زمان انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ -

هشدار در خصوص بحران کمبود دارو در کشور

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از تاخیرهای طولانی در پرداخت بدهی‌ها به سیستم درمانی کشور، نسبت به وجود بحران درحوزه داروهای داخلی هشدار داد.

سرای نور؛محمدنعیم امینی‌فرد در خصوص اظهارات مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو مبنی براینکه به دلیل مشکل نقدینگی در۵۳ قلم داروی داخلی بحران وجود دارد، گفت: فرآیند تولید دارو درتمامی کشورهای دنیا ازجمله جامعه ما از پیچیدگی‌هایی برخوردار است که به طورحتم باید تدارکات مالی آن به موقع انجام شود، بنابراین درحوزه دارو نمی‌توان منتظر ماند تا پس از اتمام موجودی‌ها ثبت سفارش مواد اولیه آن صورت گیرد؛ ازاین رو عمده مشکلات حال حاضر درحوزه دارو عدم تامین مالی به موقع است.

نماینده مردم ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی، افزود: تا زمانی که بدهی وسیع و گسترده بیمارستان‌ها به شرکت‌های پخش و این مراکز به شرکت‌های دارویی تعیین تکلیف نشود، شرایط به سمتی پیش خواهد رفت که چندین قلم دارویی در نزدیکی مرز بحران قرار می‌گیرند؛ بنابراین باید این زنجیره معیوب را درحوزه دارو قطع کرد؛ زیرا مشکلات درحوزه دارو آرامش و امنیت روانی را میان مردم دستخوش تغییر قرار می‌دهد.

وی گفت: ضمن اینکه تمامی فرآیندهای درمانی به نوعی با دارو در ارتباط است؛ بنابراین اگر تمامی اقدامات تشخیصی هم به موقع انجام شود؛ اما درحوزه دارو مشکلاتی ایجادشود، به طورحتم تمامی فرآیندهای تشخیصی و درمانی دچاراختلال می‌شود.

وی با بیان اینکه با وضعیت فعلی بدهی بیمه‌ها شرایط بحرانی درحوزه دارو قابل پیش بینی بود، تصریح کرد: سازمان‌های بیمه گر دچار مشکلات بسیاری هستند، یعنی عدم پرداخت بدهی‌ها ازسوی بیمه‌ها و عدم دریافت طلب بیمارستان‌ها با تاخیرهای چند ماهه حوزه دارو را نیز با مشکل روبه رو کرده است؛ البته اقدامات مقطعی تا مدتی مشکلات را حل می‌کند، به عنوان مثال سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان برای بیمه سلامت در سوی مجلس ازطریق متمم بودجه سال ۹۵ درنظرگرفته شد.

امینی فرد تاکید کرد: در شرایطی که خرید خدمات از طریق سیستم هدفمند و ارجاع صورت نمی‌گیرد، یا اینکه تجویز منطقی دارو نیزاز سیستم ارجاع انجام نمی‌شود، چنین مشکلاتی پیش خواهد آمد؛ البته اجرای این موارد نیز مستلزم توجه به اجرای پزشک خانواده است.

وی گفت: در شرایط فعلی بیمه‌ها از توانایی کافی برای پرداخت بدهی‌ها برخوردار نیستند؛ هرچند که درحال حاضر تمام تلاش وزارت بهداشت و درمان و سازمان بیمه سلامت دراین است که برای شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزارنفر، حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها نظام ارجاع در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه تعیین تکلیف بدهی بیمه‌ها عزم جدی مسئولان را می‌طلبد به خانه ملت گفت: نمی‌توان انتظار داشت که تمامی مشکلات ساختاری ظرف مدت کوتاهی حل شود، اما کمیسیون بهداشت و درمان و وزارت بهداشت به دنبال این هستند که مسائل را برابر قانون برنامه ششم مورد توجه قرار دهند، البته همکاری وزارت رفاه و تامین اجتماعی نیز در حل مشکلات موجود ضروری است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۷ شهریور, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو