران اجرایی را همدل و همراه سازد، تعامل، همکاری و هم‌افزایی است و این تعامل باید بین مردم و شوراها پررنگ تر وجود داشته باشد در این صورت علاوه بر حل مشکلات پیش رو می‌توانیم به اقدامات بزرگتر و موثرتری برای پیشرفت و اعتلای شهرستان دست بزنیم.

فرشاد اسدی، شهردار بلده نیز طی سخنان کوتاهی از ظرفیت های قوی شهر بلده سخن گفت و افزود: بلده با وجود تمام محرومیت‌ها ، پتانسیل های فراوان از جمله گیاهان دارویی، پرورش شترمرغ، کبک، زعفران، گل محمدی و … را دارد و با برنامه‌ریزی صحیح نه تنها می‌توانیم شعار مقام معظم رهبری را در خصوص اقتصاد مقاومتی عملیاتی کنیم بلکه می توان در ایجاد اشتغال و کاهش امر مهاجرت نیز تا حد زیادی رشد داشته باشیم.

جواد باقم نیز در این هم اندیشی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی، تشخیص حوزه فشار و کنترل و بی‌اثر کردن آن در یک کشور و یا شهر است.

وی گفت: بنیانگذار اقتصاد مقاومتی، رهبر کبیرانقلاب بوده و اکنون نیز مقام معظم رهبری چراغ راه را روشن و سیاست‌های کلی را تعیین کرده است و اینک ما مدیران به عنوان نماینده‌های مردم باید با استفاده از پتانسیل‌های منطقه لاویج و همچنین شهرک صنعتی چمستان در جذب حداکثری سرمایه گذار و توریست به منطقه خود بکوشیم.

رئیس شورای شهر چمستان تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی سیاستی است که موجب آسایش مردم خواهد شد، چرا که اقتصاد مقاومتی مردم محوراست و باید با تلاش هم زیرساختها را برای تحقق منویات رهبری مهیا کنیم.

بهرام قلی‌پور یکی از مشکلات اصلی شهر چمستان را بی حرکت ماندن زمینهای کشت و صنعت بهدشت شاهد عنوان کرد و گفت: به حرکت درآوردن آن می‌تواند زمینه بسیار مناسبی را به لحاظ تولید و اشتغالزایی جوانان منطقه به ارمغان آورد و به دنبال آن در رشد و شکوفایی اقتصاد منطقه نقش موثری ایفا کند.

رئیس شورای بخش چمستان همچنین به دو منطقه بکر و کوهستانی منطقه چمستان، واز و لاویج اشاره کرد و افزود: هیچگونه منطقه گردشگرپذیر مناسبی در این دو منطقه به زیبای کوهستانی وجود ندارد و می‌طلبد که در این خصوص نیز اقدامات مساعدی صورت گیرد.

زمان انتشار: ۴ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو