زمان انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ -

تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی جامعه، نقش به سزایی دارد

تعاون و همکاری می‌‏تواند در جهت رشد و شکوفایی جامعه، نقش به سزایی داشته باشد. با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و یکدلی در جامعه حاکم و ابتکارها و خلاقیت‏ها پدیدار می‏ شود و جامعه از آسیبِ دشمنان مصون می‏ ماند.

به گزارش خبرنگار سرای نور،تعاون و همکاری می‌‏تواند در جهت رشد و شکوفایی جامعه، نقش به سزایی داشته باشد. با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و یکدلی در جامعه حاکم و ابتکارها و خلاقیت‏ها پدیدار می‌شود و جامعه از آسیبِ دشمنان مصون می‏‌ماند.

در جهان امروز، برای کسب توفیق در تمامی مسائل اقتصادی و فرهنگی باید همکاری باشد تا بتوان به مقاصد عالی دست یافت. به منظور ایجاد این همکاری، در اصل۴۴ قانون اساسی، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مطرح و شرح و تفصیل آن در ۱۳ شهریور ۳۷۰، به تصویب مجلس رسید.

در این راستا، وزارت تعاون به منظور اعمال نظارت دولت و حمایت و پشتیبانی از بخش تعاونی در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۷۰ تشکیل شد.

آموزه‌ها، دستورها و تاکیدهای دین مبین اسلام بر کمک به همنوعان، همکاری در کارهای نیک و یاری رساندن به نیازمندان است، مسائلی چون وقف، صدقه، قرض‌الحسنه و زکات، از این تأکید فراوان نشان دارد.

در این میان، انسان در مسیر کمال خود ناچار از حیات اجتماعی و تعاون است و بی‌تردید، برای رسیدن به این کمال، به ابزارهای گوناگون نیاز دارد.

مهدی یاراحمدی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با سرای نور، اظهار کرد: تعاونی‌ها به ‌موجب بهره‌گیری از مدیریت مشارکتی حضور مردم، کانون‌های اقتصادی مردمی هستند که یک جریان بالنده اقتصاد سالم را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه تعاون، نوعی همکاری سازمان‌یافته مبتنی بر قواعدی خاص است که در مشارکت، همکاری و کمک متقابل مردم، نتایج اقتصادی معینی از آن انتظار می‌رود، خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های مهم تعاونی‌ها، همکاری و کار گروهی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مهم ترین هدف واگذاری بخش‌های دولتی، مشارکت مردم و عمومی سازی تعاونی ها است، تصریح کرد: با برنامه ریزی دقیق، هدایت شده و استفاده بهینه از ظرفیت‌های تعاونی و اجرایی، می‌توان حضور بخش تعاون را در اقتصاد ملی و افزایش صادارات کشور برجسته تر کرد.

 

یاراحمدی افزود: انسان موجودی اجتماعی است و برای آسایش، آرامش و امنیت خود نیازمند به دیگران است و همین نیازها او را به منظور تعاون و مشارکت با سایران ترغیب و تشویق می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی مهدوی کارشناس مسائل مذهبی نیز در این زمینه به سرای نور گفت: انسان در مسیر کمال خود ناچار از حیات اجتماعی و تعاون است و بی تردید، برای رسیدن به این کمال به ابزارهای گوناگون نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در نهج‌البلاغه نیز به موضوع تعاون اشاره شده است، تصریح کرد: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه با تاکید بر روح تعاون و یکدلی میان خویشاوندان، آنها را به یاری و مهربانی با یکدیگر دعوت می‌کند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه در در صدر اسلام، تعاون و همیاری مسلمانان به طور وسیع گسترش یافت، خاطرنشان کرد: در حقیقت این تعاون و همکاری، سرمایه ای اجتماعی بود که ابتدا از سوی تعلیم و تربیت به وجود آمد.

به گزارش سرای نور، تعاون به عنوان یک اصل پایه و استوار اسلامی یکی از ویژگی‌های اساسی حاکم بر جامعه اسلامی، روحیه تعاون و همکاری برادرانه درامور و مسایل خیریه است.

تعاون به عنوان بخشی از بخش‌های مربوط به فعالیت های اقتصادی جامعه ایران در اصل چهل و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده که نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی با برنامه‌ریزی منظم و صحیح استوار است که بخش تعاونی، شامل شرکت‌ها و مؤسسات تعاونی تولید و توزیع است که در شهر و روستا بر اساس ضوابط اسلامی تشکیل می‌شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ شهریور, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو