زمان انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

سال ۹۴ از هر ۴ ازدواج، یکی به طلاق رسید

مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح نظام سلامت روان از پشتوانه 11 ساله فکری و علمی برخوردار است، قوچان را یکی از سه شهر پایلوت این طرح و نقطه آغاز پیاده‌سازی این طرح را حاشیه شهرها عنوان کرد.

به گزارش سرای نور؛ احمد حاجبی ظهر امروز در آئین افتتاح مرکز سلامت جامعه‌نگر و بخش اعصاب و روان بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان در سالن اجتماعات شبکه بهداشت و درمان این شهرستان، قوچان را یکی از سه شهر پایلوت این طرح در کشور اعلام کرد و گفت: امیدواریم درگز نیز شاهد اجرای  این طرح باشیم.

وی با تأکید بر اینکه سیستم قبلی دارای کارایی لازم نبوده و باید به فکر طرح جامعی در نظام سلامت برای ارائه صفر تا صد خدمات باشیم، افزود: طرح نظام سلامت روان با پشتوانه ۱۱ سال تفکر ارائه‌شده و جزءبه‌جزء این طرح مبتنی بر شواهد علمی است و در قالب یک طرح جامع پیاده‌سازی شده است.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه خیلی از کسانی که به بیماری روانی مبتلا هستند ازکارافتاده، بیکار یا دچار مشکلات طلاق‌اند، گفت: متوسط کشوری آمار طلاق در سال ۹۱ به ازای هر ۵٫۵ ازدواج یک طلاق رخ می‌داد که این میزان در سال گذشته ۴ به یک است و در این شهرستان به ازای ۶ ازدواج یک طلاق انجام می‌شود.

حاجبی با اشاره به اینکه نگاه به حاشیه شهر به دلیل رسمیت نشناختن عدم خدمت‌رسانی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: حاشیه شهر موقت نبوده و دولت و وزارت بهداشت نگاهشان ارائه خدمت به حاشیه شهر است بنابراین نظام سلامت روان را از حاشیه شهر شروع کردیم.

وی بابیان اینکه ادغام خدمات سلامت روان در نظام مراقبت‌های پزشکی به‌صورت رسمی از سال ۶۹ انجام شد و شکل‌دهنده نظام مراقبت‌های بهداشتی قوی و منسجم در روستاها بود، افزود: در دهه ۶۰ جمعیت کشور ۷۰ درصد روستایی و ۳۰ درصد شهری بوده و نظام خدمتی در این حوزه به ۷۰ درصد مردم ارائه می‌شد.

مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، روانی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گسترش خانه‌های بهداشت اشاره کرد و گفت: با گسترش خانه‌های بهداشت چون اکثر جمعیت کشور زیرپوشش قرار داشتند؛ نظام سلامت از این عملکرد خود راضی بود و شاید عدم موفقیت تنها به ۳۰ درصد جامعه بسط داده می‌شد، اما در حال حاضر به علت سکونت جمعیت مهاجر روستایی در حاشیه شهرها، این آمار برعکس شده است؛ متأسفانه مهاجرت به شهر در قالب تصوراتی بوده که به واقعیت تبدیل نمی‌شود و حاشیه شهر همواره با آسیب‌های امنیتی و اقتصادی مواجه است.

حاجبی همچنین به بررسی نمونه ۱۳ کشور درزمینهٔ بررسی اختلالات روانی اشاره و عنوان کرد: ۲۳ و ۶ دهم درصد از افراد شرایط خوبی ندارند و طی بررسی بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله ۱۲ و نیم میلیون نفر به‌نوعی دچار اختلال در این زمینه هستند و شاید یک درصد آن‌ها شدید باشد.

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو