زمان انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

جزئیات جلسه خودرویی شورای رقابت؛

مجوز گرانی محصولات ایران خودرو و سایپا صادر شد

به گزارش سرای نور؛ شورای رقابت در جلسه عصر دوشنبه خود بررسی بازار خودرو و نحوه اجرای دستورالعمل تنظیم قیمت در سال گذشته را در دستور کار قرار داد. بر این اساس اعضای شورا برای افزایش تا ۰.۴ درصدی محصولات سایپا و تا ۱.۸۱ درصدی محصولات ایران خودرو تصمیم گیری کردند.

در این جلسه گزارش تورم بخشی بانک مرکزی (نرخ تورم بخشی محصولات ایران خودرو ۳.۷۲ درصد و سایپا ۴.۲۸ درصد) و گزارش کیفیت خودروی سازمان بازرسی مورد بررسی قرار گرفت. در عین حال شورا تصمیم گرفت که همچنان دستورالعمل فعلی قیمت گذاری خودرو در سال جاری پابرجا بماند.

در همین حال، رضا شیوا رئیس شورای رقات درباره جزئیات جلسه عصر دوشنبه این شورا گفت: دویست و چهل و هفتمین دستور جلسه شورای رقابت به «بررسی بازار خودرو و چگونگی اجرای دستورالعمل تنظیم قیمت برای خودروسازانی كه بازار انحصاری دارند»، اختصاص داشت. در این جلسه بعد از بررسی های نهایی، مقرر شد از همان دستورالعمل گذشته برای قیمت خودروها در سال جدید استفاده شود.

مركز ملی رقابت با توجه به اینكه آمار تورم بخشی را از بانك مركزی و كیفیت خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا را از سازمان بازرسی كیفیت و بهره وری دریافت كرده بود، متغیرهای اعلام شده را در فرمول تعیین شده در دستورالعمل قرار داد. برهمین اساس، با توجه به اینكه كیفیت خودروهای تولیدی سایپا نسبت به سال گذشته كاهش یافته بود، جریمه كم كیفیتی برای آنها در نظر گرفته شد، همچنین كیفیت تولیدات ایران خودرو ۰.۱ درصد ارتقا نشان می داد.

براساس عدد و رقمهای دریافت شده از فرمول مندرج در دستورالعمل، سایپا مجاز به افزایش ۰.۴ درصدی محصولات و ایران خودرو مجاز به افزایش ۱.۸۱ درصد محصولات خود شدند، ضمن اینکه قرار شده مركز ملی رقابت، عدد و رقمها(تورم، میزان كیفیت خودروها و …) را به طور دقیق در فرمول تعیین شده قرار دهد تا قیمت خودروها به طور كامل مشخص شود.

به گفته رئیس شورای رقابت، این افزایش نرخ برای خودروسازان سقف قیمتی است و این دو خودروساز می توانند افزایش قیمتی هم نداشته باشند. البته به احتمال زیاد در جلسه هفته آینده، قیمت گذاری برخی خودروها از دستورالعمل شورا خارج شود؛ در واقع در جلسه هفته آینده این موضوع را بررسی خواهیم كرد كه اگر برخی خودروها، رقبای داخلی یا خارجی دارند، نرخ آنها در بازار رقابتی تعیین و از شمول قیمت گذاری خارج شوند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو