زمان انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ -

گلایه چمران از رسانه‌ها/ پیدا کردن خانه‌های گمشده شهرداری

رئیس شورای شهر تهران از عملکرد برخی از رسانه‌ها در بزرگنمایی برخی از اتفاقات گلایه کرد و به بیان برخی از مشکلات اداره شهر پرداخت.

به گزارش سرای نور؛ مهدی چمران در جلسه دیدار برخی دبیران و مدیران خبرگزاری مهر با بیان اینکه مسائل شورای شهر در بین رسانه‌ها مظلوم واقع شده است، گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها از جمله رسانه ملی مسائلی را تاکید و مطرح می‌کنند که مسائل اصلی شهر نیست، اما از کنار مسائل اساسی شهر به راحتی می‌گذرند.

وی با اشاره به سخنان یکی از اعضای شورا (هادی ساعی) که اعلام کرده بود برخی در روز سه‌شنبه شو اجرا می‌کنند، گفت: این اظهارنظر خلاف واقع نیست. برخی‌ها تا دوربین تلویزیون را می‌بینند شجاع شده و مسائلی را مطرح می‌کنند، اما در روز یکشنبه که خبری از دوربین صدا و سیما نیست، هیچ سخنی نمی‌گویند.

چمران با بیان اینکه ما نیاز نداریم از لحاظ رسانه‌ای برای ما تبلیغ شود و تنها از رسانه‌ها می‌خواهیم که واقعیت‌ها گفته شود، گفت: ممکن است برخی انتقادات که واقعی نباشد مدت‌ها در ذهن شهروندان باقی بماند.

شورای اول هم شورای کارآمدی بود/ اولویت قرار دادن مسائل سیاسی نتیجه عکس می‌دهد

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که شورای دوم و سوم را کارآمدتر می‌داند یا شورای چهارم، گفت: تمامی دوره‌های شورا کارآمد بوده‌اند، حتی دوره اول که برخی مسائل پیش آمد و در آن مسائل سیاسی اولویت پیدا کرد، اما شورای اول هم شورای کارآمدی بود. وقتی اسنادی که ازاین شورا برجای مانده بررسی می‌کنیم می‌بینیم که این شورا نیز کارهای خوبی انجام داده، اما به دلیل برخی مسائل از مسئولیت اصلی خود فاصله گرفته و اختلافات درونی باعث شد که این شورا تا انحلال پیش رود. این موضوع باید درس عبرتی برای همه شوراها باشد که هیچ مسئله‌ای را جز مسائل شهری و وظایفی که بر عهده آنها گذاشته شده در اولویت قرار ندهند، زیرا نتیجه عکس خواهند دید.

فعالیت‌های شورای دوم قبل از آغاز رسمی/ عید هم جلسه داشتیم

وی در ادامه با بیان اینکه اعضای شورای شهر دوم قبل از استقرار قانونی در شورا از اسفندماه فعالیت‌های خود را آغاز و خود را آماده ورود به شورا کرده بودند، گفت: ما حتی در ایام عید نیز به طور مرتب جلسات خود را برگزار می‌کردیم تا اردیبهشت‌ماه که ما ۱۵ نفر به طور رسمی کار خود را در شورای دوم آغاز کردیم.

چمران یکی از فعالیت‌هایی که پس از استقرار شورای دوم پیگیری شد، تدوین طرح جامع دانست و گفت: به دلیل آنکه معماری و شهرسازی خوانده‌ام، از مشکلات شهر در این حوزه آگاه بودم و این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دادم.

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به دیدار اعضای شورای دوم قبل از آغاز فعالیت‌ها و ۸ ماه پس از آغاز فعالیت‌های این دوره از شورا گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که بعد از آغاز فعالیت‌های شورای دوم با ایشان داشتیم فرمودند رایحه خوش خدمت در شهر استشمام می‌شود که این برای ما جمله‌ای ارزشمند و مهم بود، هر چند ما با اینکه عده‌ای این جمله را به عنوان شعار انتخاباتی خودشان استفاده کرده‌اند، کاری نداریم.

رابطه پروژه صدر و پیدا شدن خانه های گمشده/ بودجه نانوشته شهرداران مناطق در دوران گذشته

چمران در ادامه با اشاره به تلاش شورای سوم برای شفافیت مالی در شهرداری گفت: طرح‌ها و بحث‌های مالی که در این دوره نتایج سازمان‌یافته آن بررسی می‌شود، حاصل تلاش‌های گذشته شوراست. آن زمان‌ها خبری از این گونه حساب و کتاب‌‌ها در شهرداری نبود. به قول یکی از شهرداران که می‌گفت اگر در خانه بمانیم و بخوابیم، همین مقدار که شورا بودجه می‌نویسد به حساب شهرداری واریز می‌شود و برابر همین درآمدی که در بودجه در نظر گرفته‌ایم، بودجه نانوشته در شهرداری‌های مناطق کسب می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز هم در جریان پروژه‌ها، خانه‌هایی را پیدا می‌کنیم که در فرآیند تهاتر سندهایشان به شهرداری واگذار شده اما هنوز تحویل شهرداری نشده‌اند، گفت: در برخی از این خانه‌ها هنوز افرادی سکونت می‌کنند. به طور مثال در جریان احداث پل صدر چند خانه این گونه کشف شد که متعلق به شهرداری بود،   اما افرادی دیگر از آن استفاده می‌کردند.

شرکت‌های شهرداری حیات خلوت بودند/ انحلال بیش از ۱۰۰ شرکت در دوره سوم

رئیس شورای شهر تهران انحلال شرکت‌های زیرمجموعه شهرداری را یکی دیگر از فعالیت‌های شورای سوم برای شفافیت‌سازی مالی دانست و گفت: بسیاری از این شرکت‌ها حیات خلوت شهرداری محسوب می‌شدند که حتی خود شهردار نیز از وضعیت آنها اطلاع نداشت که ما در دوره سوم بیش از ۱۰۰ شرکت را منحل کردیم و به حدود ۳۰ شرکت رساندیم که هنوز برخی از آنها منحل و یا ادغام نشده و نتیجه کار را دنبال می‌کنیم.

حسابرسی نقدی، غیرنقدی، حفظ باغات و … موضوعات دیگری بود که چمران به عنوان عملکرد شوراهای دوم و سوم از آن نام برد.

مرجع تشخیص باغات مشخص نبود/سبز شدن ساختمان ۲۰ طبقه در کوچه‌های ۶ متری

چمران همچنین به مصوبه باغات اشاره کرد و گفت: در گذشته مرجع تشخیص باغ‌ها مشخص نبود. می‌گفتند شورا اما قوه قضائیه آن را قبول نداشت. قوه قضائیه نیز زیر بار تشخیص باغات نمی‌رفت. ماده ۱۲ وزارت شهرسازی هم همین‌طور. در همین جریان باغات شهر نیز خشک می‌شد، درختانش قطع می‌شد و از بین می‌رفت و جای آن آهن و سیمان و آجر سبز می‌شد. می‌بینیم نتیجه نابسامانی‌های آن دوران را که در یک کوچه ۶ متری ۲۰ طبقه ساختمان ساخته‌اند. ما آمدیم ضابطه گذاشتیم، حالا می‌گویند این ضابطه ما کج است، خب اصلاحش کنید. اینکه ضابطه باغات اشتباهات است و باعث تخریب باغات شده را قبول ندارم و اگر طرح بهتری سراغ دارند پیشنهاد کنند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهاد برخی از کارشناسان و مسئولان در خصوص تملک باغات و تبدیل آن به فضای سبز عمومی، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم این گونه رفتار کنیم باید کل شمیران را بخریم، با کدام بودجه، آن وقت زمین متری ۲۵ میلیون تومان  را بخریم و تبدیل به فضای سبز عمومی کنیم. وسط خانه‌های مردم، ساخت پارک ضوابط خاص خود را دارد و در هر مکانی نمی‌توان باغ احداث کرد.

وی ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان سال گذشته برای تملک محدود کوچکی از کن در نظر گرفته‌ایم، اما هنوز یک باغ در آنجا تملک نشده است. فلسفه باغ هم این نیست که شهرداری از آن حفاظت کند. باغ باید توسط خود مردم اداره شود.

تلاش برای سیستمی کردن خدمات به شهروندان از دیگر موضوعاتی بود که رئیس شورای شهر تهران به آن اشاره کرد و گفت: ما در حال تلاش برای آن هستیم که مردم حتی به دفاتر الکترونیک نیز مراجعه نکنند و در خانه پروانه بگیرند، اما برخی در شهرداری و برخی در بیرون از شهرداری با این موضوع مخالف هستند و در برابر آن مقاومت می‌کنند.

چمران تدوین طرح جامع و تفضیلی را یکی دیگر از دستاوردهای شوراها دانست و افزود: از سال ۴۹ به بعد که اولین طرح جامع تهران تدوین شد دیگر کسی جرات تدوین طرح جامع نداشت، حتی در سال ۷۰ که اصلاحیه‌‌ای برای طرح جامع قدیم تدوین شد، شهردار وقت آن را در سطل زباله خود انداخت و شهر را به روزی انداخت که حالا می‌بینید. مشکلات این شهر ریشه در بی‌برنامگی‌های گذشته دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع و تفضیلی کنونی طرحی راهبردی است که قابلیت به روزرسانی دارد، گفت: طرح‌های جامع معمولا ۲۰ ساله هستند، اما این طرح به گونه‌ای است که می‌تواند به روزرسانی شود و بر اساس الگوهای برتر دانشگاهی دنیاست.

شورای چهارم دنباله‌روی شوراهای گذشته است

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای چهارم تقریبا همان سیاست‌های شوراهای گذشته را دنبال می‌کند، گفت: اینکه کدام شورا بهتر است قابل سنجش نیست. هر زمانی فعالیت‌های خاص خود را طلب می‌کند.

فشارم قبل از جلسه و بعد از جلسه تغییر می‌کند

وی با اشاره به مشکلات اداره شورای ۳۱ نفره تصریح کرد: اداره این شورا کار حضرت فیل است. فشار خونم اول جلسه با آخر جلسه قابل مقایسه نیست و اداره این شورا خستگی و فرسودگی بالایی دارد، به خصوص با حساسیت‌های هیات رئیسه شورا در خصوص اینکه طرح‌ها و لوایح در صحن به نتیجه برسد و هیچ طرحی دوباره به کمیسیون‌ها بازنگردد. در این مدت طرح و لوایح اندکی بوده که دوباره برای مطالعه به کمیسیون‌ها بازگشت داده شده است. شورای چهارم نیز طرح‌ها و لوایح خوبی را به تصویب رسانده، برنامه پنجساله دوم کار خوبی بود. درست است که من آن زمان رئیس شورا نبودم، اما حق و انصاف کار بسیار خوب و ارزشمندی انجام شد.

چمران با بیان اینکه ترکیب سیاسی شورای چهارم با شورای دوم و سوم متفاوت است، گفت: با وجود ترکیب متفاوت شورای چهارم، کمتر پیش آمده که نگاه سیاسی در تصمیم‌گیری‌ها دخالت داشته باشد. بارها شده که طرحی که من به آن اعتقاد داشتم را همفکرانم به آن رای نداده، اما باقی اعضای شورا به آن رای دادند. نمی‌گویم هیچ گاه مسائل سیاسی در آن دخیل نبوده، اما در مسائل شهری کمتر نگاه سیاسی حاکم بوده است.

تهران یک کشورشهر است/ مردم توقع دارند زیر پای درختان تهران بخوابیم

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نظارت بر تهران سخت است و این شهر یک کشورشهر محسوب می‌شود، اظهار کرد: تهران ۱۲ میلیون جمعیت روز دارد و ۹ میلیون جمعیت شب و وسعت آن با چند کشور برابر است؛ بنابراین نظارت بر آن نظارت عالیه است. ما نمی‌توانیم مانند میخ در تمام نقاط بایستیم که مثلا نظارت می‌کنیم. وقتی درختی قطع می‌شود مردم از ما می‌پرسند نظارت شورا کجاست؟ آنها از ما انتظار دارند پای همه درختان شهر بخوابیم. مگر این امکانپذیر است؟ اما اعضای شورا به گزارشات مردمی بی‌توجه نیستند. به طور مثال در یکی از شب‌ها به من زنگ زده شد و خبر از صدای ارّه برقی در یکی از باغات منطقه ۵ آمد که من شبانه به آن باغ رفتم و نتیجه آن جریمه و دادگاهی کردن صاحب ملک بود، یا به تنهایی به باغی در سعدآباد رفتم و تعداد درختان آن را نوشتم و عکس نیز گرفتم و فردای آن روز کار خوابید، اما ما باید تلاش کنیم نظارت سیستماتیک باشد، نه دستی و چشمی. ما باید به سوی هوشمندسازی و مکانیزه کردن نظارت پیش برویم. در حال حاضر در خصوص پروانه‌های ساختی که صادر می‌شود چنین می‌کنیم. حتی تمامی آرای شورای معماران مناطق نظارت می‌شود و موارد خلاف قانون گزارش شده و نامه‌نگاری می‌شود که ما قصد داریم توقف تخلف به صورت آنی باشد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو