زمان انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

تیشه نداری دولت به ریشه امداد و نجات/بی‌تدبیری و بلاتکلیفی بودجه‌های میلیاردی هلال‌احمر

ایران جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان است و سالانه شاهد وقوع تعداد زیادی زمین لرزه در کشور هستیم ولی با وجود این بودجه بزرگترین متولی امداد و نجات با بی مهری مواجه شده و نجات حادثه دیدگان را دچار کش و قوس‌های فراوان کرده است.

به گزارش سرای نور؛ به گفته کارشناسان و محققان، ایران یکی از ۱۰ کشور حادثه خیز جهان است و از حدود ۴۵ حادثه ۳۵ حادثه طبیعی در کشور ما احتمال به وقوع پیوستن دارد. این مسئله نیز بارها و بارها در رسانه‌ها به نقل از مسئولان کشور اعلام شده است ولی گویا هنر برخی مسئولان تنها شعار است و نه عمل چراکه با وجود حادثه خیز بودن کشور و نیازهای امدادی در زمان بروز حوادث، در روزهای اخیر شاهد اختلافاتی در مورد بودجه هلال احمر و سازمان امداد و نجات میان دولتمردان، نمایندگان مجلس و مسئولان هلال احمر بوده‌ایم و سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان بودجه سال ۹۵ از مجلس خارج شد و بودجه بزرگترین سازمان امدادی ۱۰۰ میلیارد آن کسر شد و به یک سازمان دیگر تعلق گرفت.

گفته می‌شود کسر ۱۰۰ میلیارد بودجه از هلال احمر به یک نهاد دیگر اختصاص داده شده است که نکته حائز اهمیت این بوده که بودجه ۷۰۰ میلیاردی سال گذشته چرا در ابهام بود و ریالی از آن از جانب دولت به هلال احمر تعلق نگرفته است از طرفی نیز این بودجه امسال کاهش و به ۵۰۰ میلیارد رسید که با تصمیمات اتخاذ شده ۱۰۰ میلیارد آن کسر و سرانجام ۴۰۰ میلیارد به این نهاد جهت انجام کمک به حادثه دیدگان تعلق گرفت.

بودجه هلال احمر باید از ردیف اصلی باشد

امیر حسین ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با اعتبارات این سازمان و عدم تخصیص بودجه مناسب در سال جاری به هلال احمر، اظهارداشت: بودجه هلال احمر در سال حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان است و آنچه تحت عنوان بودجه توسط دولت در اختیار هلال احمر قرار می‌گیرد شامل دو بخش بوده که یکی ناشی از منابع عمومی و دیگر مربوط به درآمد اختصاصی است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته از ۱۶۰۰ میلیارد تومان در مجموع ۳۸ درصد آن به جمعیت هلال احمر اختصاص داده شده است، گفت: البته بخشی از آن اعتبارات خارج از اعتبارات امداد و نجات و مربوط به گردش مالی هلال احمر و حقوق پرسنل است.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه سال گذشته از اعتبارات ۷۰۰ میلیاردی سازمان امداد و نجات که مربوط به عملیات‌ها، تجهیز، خرید بالگرد و گسترش پایگاه‌ها و آمبولانس است تحویل سازمان امداد و نجات نشد، گفت: البته دولت سعی کرد این اعتبار را پرداخت کند ولی جنس این اعتبارات که دولت به سازمان اختصاص می‌دهد از اعتبارات تنخواه دولت است و ردیف مشخصی نداشته لذا اگر دولت وضعیت مناسبی نداشته باشد می‌تواند آن را پرداخت نکند.

ضیایی ادامه داد: دولت در اواخر سال گذشته ۱۵ درصد از این اعتبارات را قرار شد به ما اختصاص دهد و هیأت دولت نیز این موضوع را تصویب کرد ولی عملاً در خزانه کشور این ۱۵ درصد به ما اختصاص نیافت و دریافتی در این زمینه نداشتیم.

وی افزود: در سال گذشته با وجود شرایطی که برای وضعیت دولت پیش‌بینی می‌کردیم مصوبه‌ای از شورای عالی هلال احمر گرفتیم تا بخشی از بودجه اضطراری جمعیت را برای آمادگی‌ها مصرف کنیم تا بتوانیم اقدامات مؤثری در حوزه آمادگی با بلایا داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان داشت: قول‌هایی از جانب دولت امسال به ما داده شده که امیدواریم محقق شود طی روزهای گذشته هیأت دولت برای سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی مصوبه‌ای داشته که انبارهای هلال احمر تجهیز شود لذا معاون اول رئیس جمهور، معاون مدیریت و برنامه‌ریزی نیز  در این زمینه اهتمام داشته و امیدواریم بودجه‌‌ی امسال به طور کامل پرداخت شود.

ضیایی ادامه داد: مجلس بودجه ۷۰۰ میلیاردی هلال احمر را در سال ۹۴ امسال به ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش داد. هرچند این بودجه کاهش یافت ولی امیدوار بودیم که حداقل همه آن به طور کامل تخصیص داده شود ولی متأسفانه هفته پیش پیشنهادی در مجلس مطرح شد که ۱۰۰ میلیارد بودجه امداد و نجات به یک نهاد دیگر اختصاص داده شود و این مسئله مورد بررسی توسط دوستان در هلال احمر قرار گرفت.

ضیایی گفت: البته پس از این موضوع برخی از دوستان در مجلس گفتند که ما اصلاً مطلع نبودیم که این بودجه از اعتبار امداد و نجات کشور برداشته می‌شود و گمان می‌کردند که این ۱۰۰ میلیارد در واقع از همان بودجه‌ای بوده که دولت از تنخواه خود به هلال احمر اختصاص می‌دهد.

وی افزود: همزمان با این مسئله، هلال احمر درگیر مسائل سیل در کشور بود و این موضوع سبب شد که رایزنی‌هایی با رئیس مجلس داشته باشیم. در آن جلسه نمایندگان گفتند اگر ما دقت می‌کردیم که این بودجه از اعتبارات هلال احمر است به طریق دیگری برای هوانیروز تدبیر می‌کردیم ولی به هر حال این موضوع از تصویب آن گذشته بود و ما در مجموع در سال ۹۵ با ۴۰۰ میلیارد بودجه کار خود را آغاز کردیم البته امیدواریم این بودجه به طور کامل تخصیص داده شود.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه بودجه هلال احمر باید از ردیف اصلی باشد، افزود: از آنجایی که هلال احمر سازمانی بوده که قبل از وقوع حوادث باید آمادگی داشته باشد و دائماً در حال هزینه‌کرد است نیاز به ردیف بودجه اصلی داشته تا دچار مشکلات در زمینه امدادرسانی نشویم.

ضیایی در پایان گفت: علیرغم همه مشکلات و نداشتن بودجه در سال گذشته از طریق اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی برنامه‌ها را انجام دادیم و امیدواریم امسال با وضعیت بهتری روبرو شویم. در همین زمینه به مناسبت هفته هلال احمر گزارشی را به دولت ارائه خواهیم کرد.

انبارهای امدادی وضعیت مساعدی ندارد

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس، که یکی از اعضای  شورای عالی هلال‌احمر است در رابطه با کسر بودجه هلال احمر گفت:  در این راستا کار غلط و اشتباهی شکل گرفت؛ کافی است به همین اتفاقات اخیر و سیلاب ها توجه کنیم، آرزوی من این است که در طول سال‌ها هیچ گاه کشور ما گرفتار بلایا و حوادث نشود، اما کشور ما در یک منطقه حادثه‌خیز قرار گرفته است. من این هشدار را می‌دهم که انبارها وضعیت مساعدی ندارد، شاید اگر یک بحران جدی اتفاق بیفتد ما نتوانیم نیازهای شکل گرفته و وسایل مورد نیاز را تامین کنیم. علت این موضوع هم عدم تخصیص بودجه است. ما سال گذشته ٧٠٠ میلیارد را در کمیسیون تلفیق به هلال‌احمر اختصاص دادیم تا این اتفاق بیفتد اما ریالی از این بودجه در اختیار هلال‌احمر قرار نگرفت. مسئولین خیلی راحت و بی‌توجه نسبت به این موضوع برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر من اگر حادثه بزرگی در کشور اتفاق بیفتد به دلیل همین تصمیم‌گیری‌های غلط و همین بی‌تفاوتی است. دیگر در آن برهه که حادثه اتفاق افتاده است دنبال مقصر نگردیم؛ نگوییم دولت چرا پیشنهاد بهتری ارائه نداد، یا مجلس چرا ١٠٠ میلیارد از آن بودجه را کم کرد؛ و یا چرا دولت از بودجه ٧٠٠ میلیاردی سال گذشته رقمی را تخصیص نداد. در آن زمان دیگر ارزشی ندارد که کنفرانس بگذاریم و صحبت کنیم. الان باید حرف زد و من حرفم را صریح در همین برهه می‌زنم؛ امدادرسانی با این میزان بودجه، با ضعف در ناوگان، با انبارهای خالی، اصلا امکان‌پذیر نیست. حرف آخرم این است که من به آنچه خروجی مجلس محترم است احترام می‌گذرم اما استنباطم این است که این کاهش خلاف قانون بوده و مجلس نباید حرکتی خلاف قانون انجام دهد.

دولت نسبت به تخصیص اعتبارات کافی به هلال‌احمر بی‌توجهی می‌کند

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به عملکرد مثبت جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به حادثه خیز بودن کشور موضوع بودجه هلال احمر را پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم در این مورد چاره‌اندیشی کنیم.

وی درباره کاهش بودجه هلال‌ احمر در‌ سال ٩٥ گفت: در کمیسیون تلفیق، مدافع افزایش بودجه هلال‌ احمر بودم؛ اما پیشنهادی از سوی یکی از نمایندگان راجع به اختصاص بالگرد به هوانیروز در صحن علنی مطرح شد که رأی آورد.

ندیمی افزود: البته این پیشنهاد رأی حداکثری نیاورد و چند رأی بیشتر از حد نصاب را کسب کرد؛ مضاف بر اینکه این مصوبه از نظر اشکالات برنامه‌ای مشکل دارد و در این جلسه نیز تذکرهایی در این مورد داده شد که مسموع واقع نشد؛ اما به‌ هرحال باز هم ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، تا بتوانیم در این مورد چاره‌اندیشی کنیم چون حوادث و سوانح در این کشور زیاد است و هلال ‌احمر یکی از مجموعه‌هایی است که بیش از همه در کاهش این حوادث نقش دارد.

وی ادامه داد: یکی از نمایندگان تعبیر بودجه بسیار نحیف را برای هلال ‌احمر به کار برد و به دنبال این هستیم که این موضوع را حل کنیم چرا که شخصا موافق اقدامات هلال احمر هستم و معتقدم که باید به این نهاد خدمت‌رسان کمک و توجه ویژه کرد.

متاسفانه دولت نسبت به تخصیص اعتبارات کافی به هلال‌احمر بی‌توجهی می‌کند و این در شرایطی است که عزیزان ما در دولت در شورای عالی هلال‌احمر عضو هستند. وزیر محترم کشور، وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و… ما انتظار داریم با توجه به آشنایی با این مجموعه  بیشتر به این موضوع رسیدگی کنند، ضمن اینکه من به حرکت چند روز گذشته مجلس در کاهش بودجه هلال‌احمر که به‌تعبیری کندن و بردن است اعتراض دارم. این نکته را هم بیان کنم که این بودجه عنوان‌شده فقط در کاغذ نوشته شده است.  سال گذشته ما ۷۰۰ میلیارد به هلال‌احمر اختصاص دادیم که تخصیص داده نشد. این رقم ۵۰۰ میلیاردی هم را که روی کاغذ، دوستان ما پیشنهاد دادند، کسر کردند و این مشکلی بر روی مشکلات پیشین شد. به‌عقیده من دوستان هرچه سریعتر باید فکر عاجل کنند.

 برای به روز شدن تجهیزات امداد و نجات باید هزینه کنیم

ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات  با اشاره به حادثه خیز بودن کشور نیز در این رابطه به فارس گفت:‌برای مدرن و به روز شدن تجهیزات امداد و نجات و دانش آن باید هزینه کنیم و این درحالیست که کاهش بودجه امدادی کشور از سوی مجلس شورای اسلامی در سال جاری مشکل ساز خواهد شد.

وی درباره بودجه هفت هزار میلیارد ریالی این جمعیت در سال ۹۴ نیز یادآور شد: متاسفانه با وجودی که این بودجه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما به دلیل مشکلات مالی دولت در سال گذشته، حتی ریالی از آن پرداخت نشد.

چرخساز افزود: در حالی دولت بودجه امدادی – سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر – سال ۹۵ کشور را پنج هزار میلیارد ریال تعیین کرده بود که مجلس شورای اسلامی یکهزار ‌میلیارد ریال از محل این اعتبارات را به هوانیروز اختصاص داد که در مجموع بودجه امدادی هلال ‌احمر را به چهار هزار میلیارد ریال رساند.

حالا به عبارتی کار از کار گذشته و بودجه بزرگترین سازمان امدادی کشور با تصمیم برخی مسئولان در مجلس مورد بی توجهی قرار گرفته و ۱۰۰ میلیارد آن کسر شده است. از طرفی دولت نیز در این زمینه اهتمام کافی نداشته و بودجه سال پیش را محقق نساخته است. اکنون همه نگرانی‌ها متوجه مردم است، مردمی که باید تاوان تصمیمات نادرست را بدهند؛ مردم آسیب دیده‌ای که هنگام وقوع حادثه‌های بی خبر، امیدشان در حضور به‌موقع سرخ‌پوشان هلال‌احمری خلاصه می‌شود.

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۵ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو