زمان انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ -

گفت و گو با مرد همیشه مخالف استقلال

پیشکسوت باشگاه استقلال که همیشه به انتقادات تند و تیز علیه آبی ها معروف است، در قبال شفر موضع خنثی در پیش گرفته و معتقد است قضاوت در مورد این مربی زود است.

سرای نور؛همیشه شنیدن انتقادهای حسن روشن از وضعیت فوتبال ما به خصوص استقلال شنیدن دارد. مردی که به زمین و زمان می تازد و در هر شرایطی از استقلال گلایه دارد. از مدیرعامل گرفته تا سرمربی و بازیکن، کمتر کسی از تیغ برنده این پیشکسوت استقلال جان سالم به در می برد. به بهانه ی انتخاب وینفرد شفر به عنوان سرمربی استقلال گفتگویی با او انجام دادیم که خواندنش خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید.

 

*آقای روشن بالاخره سرمربی استقلال انتخاب شد.

چشم آقایان روشن! مدیرعامل استقلال بالاخره کار خودش را کرد و یک تنه همه کارها را انجام داد. خودش سرمربی را انتخاب کرده بود و اعضاء هیئت مدیره و کمیته به اصطلاح فنی را در عمل انجام شده قرار داد تا این مربی تاریخ مصرف گذشته را با سلام و صلوات به استقلال بیاورد.

 

*چرا شما با همه مربی های استقلال مشکل دارید ؟

طرف حساب من شفر نیست. با او کاری ندارم، منظورم سوء مدیریت در استقلال است و اینکه هیچ چیزی سرجایش نیست و هرکسی هرکاری دلش می خواهد انجام می دهد. عدم مدیریت و وجود آدم های حسود و تنگ نظر به سود این فوتبال نیست. در مورد شفرنظری ندارم نمی خواهم چیزی بگویم که دوباره متهم شوم به سیاه نمایی.

 

*شناختی نسبت به شفر دارید؟

بله سال ۹۹ تا ۲۰۰۰ که در امارات بودم، او آمد و الاهلی را تحویل گرفت. تیمی که هشتم جدول بود و در نهایت با قهرمانی کارش را به اتمام رساند. او آکادمی باشگاه را دگرگون کرد و با اعتماد به جوانان نسل جدیدی را پرورش داد. اما جالب است که در انتهای فصل قراردادش را تمدید نکردند.

 

*پس اینطور که می گویید مربی بدی نیست.

مربی خوبی “بود!” او چیز جدیدی ندارد و دیگر نمی توان به شفر لقب مربی روز داد. با این سن و سال بعید می دانم بخواهد جریان تازه ای ایجاد کند و حرف نویی داشته باشد.
این تیم را به کور هم بدهید می تواند در جمع ۴ تیم اول لیگ بایستد. او تنها می تواند با تکیه بر نظم و دیسیپلین خاص آلمانی اش تنها تیم را جمع و جور کند و به جو باشگاه سر و سامان بدهد. این تیم آنقدر خوب بسته شده که حتی بدون مربی هم بتواند خودش را بالا بکشد. اصلا نمی توان با شفر به قهرمانی فکر کرد. در خوش بینانه ترین حالت او می تواند یک ناظم خوب برای استقلال باشد. همه می توانند با این تیم، قعرنشین نباشند!

 

پس چرا منصوریان نتوانست؟

منصوریان به خودش ظلم کرد. اگر کمی از ادا و اطوارهایش کم می کرد، می توانست موفق باشد. همین ادا و اطوارها باعث شد توهم سال ۱۴۰۲ را پیدا کند. شما دیدید تیم بدون سرمربی چطور در رشت فوتبال بازی کرد. ذره ای استرس در بازیکنان دیده نمی شد و هرکسی توانایی هایش را در اختیار تیم گذاشته بود.

 

الان شما موافق شفر هستید یا منتقدش؟

نه انتقاد می کنم نه حمایت! به روح پدر و مادرم آرزوی من موفقیت استقلال است. من که در این تیم کاره ای نیستم ولی همیشه در کوچه و خیابان به مردم جواب می دهم در حالیکه آقایان در اتاق هایشان قایم شده اند. من می گویم باید به فکر ساخت یک باشگاه باشیم نه تیم! اصلا شفر بیاید و تیم را قهرمان لیگ کند، چه سود؟ باید ساختار باشگاه را درست کنیم بعد ادعای قهرمانی در آسیا را برای سال ۱۴۰۲ داشته باشیم. چیزی که برای من واضح است، اینکه شفر نمی تواند برانکو در پرسپولیس باشد.

 

ما بالاخره متوجه نشدیم مربی خوب از نظر شما کیست؟ مربی ای که مورد حمایت شما باشد؟

من می گویم مربی بزرگ و کارنامه دار بیاید و بلندمدت کار کند. شفر وقتی قرارداد ۶ ماهه می بندد، باید تا آخرش بخوانیم که این مربی چه طرز فکری دارد و سطح خودش را کاهش می دهد.

 

نمی توان منکر کارنامه شفر شد.

بله کارنامه دارد ولی سوال من این است که چرا با این نوع قرارداد بستن و این مبلغ راضی شده؟ واقعیت این است که دبی تبدیل شده به پاتوق بازیکنان و مربیان بازنشسته که دور هم جمع شوند و ایجنت های کلاهبردار هرازگاهی یکی از آنها را به ما معرفی کنند.

 

در انتخاب شفر از شما نظرخواهی نشد؟

نه! ولی من نمی دانم آقایان چطور و در عرض یک ساعت به این جمع بندی رسیدند؟ مدتها پیش به من پیشنهاد کردند که حکم عضویت در کمیته فنی را بگیرم ولی قبول نکردم. چون معتقدم باید اعضاء کمیته فنی نیز قرارداد داشته باشند و روی آنها نیز بلندمدت فکر کرد. وقتی دیدم حرفم خریداری ندارد، ترجیح دادم نباشم.

 

دربی را چطور می بینید؟

به هرحال دیگر سرمربی تیم انتخاب شده و نباید چوب لای چرخش بگذراند. باید کاری به کارش نداشته باشند تا در آرامش کار کند. حساب دربی از همه بازی ها جداست. اگر بچه ها شرایط روحی روانی خوبی داشته باشند، بدون سرمربی هم می توانند دربی را دربیاورند.

 

 

گزینه پیشنهادی برای دستیاران شفر دارید؟

باید کسی بیاید که حسود نباشد! شاید الان به خیلی از آقایان پیشنهاد همکاری بدهید نیایند و مدعی باشند که خودشان باید سرمربی شوند. هرکسی که می آید باید حسود نباشد و با شهامت همه هدفش خدمت به استقلال باشد. باید دغدغه شان یادگیری باشد هرچند بازهم می گویم که شفر چیز جدیدی برای یاد دادن به مربیان ما ندارد.

 

اگر روزی در استقلال پست بگیرید، بازهم به انتقادهایتان ادامه می دهید؟

قسم می خورم اینطور نیست. در همه این سالها هیچگاه دنبال پست نبوده و نیستم. دیگر از سن و سال من گذشته که بخواهم حرص دنیا را بخورم. قسم می خورم همه دغدغه من موفقیت استقلال است. اصلا خدا کند شفر موفق شود و همه حرفهایم اشتباه باشد و من خراب شوم. ولی استقلال نتیجه بگیرد و دل هواداران بیش از این خون نشود!

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۲ مهر, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو